کمتر از 2 هفته از آپدیت الگوریتم گوگل با نام Link Spam Dec 2022 میگذرد و احتمالا تاثیر این الگوریتم را بر روی سرچ کنسول خود مشاهده کردهاید.
در این آپدیت گوگل سعی در پیدا کردن لینکهای اسپمی است که به قصد تغییر در نتایج جستجو توسط افراد خریداری یا به صورت مصنوعی در سطح نت ساخته شده است.
در طول سالیان اخیر گوگل با استفاده از الگوریتمهای مختلف و هوش مصنوعی سعی در پایش این دسته از اقدامات سئو کلاه سیاه کرده و این بهروزرسانی تغییر نسبتا زیادی در بسیاری از نتایج داشته است.
در این مطلب میخواهیم به صورت کامل در مورد اتفاقات پیرامون این آپدیت صحبت کنیم، چند نمونه واقعی از تاثیر آن را بر روی پروژههای خود ببینیم و در نهایت راهی برای خلاصی از جریمهها و افت رتبهای که لینک اسپم بر ما تحمیل کرده است بیابیم. پس با ما همراه باشید.
لیست مطالب
به روز رسانی گوگل لینک اسپم چیست؟
قبل از اینکه در مورد تاثیر این به روز رسانی بر روی نتایج صحبت کنیم، بهتر است نگاهی دقیقتر به این الگوریتم داشته باشیم. الگوریتم Link Spam برای اولین بار در 17 دسامبر 2014 رونمایی و به کار گرفته شد. هدف اصلی استفاده از آن، پیدا کردن سایتهایی بود که با استفاده از لینکهای سازیهای غیر قانونی و مصنوعی کسب رتبه کرده بودند. در زمان استفاده از این الگوریتم، تغییرات اساسی در رتبه و ورودی سایتهای مختلف به وجود آمد و بیش از همه سایتهای حوزه فیتنس، سلامتی و رژیم از آن تاثیر گرفتند.
در دسامبر سال 2022 مجددا گوگل در اطلاع رسانی که انجام داد، به روز رسانی الگوریتم Link Spam را اطلاع داد و هدفش را پیدا کردن سایتهایی عنوان کرد که در حال حاضر با استفاده از لینکهای بیهوده توانستند، رتبههایی را در نتایج کسب کنند.
لینک اسپم زمانی اتفاق میافتد که یک سایت با هدف بازی دادن الگوریتمهای گوگل با ساخت تعدادی زیادی لینک مصنوعی یا خریداری شده به دنبال رتبه بهتری باشد.
در این بهروزرسانی سایتهایی که از این روش برای کسب رتبه استفاده کرده جریمه شده و این خبر خوبی برای کسانی است که تا به حال با استفاده از محتوای عالی و یونیک سعی در گرفتن رتبه داشتهاند.
به محض شروع شدن کار الگوریتم تاثیرات آن را بر روی سایتهای مختلف دیدیم.
همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید، در این سایت با کاهش شدید ترافیک روبهرو شدیم و رتبه سایت در بسیاری از کلمات کلیدی با افت شدید مواجه شده است.
با بررسی دقیقتر لینکسازی که قبلا برای این سایت انجام شده، متوجه میشویم که حجم بسیار زیادی از لینکهای دریافت شده توسط این سایت از بلاگها یا PBN هایی پولی بوده است که Spam Score بالایی دارند و حجم لینکهای ارزشمند آن به شدت پایین است.
با توجه به اطلاعاتی که از همکاران دریافت کردیم، بیشتر سایتهایی که مجددا توسط این الگوریتم رتبههای خود را از دست دادند در حوزههای سلامتی و ورزش فعال بودند و سایتهای دیگر تاثیر کمتری را داشتهاند.
همان طور که در تصویر بالا مشاهده میکنید، این سایت به روند صعودی خود ادامه داده و فقط یک مقطع زمانی کوتاه مدت با افت ترافیک روبهرو بوده است. این سایت که در حوزه قطعات الکترونیکی کار میکند، در حال با شرایط مطلوبی در حال افزایش ترافیک است.
انواع لینک اسپمها
حالا که با تاثیر بهروزرسانی لینک اسپم آشنا شدیم، بهتر است انواع لینکهای اسپمی که ممکن است برای سایت ساخته باشیم را بشناسیم.
1- لینکهای اسپم داخل محتوا
این دسته از لینکها درون محتوای شما قرار گرفته و یا با محتوای شما ارتباطی ندارند یا ارزش جدیدی را به مخاطب اضافه نمیکنند. معمولا این لینکها با هدف سئو در مطلب قرار داده شده و میتوان آنها را بر اساس انکرتکستهایشان شناسایی کرد. اگر چنین لینکهایی در متن خود قرار دادهاید، بهتر است که بلافاصله آنها را حذف کنید.
