0
0

سئوی محلی چیست؟

649 بازدید
سئوی محلی یا لوکال سئو چیست

“اگر در اینترنت نباشید، انگار وجود ندارید.”

اولین جمله‌ای که همیشه در کارمجیک برای اهمیت وجود وب‌سایت به دانشجویان یا کارفرماها می‌گوییم، این جمله است. کافیست که به تازگی وارد محله‌ای شده باشید و بخواهید یک خدمت یا محصول را در آن محله پیدا کنید. اولین کاری که انجام می‌دهید، سرچ کردن در گوگل با استفاده از موبایل است. کافیست که در نوار سرچ گوگل بنویسید، بهترین رستوران‌های تجریش و شما یک سرچ محلی انجام دادید.

لوکال سئو یا سئو محلی به سایت‌ها و کسب‌ و کارهای مختلف کمک می‌کنند که زمانی کاربر به دنبال یک خدمات مشخص در محدوده خاصی است، در نتایج گوگل در رتبه بالاتری به نمایش گذاشته شود. دیگر وقت خداحافظی با بنرهای تبلیغاتی، تراکت‌ها و بیلبوردهای بزرگ برای نشان دادن افتتاح فروشگاه شما در یک محله است. الان وقت استفاده از سئوی محلی است.

در این مطلب به طور کامل در مورد سئوی محلی و اهمیت آن صحبت خواهیم کرد و به شما یاد خواهیم داد که چگونه این کار را برای بیزینس خود انجام دهید. پس با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

سئوی محلی چیست؟

سئوی محلی یا Local SEO به شما کمک می‌کند که اگر محدوده خدمات رسانی شما در محله خاصی از شهر یا شهر خاصی است، بتوانید در نتایح گوگل رتبه‌های بهتری را کسب کنید. بسیاری از بیزینس‌ها به دلیل ماهیت کسب و کارشان فقط خدمات یا محصولات خود را در بخش مشخص جغرافیایی ارایه می‌کنند. مثلا فرض کنید که شما یک شرکت خدماتی-نظافتی هستید که نیروهای خود را برای نظافت آپارتمان‌ها برای مجتمع‌های مختلف ارسال می‌کنید. آیا برای شما که فقط در شهر تهران و مناطق شرقی آن فعالیت می‌کنید، مهم است که در کرج، شیراز یا اصفهان نیز رتبه داشته باشید؟

در زمان تدوین استراتژی سئو معمولا استراتژیست‌های سئو این موارد را مد نظر خود قرار می‌دهند و سعی می‌کنند به جای هدف گذاری روی کلماتی مانند خدمات نظافت آپارتمان، روی کلماتی مانند خدمات نظافت آپارتمان در شرق تهران کار کنند. به تصویر زیر توجه کنید.

نتیجه جستجوی نظافت آپارتمان در شرق تهران

با تحقیق کلمات کلیدی به روش درست، می‌توان کلمات کلیدی مناسب و در راستای اهداف کسب و کار را شناسایی کرد و با استفاده از آن‌ها سریع‌تر در سئو پیشرفت کرد.

حال یک مثال دیگر را با یکدیگر ببینیم. با جستجوی کلمه رستوران ایرانی در گوگل نتایج زیر به ما نمایش داده شده است:

رستوران ایرانی

همانطور که مشاهده می‌فرمایید، گوگل با استفاده از IP کاربر توانسته است که موقعیت فعلی وی را تشخیص دهد و در نتایج خود فقط رستوران‌هایی را نشان می‌دهد که در محدوده زندگی کاربر است. در واقع در این حالت یک جستجوی محلی اتفاق افتاده است.

اگر به آمار رسمی گوگل سر بزنیم، متوجه می‌شویم که 18 درصد از جستجوهای محلی در طول همان روز جستجو به خرید منجر می‌شود و 78 درصد این جستجوها نیز بعد از گذشت 1 روز به یک خرید منتهی خواهد شد. این آمار به ما نشان می‌دهد که می‌توان با استفاده از سئوی محلی شانس خود را برای دیده شدن توسط کاربر به حد بسیار زیادی افزایش داده و به جای رقابت در سطح کل کشور و با تمام سایت‌های موجود، فقط با کسانی رقابت کنیم و در واقعیت رقیب ما هستند.

هیچوقت یک رستوران ایرانی که در کرج حضور دارد، نیازی به رقابت با رستورانی در تجریش را ندارد و اینجا باید ما این موضوع را در برنامه خود قرار دهیم و از صرف هزینه‌های بیهوده و انرژی زیاد برای رقابت با رقبای نامربوط پرهیز کنیم.

نمایش نتایج سئوی محلی به چه شکلی است؟

اگر در زبان انگلیسی جستجویی را در گوگل انجام دهیم، با شکلی مانند زیر روبه‌رو خواهیم شد.

