0
0

Subdomain یا Subdirectory؟ کدام بهتر است؟

1385 بازدید

Subdomain بهتر است یا Subdirectory ؟ وقتی که می‌خواهیم یک سایت جدید را بالا بیاوریم یا اینکه از یک CMS جدید استفاده کنیم و یا اینکه قسمت به سایت خود اضافه کنیم، مهمترین سوالی که ممکن است برای ما پیش بیاید این است که از چه روشی برای این کار استفاده کنیم.

آیا باید از Subdirectory استفاده کنیم یا به سراغ یک Subdomain برویم؟ یا اینکه شاید بهتر باشد از ccTLD استفاده کنیم. کدام یک از این ها برای کار ما سئو سایت بهتر است؟

در این مطلب می‌خواهیم به این سوال جواب بدهیم و مزایا و معایب هر کدام از روش‌های بالا را بررسی کرده و بفهمیم که استفاده از کدام روش برای کار ما بهتر است. پس اگر می‌خواهید جواب این سوال را بدانید، با ما همراه باشید.

تعریف Subdomain، Subdirectory و ccTLD

قبل از اینکه وارد این بحث شویم، اجازه دهید که هر کدام از این 3 حالت را تعریف کنیم و با آن‌ها کمی آشنا شویم. به صورت کلی می‌خواهیم تفاوت ساب دامین و ساب دایرکتوری را در این قسمت متوجه شویم.

احتمالا با مفهوم Subdomain آشنایی بیشتری دارید. یک زیردامنه در واقع بخشی از یک دامنه بزرگتر است. مثلا در سایت ما karmagic.ir دامنه اصلی ما و blog.karmagic.ir زیر دامنه ما است. معمولا از زیر دامنه برای ساخت یک سایت کاملا جداگانه از بدنه اصلی دامنه استفاده می‌شود.

Subdirectory یک پوشه از سایت شماست که در آن صفحات یا بخشی از محتوای سایت شما در آن نگهداری می‌شود. مثلا اگر برای دامنه ما karmagic.ir/blog می‌تواند یک ساب دایرکتوری باشد. معمولا از ساب دایرکتوری برای قرار دادن قسمتی از محتوای سایت که ارتباط بیشتری با سایت اصلی دارد استفاده می‌شود.

ccTLD مفهومی است که حتما با آن آشنایی دارید ولی با این اسم با آن برخورد نداشتید. ccTLD مخفف Country Code Top Level Domain است و در واقع به دامنه‌هایی گفته می‌شود که به یک کشور خاص تعلق دارند. مثلا فرض کنید اگر زمانی ما بخواهیم در کشوری مثل کانادا خدمات خود را ارایه دهیم و بعضی از خدمات ما برای این کشور سفارش سازی شده باشد، می‌توانیم یک سایت با نام karmagic.ca را راه اندازی کنیم و خدمات خود را در این سایت به کشور کانادا ارایه دهیم.

جایگاه هر کدام از سابدامین و ساب دایرکتوری

مزایا و معایب استفاده از Subdomain

مزایا و معایبی در زمان استفاده از Subdomain وجود دارد که قبل از راه اندازی وب سایت باید به آن‌ها توجه کنیم. اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم، این است که ما قرار است با محتوایی که در یک ساب دامین قرار می‌دهیم، به کجا برسیم و هدف ما از این کار چیست. آیا تلاش‌هایی که ما در یک ساب دامین انجام می‌دهیم، واقعا نتیجه خوبی را برای ما به ارمغان خواهد آورد؟ آیا محتوایی که قرار است در یک ساب دامین منتشر کنیم، آنقدر منحصر به فرد است که نمی‌توان از آن در دامنه اصلی استفاده کرد؟

مزایای استفاده از Subdomain

معایب استفاده از Subdomain

همچنین با توجه به اینکه یک Subdomain یک سایت مجزا محسوب می‌شود، اگر محتوای جدیدی در آن منتشر کنید، Authority سایت اصلی شما به آن منتقل نمی‌شود.

