0
0

آموزش تحقیق کلمات کلیدی

766 بازدید
آموزش تحقیق کلمات کلیدی به روش کارمجیک

کافیست تصمیم بگیرید که سئو را یاد بگیرید و وارد یک دوره آموزشی سئو شوید. مهم نیست که شما بلو سئو را انتخاب کنید یا هر دوره سئوی دیگری. اولین کلمه‌ای که به عنوان سرفصل به شما گفته می‌شود، “تحقیق کلمات کلیدی” است.

ولی چرا تحقیق کلمات کلیدی انقدر مهم است؟ چرا قدم اول هر آموزش سئو به تحقیق کلمات کلیدی اختصاص دارد؟ آیا واقعا این مرحله از استراتژی سئو مهم است؟

در این مطلب می‌خواهیم به شما بگوییم که:

پس اگر چنین سوالاتی ذهن شما را نیز مشغول کرده است، تا پایان این مطلب همراه ما باشید و در انتهای این مطلب یاد خواهید گرفت که چگونه باید تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید.

فهرست مطالب

تحقیق کلمات کلیدی یعنی چی؟

قبل از اینکه در مورد تحقیق کلمات کلیدی صحبت کنیم، اجازه دهید ببینیم که کلمه کلیدی به چه معناست.

“هر کلمه‌ای که کاربر در نوار سرچ گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری تایپ می‌کند که بخواهد به کسب و کار ما برسد، یک کلمه کلیدی محسوب می‌شود.”

یک کلمه کلیدی می‌تواند از یک سیلاب مانند کلمه “شانه” یا چند سیلاب “جراحی شانه با لیزر” را شامل شود. تحقیق کلمات کلیدی به معنی پیدا کردن و شناسایی مهم‌ترین کلماتی است که کاربران با استفاده از آن می‌خواهند به محصولات ما برسند. میلیون‌ها کلمه وجود دارد که کاربران به صورت روزانه جستجو کرده و وارد سایت‌های مختلفی می‌شوند ولی همه آن‌ها برای ما ارزشمند محسوب نمی‌شود.

در پروسه تحقیق کلمات کلیدی ما به دنبال کلمات یا عباراتی هستیم که 3 ویژگی زیر را دارند:

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا تحقیق کلمات کلیدی مهم است؟ آیا نمی‌توان با حدس زدن تعداد زیادی از این کلمات را پیدا کرد؟

در جواب باید گفت که با اینکه می‌توان تعداد زیادی از این کلمات را حدس زد ولی ممکن است در این پروسه نتوانیم تعداد زیادی از این عبارات را پیدا کنیم و کلمات مهم و ارزشمند را از دست دهیم. علاوه بر این باید به این موضوع نیز آگاه باشید که فرآیند کیورد ریسرچ فقط مختص پیدا کردن کلمات کلیدی نیست بلکه در این فرآیند ما سعی می‌کنیم که کلمات مشابه را در یک گروه قرار داده (ابر کلمات کلیدی) و سپس بر اساس قصد کاربر از جستجو نسبت به ساخت صفحات مناسب برای آن‌ها اقدام کنیم. علاوه بر این دو مورد، می‌توانیم حجم جستجوی هر کلمه را مشخص کرده و سپس با توجه به این اعداد، برنامه ریزی دقیقی برای ساخت صفحات در سایت را داشته باشیم.

حالا که با اهمیت تحقیق کلمات کلیدی بیشتر آشنا شدیم، ببینیم که روند تحقیق کلمات کلیدی از کجا آغاز شده و چگونه باید کار کیورد ریسرچ را انجام دهیم.

آموزش گام به گام تحقیق کلمات کلیدی

برای اینکه کیورد ریسرچ را آغاز کنیم، به یک فایل اکسل و یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی نیاز داریم. (در ادامه 2 ابزار مناسب کیورد ریسرچ معرفی خواهند شد!)

1- لیست کلمات کلیدی کارفرما

تحقیق کلمات کلیدی گام اول

یک فایل اکسل باز کرده و در سمت راست‌ترین ستون، تمامی کلماتی که کارفرما به شما گفته و از شما خواسته که بر روی آن رتبه بیاورید را یادداشت کنید. این‌ها کلمات کلیدی مهمی هستند که بهتر است همیشه نیم نگاهی به آن‌ها داشته باشید.