بهترین رستوران های نیویورک نزدیک میدان تایم

در این جستجو ما سعی کردیم بهترین رستوران‌های نیویورک نزدیک میدان تایم را پیدا کنیم و گوگل به صورت بالا، لیستی از رستوران‌ها را به ما نمایش داده است. در زبان فارسی نیز اگر جستجویی انجام دهیم، تقریبا به همین شکل خواهیم رسید. به 3 رستورانی که در لیست نمایش داده شده است، Local Pack 3 گفته می‌شود و می‌توان اطلاعاتی نظیر

  • اسم رستوران
  • امتیاز کاربران
  • آدرس کلی
  • ساعات کاری
  • نظر برگزیده

را مشاهده کرد.

در واقع با انجام کارهای سئوی محلی می‌توان با ورود به 3 نتیجه اول، نرخ کلیک بیشتری را تجربه کرد و به تبع آن فروش بیشتری را به دست بیاوریم.

چگونه سئوی محلی یا لوکال سئو را روی سایت خود انجام دهیم؟

حالا که در مورد اهمیت Local SEO فهمیدیم، بهتر است ببینیم که چه کارهایی را باید انجام دهیم تا بتوانیم سایت خود را بر روی کلمات کلیدی محله محور سئو کنیم.

1- سئوی تکنیکال و بهینه سازی فنی سایت

سئوی سایت فقط به یک بخش خاص مختص نمی‌شود و نمی‌توان گفت که اگر می‌خواهیم سئوی محلی سایت خود را بهینه کنیم، فقط باید روی این بخش تمرکز کنیم. در واقع سئو مجموعه‌ای از کارهاست در پایه‌ای ترین بخش آن سئوی تکنیکال قرار دارد. سئوی تکنیکال مجموعه‌ای از اقدامات است که در آن ما سعی می‌کنیم سایت خود از نظر سرعت و کدنویسی به بهینه‌ترین حالت ممکن در بیاوریم و تک تک ایرادات آن را شناسایی کنیم.

اگر می‌خواهید که مشکلات سئوی تکنیکال خودتان را برطرف کنید و مشکل زیرساختی در سایت خود نداشته باشید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که صفحه آموزش سئو تکنیکال را مشاهده کنید.

2- استفاده از Google Maps

گوگل یک ابزار رایگان با نام Google Business دارد که در آن به صاحبان کسب و کارها یا فروشگاه‌ها اجازه می‌دهد تا موقعیت فیزیکی خود را در آن ثبت کرده و ساعات کاری و خدمات خود را معرفی کنند. با توجه به تحریم ایران، امکان استفاده از این ابزار از ما سلب شده است ولی همچنان می‌توانیم از Google Maps استفاده کنیم.

کافیست که وارد نقشه گوگل شده و به صورت کاملا رایگان موقعیت فروشگاه یا شرکت خود را به همراه اطلاعات کاملی از ساعات کاری، شماره تلفن و آدرس سایت ثبت کنید تا شما نیز در نقشه گوگل شناخته شوید.

3- استفاده از اسکیما Local Business

اسکیما یا داده ساختاریافته به کدهایی گفته می‌شود که به روبات‌های گوگل برای درک بهتر صفحه کمک می‌کنند. برای اینکه بتوانیم به روبات‌های گوگل بفهمانیم که بیزینس ما یک موقعیت فیزیکی مشخص دارد، می‌توانیم از اسکیما لوکال بیزینس استفاده کنیم.

روش ساخت اسکیما بسیار ساده است. شما وارد یکی از سایت‌هایی که به شما امکان ساخت اسکیما را می‌دهند، می‌شوید. سایت Technicalseo.com یکی از بهترین سایت‌های رایگان برای ساخت اسکیما است. از لیست اسکیماها Local Business را انتخاب کرده و اطلاعات را پر می‌کنید. حال کافیست که کد ساخته شده را به سایت خود اضافه کنید.

ساخت اسکیما لوکال بیزینس

فقط توجه داشته باشید که شما نباید این کد را به تمام صفحات سایت خود اضافه کنید، بلکه باید آن را به صفحه اصلی یا صفحه تماس با ما خود اضافه کنید.

4- کامنت مارکتینگ

اگر شما کسب و کار خود را به نقشه گوگل اضافه کرده باشید، احتمالا متوجه اهمیت بخش نظرات یا همان Review شده‌اید. این بخش یکی از مهمترین بخش‌هایی است که به کاربران کمک می‌کند تا خدمات یا محصولات یک فروشگاه را انتخاب کنند. در اینجا به شما پیشنهاد می‌دهیم که حتما از خریداران خود بخواهید که نظر خود را در مورد محصولات شما بنویسند و با دیگران به اشتراک بگذارند.

تجربه نشان داده است که هر موقع از کاربر خواستیم که نظر خود را به روش مشخصی به اشتراک بگذارد، معمولا این کار توسط آن‌ها انجام خواهد شد. ولی اگر کاربران نظرات خود را ننوشتند نیز مشکلی وجود ندارد. شما می‌توانید خودتان دست به کار شوید و با ایجاد کامنت، بخش نظرات را گسترش دهید.

به این روش کامنت مارکتینگ گفته می‌شود و شما می‌توانید در دوره آموزش کامنت مارکتینگ کارمجیک شرکت کنید تا راه و چاه استفاده از آن را یاد بگیرید.

