0
0

اسکیمای FAQ چیست؟

1086 بازدید
اسکیمای faq یا سوالات متداول

FAQ یا سوالات متداول، یکی از اسکیماهای نسبت محبوب در سئو است که با استفاده از آن شما می‌توانید سوالات متداول کاربران را در نتایج سرچ گوگل و زیر عنوان سایت خود نمایش دهید.

استفاده از اسکیما FAQ نسبتا ساده است ولی تاثیر آن بر روی سئوی سایت ممکن است متغیر باشد. در این مطلب قصد داریم به طور کامل در مورد این اسکیما و ارزش‌هایی که به سئوی سایت شما اضافه می‌کند، صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

لیست مطالب

اسکیمای پرسش و پاسخ

اسکیمای FAQ یکی از بهترین اسکیماهایی است که شما باید در سایت خود داشته باشید. این اسکیما به شکل چشمگیری قابلیت افزایش رتبه شما را دارد ( البته اگر به درستی از آن استفاده کنید! )

ممکن است شما با خود فکر کنید که اسکیمای FAQ آن قدری هم که گفته می‌شود، قدرت بسیار زیادی ندارد در حالی که هنوز در سال 2022 شما می‌توانید با استفاده از داده ساختار یافته، افزایش کلیک گوگل زیادی را به سایت خود بیاورید.

از FAQ در چه جاهایی استفاده کنیم؟

شما می‌توانید از سوالات متداول یا پرسش و پاسخ در 2 نوع صفحه استفاده کنید:

  • صفحات مختص پرس و پاسخ سایت
  • صفحاتی که می‌توانند بخش سوالات متداول داشته باشند.

شاید در نگاه اول به نظر برسد که بین این 2 صفحه تفاوت بسیار زیادی وجود ندارد. معمولا صفحات سوالات متداول در سایت، صفحاتی نیستند که به صورت طبیعی بتوانند رتبه‌ای را در گوگل کسب کند. دلیل این موضوع نیز مشخص است. به عنوان مثال کلمه کلیدی شاخص این صفحه چیست؟

ممکن است برای سایت ما این صفحه با کلمه کلیدی “سوالات متداول از کارمجیک” ساخته شود. آیا این کلمه در گوگل سرچ می‌شود؟ آیا این صفحه ارزش خاصی برای کاربرانی که در گوگل سرچ می‌کنند ارزشی را ایجاد می‌کند؟ آیا گوگل می‌تواند با ایندکس کردن این صفحه ارزشی را به مخاطب اضافه کند؟

احتمالا جواب شما به این سوالات خیر است. از طرف دیگر به این موضوع نیز باید توجه کنیم که این صفحه در حال توضیح در مورد یک کلمه کلیدی مشخص نیست و موضوعات مختلفی را به صورت همزمان توضیح می‌دهد. در این حالت با مغایرت کلمات کلیدی در این صفحه، امکان سئوی صفحه عملا وجود ندارد.

به هر حال با اینکه بهتر است شما این کار را برای صفحات سوالات متداولتان انجام دهید و اسکیمای FAQ را به آن‌ها اضافه کنید، ولی از نظر ورودی ارگانیک، حساب زیادی بر روی آن باز نکنید. ولی در مورد صفحات دیگر سایت‌تان اوضاع کاملا متفاوت است. ولی قبل از اینکه صحبت کردن در مورد ارزش‌هایی که FAQ می‌تواند به سئوی سایت شما اضافه کند، بهتر است ببینیم که این اسکیما چه شکل و شمایلی دارد.

نحوه نمایش اسکیمای faq در نتایج گوگل

همانطور که مشاهده می‌کنید وقتی که یکی عبارت یا کلمه کلیدی را سرچ می‌کنیم، اسکیمای FAQ به شکل زیر نمایش داده می‌شود. اگر دقت کنید متوجه ارتباط سوالات با عنوان اصلی صفحه می‌شوید.

در واقع یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که سوالات متداول را به صورتی بنویسید که با تایتل اصلی صفحه سنخیت کاملی داشته باشد.

به عنوان نکته نهایی این موضوع را در نظر داشته باشید که شما می‌توانید برای تمامی صفحات سایت خود از این اسکیما استفاده کنید ولی اینکه پرسش و پاسخ‌هایی که شما درج کردید، توسط گوگل به کاربران نمایش داده شود، کاملا بستگی به گوگل دارد و شما کنترلی بر روی این بخش ندارید. در واقع گوگل بر اساس هوش مصنوعی و یادگیری ماشین خود سعی می‌کند بهترین سوالات متداول و مرتبط به کلمه کلیدی سرچ شده توسط کاربر را انتخاب کرده و آن‌ها را به مخاطب نمایش دهد.

5 ارزش مهم سئو در استفاده از اسکیما FAQ

با اینکه اسکیماهای زیباتر و هیجان انگیز زیادی در دنیای داده‌های ساختاریافته وجود دارد، ولی FAQ هنوز هم قدرتمند است و استفاده از آن می‌تواند سئوی سایت شما را به شکل چشمگیری بهبود دهد. از جمله ارزش‌هایی که این اسکیما می‌تواند به سئوی سایت شما اضافه کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- یک Snippet Rich بسیار سریع

مقدار نمایش اسکیمای faq در یکی از پروژه ها

نمایش داده شده اسکیماها در گوگل شاید یکی از مهمترین‌ کارهایی باشد که شما باید برای افزایش CTR سایت‌تان انجام دهید. ولی حتی اگر چندین اسکیما را نیز به درستی در سایت خودتان قرار داده باشید، ماه‌ها طول می‌کشد تا بتوانید بازخوردی از آن‌ها دریافت کنید.