2- خلاقیت درونی

تحقیق کلمات کلیدی گام دوم

حال در ستون بعدی تمامی کلماتی که فکر می‌کنید به کسب و کار شما مربوط است را بنویسید. مهم نیست که این کلمات چقدر عمومی یا تخصصی باشد. سعی کنید که هر کلمه‌ای که به ذهنتان می‌آید را در این جا یادداشت کرده و تا جایی که می‌توانید آن‌ها را بیشتر کنید. ما در کارمجیک به این مرحله خلاقیت درونی می‌گوییم. شما می‌توانید از کلماتی که کارفرما به شما گفته و ترکیب آن‌ها با موارد دیگر استفاده کنید. در انتهای این مرحله باید اکسل شما به شکلی مانند تصویر بالا در بیاید.

3- پیشنهادات گوگل

حالا باید به خود گوگل مراجعه کنید. توجه کنید که بهترین ابزار تحقیق کلمات کلیدی بدون شک خود گوگل است و ما در اینجا باید تمامی کلماتی که در 2 مرحله قبلی به دست آوردیم را در گوگل تایپ کرده و از خود گوگل ساجسشن استفاده کنیم. سپس هر کلمه‌ای که در گوگل ساجسشن به دست می‌آوریم را مجددا تایپ کرده و ایده‌های جدیدی را به دست آورده و یادداشت می‌کنیم. این کار را تا زمانی که 80 درصد کلمات تکراری شوند، ادامه می‌دهیم.

تحقیق کلمات کلیدی گام سوم

با زدن یک فاصله در انتهای هر کلمه، گوگل بر اساس میزان سرچ کاربران، کلماتی را به شما پیشنهاد می‌‌کند و شما این کلمات را یادداشت خواهید کرد. با زدن یک * در ابتدا یا وسط کلمات هم، گوگل پیشنهادات دیگری را به شما خواهد داد و شما می‌توانید کلمات جدیدی را به دست بیاورید.

تحقیق کلمات کلیدی گام سوم اکسل

در انتها تمام این کلمات را به ستون جدیدی با نام گوگل ساجسشن منتقل کرده و کلمات تکراری را حذف کنید. توجه کنید که تعداد کلمات در این مرحله حداقل 10 الی 15 برابر خواهد شد و تعدادی که در عکس بالا می‌بینید، فقط برای نمونه است.

4- جستجوهای مرتبط گوگل

قسمت google related

گام چهارم استفاده از Related Searches است. گوگل با استفاده از هوش مصنوعی خود، سوالاتی را که فکر می‌کند به کوئری  سرچ شده ارتباط دارد، برای شما لیست خواهد کرد. یکی از غنی‌ترین محل‌ها برای به دست آوردن کلمات کلیدی هم معنی و لانگ‌تیل بخش جستجوهای مرتبط است.

تحقیق کلمات کلیدی گام چهار

در این مرحله شما باید در ستون چهارم خود کلماتی مانند تصویر بالا داشته باشید.

5- استفاده از ابزار

تا اینجا توانستید که کلمات بسیار زیادی را به دست بیاورید ولی کار شما به اتمام نرسیده است. در این مرحله می‌توانید از ابزارهای مختلف تحقیق کلمات کلیدی مانند کیورد پلنر استفاده کنید تا دایره کلمات خود را گسترش دهید. وارد ابزار کیورد پلنر شوید (با توجه به تحریم بودن ایران باید از نرم افزارهای تغییر آی پی استفاده کنید.) حالا از طریق بخش Tools وارد کیورد پلنر شده و سپس گزینه Discover new Keywords را انتخاب کنید.

استفاده از ابزار کیورد پلنر

 کلمه کلیدی خود را در باکس مشخص شده در تصویر بالا قرار داده و زبان را به فارسی تغییر داده و لوکیشن را به All locations تغییر دهید. حالا کافیست که بر روی Get Results کلیک کرده و کیوردهای جدید به شما نمایش داده می‌شود.

در این مرحله می‌توانید هر کدام از این کلمات را به فایل اکسل خود اضافه کرده و مجددا با استفاده از یک کلمه دیگر از کیورد پلنر بخواهید تا کلمات بیشتری را به شما پیشنهاد دهد.

