آپدیت لینک اسپم 2022 یکی از چالش برانگیزترین به روزرسانیهای گوگل در سال 2022 بود که تقریبا تمامی سایتها را تحت تاثیر خود قرار داد. در مطلب قبلی خود به صورت مفصل در مورد این آپدیت صحبت کردیم و در این مطلب قصد داریم در مورد اقداماتی که از این به بعد در مورد لینک سازی خارجی خود داشته باشیم، صحبت کنیم.
لیست مطالب
چگونه طبیعی و بدون خطر لینک سازی کنیم؟
لینک سازی یا Link Building همیشه جز یکی از الگوریتمهای مهم گوگل در رتبه دهی سایتها بوده و خواهد بود. در سالهای ابتدایی، SEO Off Page به شدت زیادی در گرفتن رتبه تاثیر داشت و تقریبا اکثر کارهایی که کارشناسان سئو انجام میدادند، حول محور ساخت لینکهای جدید به سمت سایتشان بود.
بعد از آپدیتهای مکرر گوگل، تاثیر لینک سازی خارجی کاهش پیدا کرد و امروزه الگوریتمهای بسیار زیادی وجود دارند که در دادن رتبه به شما بر روی یک کلمه کلیدی تاثیر دارند. با اینکه به نظر میآید در آینده نزدیک تاثیر محتوا و رفتار کاربر در سایت بر روی دریافت رتبه تاثیر بسیار بیشتری داشته باشد، ولی نباید لینک سازی خارجی را فراموش کنیم و شاید بهتر باشد از این به بعد محتاطانهتر رفتار کنیم. در ادامه 9 نکته بسیار مهم در مورد لینک سازی طبیعی را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.
شما میتوانید ویدیو کامل 9 نکته مهم برای لینک سازی طبیعی را در کانال یوتیوب کارمجیک مشاهده نمایید.
1- بک لینک ساید باری نگیرید.
احتمالا در سایتهایی مانند تسمینو یا یکتانت با گزینهای به عنوان خرید بک لینک اعتباری مواجه شدید. در واقع این نوع از بک لینک، یک لینک به سمت یکی از صفحات شماست که در تمام صفحات سایتی که از آن لینک را خریداری میکنید وجود دارد. یادم میآید در یکی از پروژهها کارفرما با دیدن پستهای آموزشی در اینستاگرام اقدام به خرید بک لینک از سایت ایسنا کرده بود و به یکباره 60000 لینک جدید به سمت سایتش اشاره کرده بود.
در مدت زمان کوتاهی رتبه سایت وی بر روی آن کلمه کلیدی، ارتقا یافته بود ولی بعد از آپدیت لینک اسپم رتبه وی به شدت افت کرد و در حال حاضر نیز صفحهای که برای آن بک لینک خریداری شده بود، هیچ رتبهای ندارد.
استفاده از بک لینک ساید بار، روشهای مخصوص به خود را دارد و بهتر است که در صورتی که دانش کافی سئو ندارید، از خیر آن بگذرید.
2- در سایت های شلوغ رپورتاژ نگیرید
یکی از دلایلی که میتوان حدس زد رپورتاژهای شما از دید گوگل غیر طبیعی به نظر بیاید، زدن رپورتاژ در سایتهای شلوغ است. بیایید منطقی تر به قضیه فکر کنیم. سایتی وجود دارد که به صورت روزانه 20 بک لینک به دامنههای مختلف میزند. آیا به نظر شما عجیب نیست که یک سایت که در یک حوزه مشخص کار میکند، در هر روز به معرفی 20 سایت دیگر میپردازد که در همان حوزه هم نیستند؟
همانطور که این موضوع از دید شما عجیب است، برای گوگل و هوش مصنوعی آن نیز میتواند غیر طبیعی جلوه کند و یا ارزش این بک لینکها را در نظر نگیرد یا اینکه بدتر از آن تاثیر منفی بر روی سئوی سایت شما داشته باشد.
3- از سایت هایی که تگ تبلیغات یا رپورتاژ میدهند، بک لینک نگیرید
در واقع این مورد کامل کننده مورد قبلی است. بسیاری از سایتها در قالب مسئولیت اجتماعی که دارند، سعی میکنند اخبار واقعی را از پستهای تبلیغاتی خود جدا کنند و به همین دلیل از برچسبهایی مانند “رپورتاژ” یا “تبلیغ” در این خبر استفاده میکنند. با این کار تمام بک لینکهای منتشر شده در این سایت در یک صفحه آرشیو قرار گرفته و دسترسی روباتای گوگل به آن راحت تر خواهد بود.
حالا که گوگل با لیستی چند صدتایی از بک لینکها رو به رو میشود، چیزی که میبیند یک لینک فارم یا مزرعه لینک است و حالا نوبت قلع و قمع کردن لینکهای ساخته شده فرا رسیده است.
4- بر روی تمام دستهبندیهای خود رپورتاژ بروید
یکی از نکات مهمی که در لینک سازی طبیعی وجود دارد، این است که شما باید برای تمامی صفحات سایت خود بک لینک بسازید. اگر شما تمام بک لینکهایی که میسازید برای یک یا دو صفحه خاص باشد، این موضوع کاملا غیر طبیعی است. چه طور میشود که یک سایت فقط برای بعضی صفحات خاص خود بک لینک دریافت کرده و بعضی از صفات دیگر که شاید از دید گوگل مهمتر باشند، هیچ بک لینکی ندارند.