اینجاست که اسکیمای FAQ به داد شما می‌رسد و به سرعت خود را در نتایج گوگل نشان می‌دهد. در بعضی از موارد فقط بعد از گذشتن 30 دقیقه اسکیمای FAQ در نتایج گوگل نمایش گرفته است. البته به هر حال با توجه به اینکه این موضوع تضمین شده نیست، ولی گوگل نشان داده است که ارزش زیادی برای این اسکیما قائل است.

2- فضای عمودی بیشتر در نتایج

استفاده از 4 سوال متداول در faq

در زمانی که همه نتایج گوگل به صورت کلی بتوانند 4 یا 5 خط عمودی را تصاحب کنند، اینجاست که اسکیمای پرسش و پاسخ با تصاحب چندین خط فضای عمودی بیشتر، کاربران را بیشتر به سمت خود جذب کرده و کلیک بیشتری از آن‌ها دریافت می‌کند. برای اینکه بتوانید از این قدرت استفاده بیشتری کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که در هر صفحه از 4 سوال متداول استفاده کنید که شانس نمایش گرفتن هر 4 عدد از آن‌ها بیشتر شود.

این موضوع در نمایش نتایج موبایل با توجه به فضای کمتر نمایش، بیشتر خود را نشان می‌دهد و تاثیر بیشتری در دریافت کلیک دارد.

3- افزایش CTR

مقدار کانورژن در یکی از پروژه های کارمجیک

شانس دریافت کلیک را تا 50 درصد افزایش می‌دهد. با توجه به اینکه پرسش و پاسخ‌ها فضای بیشتری را نسبت به دیگران به خود اختصاص می‌دهند، از آن‌جایی که اطلاعات بهتری به کاربر نمایش داده می‌شود، شانس دریافت کلیک به مقدار زیادی افزایش می‌یابد.

تنها نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که سوالات را به طور کامل پاسخ ندهید و جایی را برای گرفتن کلیک از کاربر بگذارید. زیرا اگر شما به سوال کاربر به طور کامل پاسخ بدهید، دیگر کاربر نیازی به وارد شدن به سایت شما را ندارد.

اگر از اسکیمای پرسش و پاسخ در صفحات خدمات یا محصولات خود استفاده کردید، به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید که قیمت سرویس یا محصول خود را در این اسکیما قرار ندهید. البته این موضوع کاملا به قیمت محصول شما بستگی دارد. اگر قیمت شما بسیار پایین‌تر از بقیه رقباست شاید استفاده از آن در پرسش و پاسخ‌های متداول به شما کمک کند ولی به هر حال بهتر است این کار را انجام ندهید.

4- جذب مخاطب با کیفیت

به صورت کلی ما 2 نوع مخاطب داریم. مخاطبانی که کانورت می‌شوند و مخاطبانی که کانورت نمی‌شوند. ( منظور از کانورت شدن خریدن محصول یا سرویس شماست! ) با استفاده از اسکیمای سوالات متداول شانس بیشتری در کانورت کردن کسانی را دارید که قرار است از شما سرویس یا محصولی را خریداری کنند. با استفاده از سوالات و پاسخ‌های درست، می‌توانید ارزش سرویس خود را به مخاطبان بیشتر نشان دهید و احتمال اینکه کسانی که بر روی لینک شما کلیک می‌کنند و تبدیل به خریداران شما می‌شوند، بسیار بالاتر می‌رود.

فقط به این موضوع توجه نکنید که ورودی به سمت سایت خود جذب کنید. هدف نهایی شما فروش محصول است پس باید بر روی کاربران با کیفیت تمرکز ویژه‌ای داشته باشید.

به عنوان مثال به تصویر بالا دقت کنید. بر اساس دیتای گوگل آنالیتیک ما توانستیم در یکی از پروژه‌های خود در طول 7 روز گذشته به فروش 30 محصول برسیم و کانورژن ریت 8.09 درصدی را به دست بیاوریم. در حالی که معمولا کانورژن 2 درصد به بالا عدد بسیار خوبی در نظر گرفته می‌شود، ما در این پروژه با تمرکز بر روی کاربران هدف توانستیم به 4 برابر فروش بیشتر نسبت به آمار جهانی دست پیدا کنیم.

5- دریافت ورودی از Voice Search

نتیجه سرچ صوتی در گوگل

آینده سرچ ارگانیک در گوگل در سرچ‌های صوتی است. دیگر کاربران علاقه ندارند که با تایپ کردن به دنبال چیزی بگردند و در آینده بسیار نزدیک، سرچ‌های صوتی می‌تواند رتبه اول جستجو را از سرچ متنی بگیرد. در اینجاست که اسکیمای پرسش و پاسخ می‌تواند نقش پر رنگی را ایفا کند.

امروزه بیشتر سرچ‌های صوتی به صورت سوالی مطرح می‌شود و کافی است که سرچ انجام شده با سوالی که شما در FAQ قرار دادید، ارتباط داشته باشد. هوش مصنوعی گوگل سوال کاربر را با استفاده از اطلاعاتی که شما قرار دادید، پاسخ داده و اینجا شما برنده خواهید بود.

سخن نهایی

امیدواریم توانسته باشیم که ارزش‌های استفاده از FAQ را به شما گفته باشیم. برای اضافه کردن FAQ به سایت می‌توانید آموزش کامل ما را در سایت کارمجیک مطالعه نمایید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://karmagic.ir/?p=2807
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
داود سامانی
لیسانس سخت افزار و عاشق کسب و کار. برای به وجود آوردن یک کسب و کار موفق نیاز به توانایی هایی داریم که سعی می کنم دانشم را با شما به اشتراک بگذارم.
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد اسکیمای FAQ چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

question