استخراج کلمات کلیدی از کیورد پلنر

در این قسمت، مرحله اول کار تحقیق کلمات کلیدی شما به اتمام رسیده است و باید به سراغ مرحله دوم بروید.

بهترین ابزارهای کیورد ریسرچ

ما در این آموزش از ابزار گوگل کیورد پلنر برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کردیم. این ابزار متعلق به گوگل است و برای دسترسی کامل به آن نیازمند داشتن یک کمپین فعال گوگل ادز دارید. در صورتی که شما کمپین فعالی نداشته باشید، مقدار سرچ هر کلمه به درستی به شما نمایش داده نمی‌شود. به همین دلیل ما در این آموزش قصد داریم تا چند ابزار دیگر را نیز به شما معرفی کنیم که در صورت نیاز بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

اگر شما کمی در اینترنت جستجو کنید با لیست‌های بلند بالای معرفی ابزار مواجه خواهید شد. در صورتی که 90 درصد این ابزارها یا پولی هستند و یا با توجه به تحریم ایران و زبان فارسی، عملا برای ما قابل استفاده نیستند. پس در وقت خود صرفه جویی کنید و از همین ابزارهای که در ادامه به شما معرفی شدند، استفاده کنید.

1- ابزار Kwfinder

یکی از ابزارهایی که ما در زمان تحقیق کلمات کلیدی از آن استفاده می‌کنیم، ابزار پولی Kwfinder است. شما می‌توانید با سرچ در گوگل سایت‌هایی را پیدا کنید که اکانت این ابزار را به صورت اشتراکی و با قیمت پایین به فروش می‌رسانند. از ویژگی‌های این ابزار می‌توان به نشان دادن میانگین جستجو، سختی کلمه، کلمات مرتبط و نمودار سرچ کلمه اشاره کرد.

تنظیمات ابزار kwfinder

کار با ابزار Kwfinder نیز بسیار ساده است. پس از ورود به سایت، کافیست که کلمه کلیدی خود را نوشته و بر روی دکمه Find Keywords کلیک کنید. توجه داشته باشید که برای اینکه نتایج دقیقتری را دریافت کنید، بهتر است که زبان جستجو را بر روی فارسی قرار دهید تا فقط کیوردهای فارسی را برای شما نمایش دهد. متاسفانه به دلیل تحریم، کشور ایران در لیست کشورها وجود ندارد.

خروجی دریافت شده از kwfinder

لیست کلمات در اینجا به شما نمایش داده می‌شود و شما می‌توانید آن‌ها را به لیست قبلی خود اضافه کنید. علاوه بر این همانطور که قبلا گفته شد، معیاری با نام KD یا Keyword Difficulty نیز در Kwfinder به شما نمایش داده می‌شود ولی در زبان فارسی با خطا همراه است و نمی‌توان بر روی آن حساب باز کرد. به عنوان مثال می‌توانید یک کلمه سخت مانند “خرید لپ تاپ” را سرچ کرده و مشاهده می‌کنید که درجه سختی آن 25 از 100 نمایش داده می‌شود در حالی که درجه سختی واقعی این کلمه بسیار بالاتر از مقدار نمایش داده شده است. دلیل این اشتباه، آشنا نبودن با زبان فارسی و نداشتن داده‌های کافی است.

2- ابزار Keywordtool.io

ابزار دومی که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم، ابزار کیورد تول است. این ابزار نیز مانند Kwfinder پولی بوده و می‌توانید اکانت اشتراکی آن را با قیمت مناسبی خریداری کنید. از جمله مزایای این نرم ابزار می‌توان به دادن لیست متفاوتی از کلمات کوتاه و بلند نسبت به Kwfinder اشاره کرد . کار کردن با آن نیز بسیار راحت است.

ابزار کیورد تول برای تحقیق کلمات کلیدی

شما نمی‌توانید کشور ایران را در لیست کشورها انتخاب کنید ولی می‌توانید با انتخاب زبان فارسی، لیست خود را تا حد بسیار زیادی بهینه کنید.