5- لینک سازی نوفالو را جدی بگیرید
قبل از اینکه در این مورد صحبت کنیم، اجازه دهید نظر خود را در مورد لینک نوفالو بگویم. گوگل به صراحت در اسناد خود که در سایت Developers منتشر کرده گفته است که
در صورتی که لینکی نوفالو قرار داده شود، به ما توصیه شده است که اعتباری را به آن انتقال ندهیم. پس نوفالو یا فالو کردن لینک هیچ الزامی را برای گوگل ایجاد نمیکند که اعتبار را به آن سایت منتقل کند یا خیر.
ولی به هر حال سعی کنید در زمان لینک سازی خود از لینکهای نوفالو و حتی UGC برای لینک دهی به سایت خود استفاده کنید و اگر تمامی لینکهای شما Follow باشد، به نظر یک جای کار میلنگد.
6- از انواع انکرتکست استفاده کنید.
با اینکه در لینک سازی داخلی اکیدا پیشنهاد میکنیم که تمامی لینکها به صورت Exact Match باشد ولی در لینک سازی خارجی سعی کنید از تمامی انواع انکرتکستها استفاده کنید.
یکی از سایتها ما چندین لینک با انکرتکستهای از مدل Generic دریافت کرده بود (به صورت کاملا طبیعی و بدون دخالت ما) و این بک لینکها هم تاثیر بسزایی در دریافت رتبه ما داشتند. پس به این موضوع توجه ویژهای کنید که از انواع انکرتکستها برای ساخت بک لینک استفاده کنید.
7- در سایتهای حوزه خود رپورتاژ بگیرید
یکی از طبیعی ترین لینکسازیهایی که میتوانید انجام دهید، گرفتن بک لینک از حوزههای تخصصی خود است. در حال حاضر من بر روی یک سایت پزشکی کار میکنم و یکی از رقبای ما با گرفتن تعداد زیادی بک لینک از یک سایت پزشکی دیگر، توانسته است رتبههای بسیار خوبی را به دست بیاورد.
با اینکه گرفتن بک لینک از رقبا در ایران تقریبا در ایران محال است ولی شما میتوانید با کمی گشت و گذار در اینترنت و پیدا کردن سایتهایی در حوزه خود، از آنها بک لینک مناسبی را دریافت کنید که اعتبار آن به مراتب بالاتر از سایتهای غیر مرتبط است.
8- دامنههایی که به شما لینک میدهند را بیشتر کنید
یکی از مواردی که من همیشه به همکاران سئوکار خود گوشزد میکنم این است که تمرکز خود را بر روی دریافت بک لینک بیشتر از دامنههای متفاوت کنند. دلیل این موضوع این است که مثلا شما فرض کنید که میخواهید در جایی استخدام شوید و یک نفر برای شما توصیه نامه مینویسد. آیا اگر همین فرد دومین توصیه نامه را برای شما بنویسد، تاثیر بیشتری بر روی اعتبار شما خواهد گذاشت؟
قطعا تاثیر توصیه نامه دوم اگر خنثی نباشد، مثبت نخواهد بود. ولی اگر شما از چند نفر مختلف توصیه نامه دریافت کنید، قطعا اعتبار شما بالاتر خواهد رفت.
این موضوع در دنیای اینترنت و سئو نیز وجود دارد. اگر شما بتوانید تعداد دامینهایی که به شما لینک میدهند را افزایش دهید، در طولانی مدت اعتبار بیشتری را دریافت خواهید کرد.
9- بر روی محتوا تمرکز کنید
و مورد آخری که میخواهم به شما بگویم هیچ ارتباطی به لینک سازی خارجی ندارد و فقط و فقط محتوا است.
- برای چه سایتی را تاسیس میکنید؟ قرار است خدمات خود را بفروشید.
- چگونه خدمات خود را معرفی میکنید؟ با استفاده از متن، ویدیو و اینفوگرافی محصولات را معرفی میکنید.
- آیا سعی میکنید متن کاملی تولید کنید که تمامی ویژگیهای محصول را در بر بگیرد؟ بله
پس در نهایت هدف ما دادن اطلاعات به کاربر است. اطلاعاتی که برای کاربر ارزشمند باشد و دانش وی را اضافه کند.
گوگل نیز به دنبال همین مورد است و از شما میخواهد که اطلاعاتی را در قالب محتوای متنی، تصویری یا ویدیویی تهیه کنید که دانش کاربر را اضافه کرده و برای وی مفید باشند. از روز اولی که گوگل پا به عرصه دنیای اینترنت گذاشته است، با همین هدف الگوریتمهای خود را به روز رسانی کرده و هوش مصنوعی خود را ارتقا میدهد و بالاخره زمانی فراخواهد رسید که فقط و فقط محتوا بر روی رتبه دهی شما تاثیر خواهد گذاشت.
چه بهتر که از همین الان بر روی این موضوع سرمایه گذاری بیشتری کنید و تولید کنندگان محتوای قوی تری را به مجموعه خود اضافه کنید.
سخن نهایی
امیدواریم توانسته باشیم به طور کامل در مورد چگونگی طبیعی کردن لینک سازی اطلاعاتی را به شما داده باشیم. ولی این موارد تنها مواردی نیست که به شما کمک میکند لینک سازی طبیعی را انجام دهید.
شما چه راهی را سراغ دارید که بتوانید در سایتهای مختلف لینک سازی کنید؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.