مزایای و معایب استفاده از Subdirectory

زمانی که شما از یک ساب دایرکتوری استفاده می‌کنید، در واقع یک پوشه به بعضی از صفحات و یا محتوای خود اختصاص می‌دهید. از لحاظ پیاده سازی، استفاده از ساب دایرکتوری کمی سخت تر و پیچیده تر است و در بعضی موارد دست و پای شما را برای انجام بعضی از کارهای خاص می‌بندد.

مزایای استفاده از Subdirectory

معایب استفاده از Subdirectory

مزایا و معایب استفاده از ccTLD

زمانی استفاده از ccTLD مناسب خواهد بود که شما در کشور مقصد قرار است سرویس‌ها یا کالاهایی را ارایه دهید که در کشورهای دیگر ارایه نمی‌دهید.

مزایای استفاده از ccTLD

معایب استفاده از ccTLD

ساب دایرکتوری subdirectory یا ساب دامین subdomain

کارشناسان سئو کدام را پیشنهاد می‌کنند؟

از آنجایی که در ساب دایرکتوری اعتبار دامنه اصلی سایت نیز منتقل می‌شود، کارشناسان سئو علاقه بیشتری به Subdirectory نشان می‌دهند. با استفاده از اعتبار دامنه اصلی، سرعت گرفتن رتبه در ساب دایرکتوری بسیار بیشتر از ساب دامین است. با اینکه گوگل هر کدام از ساب دامین‌ها را به عنوان یک سایت مستقل شناسایی می‌کند و متوجه ارتباط یک زیر دامنه با دامنه اصلی می‌شود، ولی از نظر کارشناسان، لینک سازی داخلی بین این دو سخت تر از حالت‌های دیگر است. از طرف دیگر برای اینکه اعتبار یک ساب دامین افزایش یابد، باید لینک‌های خارجی زیادی توسط آن دریافت شود که این کار زمان و هزینه زیادی را می طلبد.

شما ممکن است به یک ccTLD برای محتواهایی که در یک کشور خاص منتشر می‌کنید، احتیاج داشته باشید و بخواهید یک سیگنال قوی به موتور جستجو بفرستید و مشخص کنید که آن محتوا مختص آن کشور خاص منتشر شده است. ولی قبل از انتخاب ccTLD باید به این موضوع توجه داشته باشید که قرار است برای چند کشور مختلف سایتی را تاسیس کنید و آیا می‌توان همان کار را با استفاده از Subdomain یا Subdirectory انجام داد یا خیر.

نتیجه نهایی

در یکی از پروژه‌هایی که ما داشتیم، بعد از چند جلسه مشاوره و بر خلاف نظر ما، کارفرما تصمیم گرفت قسمتی از سایت خود را به ساب دامین انتقال دهد. بعد از این انتقال به صورت محسوسی ترافیک سایت کاهش پیدا کرد. بعد از گذشت یک سال و بازگشت محتوا به دامنه اصلی، مقدار ترافیک سایت حدود 15 درصد افزایش پیدا کرد.

با توجه به این تجربه پیشنهاد می‌کنیم تا جایی که می‌توانید در دامنه اصلی خود محتوای خود را منتشر کنید و در صورت نیاز یک Subdirectory بسازید. ولی این برای پاسخ به این پرسش که کدام یک از روش‌ها بهتر است، حتما باید یک مشاوره دقیق و نیازسنجی مشخص داشته باشید تا بهترین انتخاب را انجام دهید.

امیدواریم توانسته باشیم به سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم و اگر سوالی در مورد انتخاب Subdomain یا Subdirectory دارید، می‌توانید از بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://karmagic.ir/?p=2177
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
داود سامانی
لیسانس سخت افزار و عاشق کسب و کار. برای به وجود آوردن یک کسب و کار موفق نیاز به توانایی هایی داریم که سعی می کنم دانشم را با شما به اشتراک بگذارم.
مطالب بیشتر

نظرات

2 نظر در مورد Subdomain یا Subdirectory؟ کدام بهتر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. خیلی ممنون از توضیحتون. در مورد روش نصب هم لطفا توضیح بدین.

    2

  2. خیلی خوب تفاوت ساب دامین و ساب دایرکتوری رو توضیح دادین. لطفا طریقه راه اندازی و نصبش رو هم بگید.

    2

question