ویدیو آموزش تحقیق کلمات کلیدی

این ویدیو بخشی از دوره تدوین استراتژی سئو بوده که در آن در مورد تحقیق کلمات کلیدی صحبت شده است. شما می‌توانید با شرکت در دوره تدوین استراتژی سئو، علاوه بر یادگیری تحقیق کلمات کلیدی، یاد بگیرید که چگونه باید یک استراتژی کامل را برای هر نوع سایتی تدوین کرد.

دسته بندی کلمات یافته شده

در این مرحله شما باید تمامی کلماتی که به صورت دستی و یا با استفاده از ابزار پیدا کردید را دسته بندی کرده و گروهی از کلمات هم مفهوم را بسازید. برای اینکه این کار را به درستی انجام دهید، پیشنهاد می‌کنیم که این مرحله را با صبر، حوصله و انرژی زیاد انجام دهید تا به بهترین نتیجه برسید. اگر شما نتوانید به درستی گروه بندی کلمات را انجام دهید، ممکن است که صفحات متعددی را در سایت خود ساخته و دچار مشکل کنیبالیزیشن یا رتبه خواری شوید. این مشکل زمانی پیش می‌آید که شما برای یک دسته کلمات کلیدی با معنی یکسان، 2 یا چند صفحه را در سایت خود ساخته باشید و گوگل نتواند به درستی تشخیص دهد که کدام صفحه را باید به کاربر نمایش دهد. برای دسته بندی درست کلمه کلیدی به نکات زیر توجه کنید

1- معنی کلمه

کلمات هم معنی ممکن است به شکل های متفاوتی نوشته شوند. مثلا “تعمیر لپ تاپ”، “تعمیر لبتاب” یا “تعمیر نوتبوک” همگی به یک منظور سرچ می‌شوند. پس شما باید این کلمات را در یک دسته بندی قرار دهید.

2- قصد کاربر از جستجو

کاربر با هر جستجوی خود قصد یا مفهومی را دنبال می‌کند. مثلا کاربری که در حال جستجوی “تعمیر لپ تاپ” است با کاربری که “تعمیر فن لپ تاپ” را جستجو می‌کند، قصد متفاوتی دارد و شما نمی‌توانید هر دوی این کلمات را در یک ابر یا دسته قرار دهید.

3- حذف کلمات عمومی

در ابتدای تحقیق کلمات کلیدی گفتیم که شما باید هر چیزی که به ذهنتان می‌آید یا کارفرما به شما گفته را در لیست خود قرار دهید. ولی در نظر داشته باشید که کلمات عمومی مانند “لپ تاپ” و رتبه آوردن بر روی آن به درد بیزینس شما نمی‌خورد و باید از این دسته از کلمات صرف نظر کنید. همچنین اگر کلماتی در جستجوی خود پیدا کردید که شما برای آن خدماتی را ارایه نمی‌دهید، بهتر است که این کلمات را از تحقیق کلمات کلیدی خود حذف کنید. مثلا در سرچ خود با کلمه “خرید باتری لپ تاپ” روبه‌رو شدید ولی کسب و کار شما فروش باتری را انجام نمی‌دهد. پس بهتر است این کلمات را از لیست خود حذف کنید.

4- کمک گرفتن از خود گوگل

اگر نمی‌دانستید که 2 یا چند کلمه را باید در کدام دسته بندی قرار دهید، از خود گوگل کمک بگیرید. کلمه مورد نظر را سرچ کرده و نتایجی که گوگل نمایش می‌دهد را نگاه کنید. اگر نتایج نشان داده شده در گوگل با کلمه دیگری که مطمئن نبودید در یک ابر می‌توانند باشند، یکسان بود، آن کلمات را در یک دسته بندی قرار دهید.

گروه بندی کلمات بعد از تحقیق کلمات کلیدی

در انتهای این مرحله شما باید دسته بندی به شکل بالا داشته باشید. به شما تبریک می‌گوییم شما توانستید به درستی کار تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید و دسته بندی خود را کامل کنید.

کلمات کلیدی دم بلند

کلمات کلیدی دم بلند یا لانگ تیل در تحقیق کلمات کلیدی برای ما اهمیت بسیار زیادی دارند. کلمات کلیدی لانگ تیل به کلماتی گفته می‌شود که تعداد سیلاب‌های آن‌ها زیاد است. مثلا اگر کلمه “تعمیر لپ تاپ” یک کلمه کلیدی کوتاه باشد، کلمه کلیدی “تعمیر فن لپ تاپ لنوو” یک کلمه کلیدی دم بلند محسوب می‌شود.