2- لینکهای اسپم داخل کامنت
این دسته از لینکها داخل بخش نظرات وجود دارند که یا ارتباطی به مطلب آن صفحه ندارند و یا اینکه ارزش جدیدی را به خواننده اضافه نمیکنند. این دسته از لینکها نیز فقط با هدف سئو استفاده شده و باید سریعا آنها را از صفحه خود حذف کنید.
3- بک لینکهای اسپم
این دسته از لینکها، لینکهایی هستند که از خارج سایت شما به سمت صفحات شما زده شدند و ارتباطی با محتوای صفحه شما ندارند. معمولا این لینکها با استفاده از انکرتکستهای بی ربط به صفحات شما ساخته شده و باید هر چه سریعتر نسبت به شناسایی و Disavow کردن آنها اقدام کنید.
چگونه از تاثیر لینک اسپم جلوگیری کنیم؟
اگر تا به حال بدون برنامهریزی درست نسبت به لینک سازی خارجی اقدام کردید، بهتر است هر چه زودتر در کارهایی که قرار است انجام دهید، تجدید نظر کنید.
در این زمان شما باید با بررسی دقیق بک لینکهای سایت و همچنین لینکهایی که به سایتهای دیگر دادید، نسبت به حذف و Disavow کردن لینکهای اسپمی اقدام کنید.
آپدیت دسامبر 2022 گوگل نشان داد که گوگل برنامه دقیقی برای پیدا کردن و جریمه سایتهای خاطی داشته و در آینده نیز این اتفاق برای سایتهایی که بدون برنامه ریزی دقیق نسبت به لینکسازی اقدام میکنند، دارد.
برای اینکه بتوانید از شر جریمههای گوگل در آینده خلاص شوید، پیشنهاد میکنیم که برنامه دقیقی برای تولید محتوای یونیک و بازاریابی محتوا داشته باشید. همچنین اگر میخواهید لینک سازی خارجی خود را ادامه دهید، حتما به اعتبار سایتهایی که از آنها لینک میگیرید و یا آنها لینک میدهید، توجه بیشتری کنید. به صورت خلاصه شما میتوانید با انجام کارهای زیر نسبت جلوگیری از جریمه سایت خود اقدام کنید:
- استفاده از Google Disavow برای سلب مسئولیت از لینکهای بی اعتبار
- مونیتور کردن مداوم بک لینکهای دریافتی برای مقابله با سئوی منفی
- استفاده از فایل Robots.txt برای بستن دسترسی روباتها به صفحات خاص
- استفاده از سرچ کنسول و گوگل آنالیتیک برای مشاهده وضعیت سایت
سخن نهایی
اتفاقاتی که در پایان سال 2022 افتاد، بسیاری از سایتها را غافلگیر کرد؛ ولی هیچ جای نگرانی وجود ندارد. اگر سایت شما توسط این آپدیت جریمه شده است، به راحتی میتوانید با انجام کارهای گفته شده در این مطلب به جایگاه قبلی خود برگردید. توجه داشته باشید که گوگل به صورت مداوم الگوریتمهای خود را به روز رسانی کرده و این وظیفه ماست که بتوانیم بهترین مسیر را برای سئوی سایت خود پیدا کنیم.
تجربه شما از آپدیت اخیر گوگل چه بود؟ آیا تاثیر مثبت یا منفی بر روی سایت شما داشت؟ حتما در بخش کامنتها تجربه خود و حوزه کاری سایتتان را برای ما بنویسید.
سلام استاد خسته نباشید.
بک لینک های فرومی هم اسپم هستند؟ مثلا میرم توی فروم مجید آنلاین سه چهار خط می نویسم و لینک میدم به صفحه لندینگ و اینکار رو توی چندین تا از فروم ها انجام می دم قبلا رتبه می گرفتم اما فکر می کنم یکی از دلایل افت رتبه هام همین بک لینک ها است.
ممون میشم راهنمایی کنید.
لایک
سلام وقت بخیر.
بستگی به نوع اون ها داره اگر نوفالو لینک بدن اسپم محسوب نمیشن و یک شیوه ای از کامنت مارکتینگ محسوب میشه و خوبه. افت رتبه با 10 یا 30 تا بک لینک اتفاق نمیوفته. اگر شما به تعداد بسیار زیاد (بالای 1000 تا) در یک مدت کوتاه بک لینک بزنین، اون موقع غیر طبیعی محسوب میشه وگرنه مشکل رو در جای دیگری باید جستجو کنید
1