5- بهینه سازی سایت برای استفاده در موبایل

امروزه بسیاری از کاربران با استفاده از موبایل به سایت‌ها سر می‌زنند و بالاتر در مورد آمار سرچ‌های محلی با استفاده از موبایل صحبت کردیم. در این بخش باید به خاطر داشته باشید که هر چه قدر سایت شما برای استفاده در موبایل بهینه‌تر باشد و از UX یا تجربه کاربری بهتری برخوردار باشد، شانس شما برای دریافت رتبه‌های بهتر در جستجوی محلی افزایش پیدا می‌کند.

کافیست که کاربری وارد سایت شما شده و سایت شما ریسپانسیو یا واکنشگرا نباشد. این کاربر نمی‌تواند به درستی در سایت شما کار کند و تصمیم به خروج از آن را می‌گیرد. پس انرژی زیادی را برای بخش موبایل سایت خود قرار دهید.

6- قرار دادن مشخصات فروشگاه در سایت‌های دایرکتوری

سایت‌های دایرکتوری به سایت‌هایی گفته می‌شود که در آن اطلاعات کاملی از فروشگاه‌ها و شرکت‌های مختلف آورده شده و کاربران با مراجعه به آن‌ها می‌توانند به این سایت‌ها دسترسی پیدا کنند. در واقع به این شکل فرض کنید که یک موتور جستجو برای کسب‌ و کارهای محلی هستند و آن‌ها را معرفی می‌کنند.

شما باید این سایت‌های دایرکتوری را پیدا کرده و کسب و کار خود را در آن‌ها ثبت کنید. مثلا سایت‌هایی مانند پذیرش 24 و نوبت دات آی آر اطلاعات پزشکان را در خود قرار دادند و سایت‌هایی مثل فیدیلیو اطلاعات رستوران‌ها و کافه‌ها را با کاربران به اشتراک می‌گذارند.

7- بهینه سازی صفحات سایت

فرض کنید که شما سایتی برای رستوران خود زدید و می‌خواهید بر روی کلمه‌ای مثل رستوران ایتالیایی در سعادت آباد رتبه بگیرید. آیا لازم نیست که شما یک صفحه با این عنوان در سایت خود داشته باشید؟

جواب قطعا مثبت است. شما باید یک صفحه با این عنوان در سایت خود داشته باشید و در مورد رستوران خود، آدرس آن، خدماتی که ارایه می‌دهید (منوی رستوران) و شرایطی مثل جای پارک و امکان حضور با ویلچر را توضیح دهید. به صورت کلی شما باید برای کلمات کلیدی با هدف سئوی محلی، برنامه ریزی ویژه‌ای کنید. فقط حواستان باشد که کلمات هم مفهوم را در یک صفحه هدف گذاری کنید تا با مشکل کنیبالیزیشن یا رتبه خواری روبه‌رو نشوید.

8- لینک سازی خارجی

حالا که همه کارهایی که می‌توانستید برای سئوی لوکال انجام دهید را در سایت خود انجام دادید، وقت آن رسیده است که گوشه نگاهی به سئوی خارجی داشته باشید. در این بخش ما به دنبال این هستیم که لینک‌هایی را از سایت‌های دیگر دریافت کنیم (به این لینک‌ها، بک لینک گفته می‌شود) و اعتبار خود را بیشتر به گوگل نشان دهیم.

با اینکه در کشورهای خارجی لینک دادن سایت‌ها به یکدیگر یک کار مرسوم تلقی می‌شود ولی در کشور ایران به ندرت دیده می‌شود که سایت‌ها به یکدیگر لینک دهند. در اینجاست که شما می‌توانید با استفاده از سایت‌های واسط مثل تریبون یا تسمینو به خرید رپورتاژ یا بک لینک از سایت‌های دیگر اقدام کنید و رتبه خود را افزایش دهید. فقط حواستان باشد که در این کار زیاده روی نکنید چون ممکن است که با جریمه گوگل روبه‌رو شوید.

ما قبلا در مطلبی به عنوان لینک اسپم به طور کامل در مورد این موضوع صحبت کردیم که به شما پیشنهاد می‌کنیم، این مطلب را مطالعه نمایید.

سخن نهایی

امیدواریم که توانسته باشیم که هر آنچیزی که در سئوی محلی مهم است را به شما بگوییم و روش‌های این کار را آموزش دهیم. ولی هر مطلب کاملی ممکن است سوالات بیشتری را برای شما بوجود بیاورد و ما در بخش نظرات آماده پاسخگویی به سوالات یا نظرات شما در این مطلب هستیم. پس اگر سوالی دارید، در بخش نظرات این سوالات را از ما پرسیده و سعی می‌کنیم در اسرع وقت پاسخگوی شما باشیم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://karmagic.ir/?p=3771
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
داود سامانی
لیسانس سخت افزار و عاشق کسب و کار. برای به وجود آوردن یک کسب و کار موفق نیاز به توانایی هایی داریم که سعی می کنم دانشم را با شما به اشتراک بگذارم.
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد سئوی محلی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

question