اهمیت کلمات لانگ تیل در میزان رقابت و مقدار کانورژن آن‌هاست. از آنجایی که این دسته از کلمات معمولا کمتر توسط کاربران سرچ می‌شوند، کسب و کارهای زیادی کار کردن روی این کلمات را نادیده گرفته و به سراغ کلمات با سرچ بالا می‌روند و به تبع آن رقابت بر روی کلمات دم بلند کاهش می‌یابد. به همین دلیل ما در تمام پروژه‌های خود (و همچنین به تمام دانشجویان کارمجیک) پیشنهاد می‌کنیم که در ماه‌های اولیه کار بر روی این دسته از کلمات کار کنند.

از سمت دیگر کانورژن این کلمات (نسبت جستجو به مشتری واقعی) بسیار بالاتر است. کاربرانی که کلمات دم بلند را جستجو می‌کنند، شانس بیشتری برای تبدیل شدن به مشتری را دارند و کار کردن بر روی این کلمات برای ما ارزش آفرین تر است.

نمودار کلمات کلیدی لانگ تیل

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، هر چه قدر که تعداد کلمات در جستجو بیشتر می‌شود، رقابت کاسته خواهد شد. از سمت دیگر در کلمه‌ای مانند “تعمیر فن لپ تاپ لنوو”، کاربر منظور خود را دقیق‌تر بیان کرده است و در صورتی که ما در این کلمه جز رتبه‌های بالا باشیم، شانس تبدیل شدن کاربر به مشتری تا حد بسیار زیادی افزایش خواهد یافت

اگر الان به دسته بندی تحقیق کلمات کلیدی خود دقت کنید، متوجه می‌شوید که تعداد زیادی از کلمات کلیدی که شما پیدا کردید، کلمات لانگ تیل هستند و این موضوع نشان دهنده این است که در حال حاضر کاربران زیادی در حال جستجو با استفاده از این کلمات هستند و فرصت خوبی را برای شما و بیزینس شما ایجاد می‌کنند تا بتوانید ورودی‌های با کیفیت‌تری را به دست بیاورید.

سخن نهایی

امیدواریم که توانسته باشیم به طور کامل در مورد فرآیند تحقیق کلمات کلیدی یا کیورد ریسرچ صحبت کنیم. با همین چند گام ساده می‌توانید بهترین کلمات را برای کسب و کار خود پیدا کرده و سپس کار خود را شروع کنید.

ما در کارمجیک سرویسی را برای شما تدارک دیدیم که می‌توانید کل فرآیند تحقیق کلمات کلیدی را به ما سپرده و در قالب یک فایل اکسل، تمامی کلمات مهم کسب‌ و کارتان را ببینید و نسبت به استراتژی خود برای آن برنامه ریزی کنید. 

سایت‌های کوچک

سایت‌های کوچک و تعداد کلمات اصلی کم

مدت زمان تحویل: 10 روز کاری

5.000.000 تومان

سایت‌های متوسط

سایت‌های کوچک و تعداد کلمات اصلی متوسط

مدت زمان تحویل: 15 روز کاری

7.000.000 تومان

سایت‌های بزرگ

سایت‌های کوچک و تعداد کلمات اصلی زیاد

مدت زمان تحویل: 20 روز کاری

10.000.000 تومان

برای دریافت فایل تحقیق کلمات کلیدی، کافیست از طریق تلگرام یا واتساپ با ما در ارتباط باشید.

اگر سوالی در مورد فرآیند تحقیق کلمات کلیدی دارید، می‌توانید سوال خود را از طریق بخش نظرات از ما پرسیده و سعی می‌کنیم در اسرع وقت به شما پاسخ دهیم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://karmagic.ir/?p=3652
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
داود سامانی
لیسانس سخت افزار و عاشق کسب و کار. برای به وجود آوردن یک کسب و کار موفق نیاز به توانایی هایی داریم که سعی می کنم دانشم را با شما به اشتراک بگذارم.
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد آموزش تحقیق کلمات کلیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

question