Keyword Stuffing یا پر کردن کلمات کلیدی، تکنیکی است که در آن یک صفحه از سایت با یک کلمه کلیدی، به تعداد بسیار زیاد پر میشود. دلیل اینکار گول زدن موتور جستجوی گوگل و دریافت رتبه در گوگل است.
در این مطلب میخواهیم به طور کامل در مورد این موضوع صحبت کنیم، روشهای مختلف Keyword Stuffing را به شما بگوییم و در نهایت به شما یاد دهیم که چگونه دچار این بلای عجیب سئو نشوید. پس اگر میخواهید با بهترین راه برای بهینه سازی کلمه کلیدی آشنا شوید، با ما همراه باشید.
Keyword Stuffing معمولا به چه شکلی انجام میشود؟
دریافت رتبه از گوگل شیرین است. اینکه بعد از سرچ کردن یک کلمه کلیدی، خود را در بالای لیست ببینید، حس بسیار خوبی را تجربه خواهید کرد. ولی Keyword Stuffing قطعا راه حل درستی نیست. با پر کردن صفحه از کلمه کلیدی مورد نظر خود، تجربه کاربری به شدت کاهش پیدا میکند و رتبه شما نزول پیدا میکند. از جمله کارهایی که در این تکنیک سئوی مضر انجام میدهند میتوان به:
- قرار دادن شماره تلفنهای پشت سر هم در یک صفحه که ارزشی به آن صفحه اضافه نمیکنند.
- قرار دادن اسم استانها و شهرها که میخواهید در تمام آن کلمات کلیدی رتبه بیاورید.
- تکرار کردن کلمه کلیدی به صورت کلمه و جمله به صورتی که غیر طبیعی جلوه کند.
نمونهای از Keyword Stuffing
به پاراگراف زیر دقت کنید:
اگر به دنبال بهترین کیف لپ تاپ هستید، دیگر نیازی به جستجو ندارید. برند ما بهترین کیف لپ تاپ را برای شما آماده کرده است. با استفاده از بهترین جنس زیپ و پارچه، بهترین کیف لپ تاپ برای شما آماده شده است.
همانطور که مشاهده کردید، استفاده از کلمه کلیدی بهترین کیف لپ تاپ در این پاراگراف بیش از حد اندازه است و نسبت تکرار آن به اندازه کل متن، غیر طبیعی جلوه میکند. ما در بحث سئو مطلبی با نام Keyword Density یا چگالی استفاده از کلمه کلیدی داریم که در واقع درصدی است که ما از یک کلمه کلیدی در یک مطلب استفاده کردهایم. مثلا در مثال بالا در کل 42 کلمه استفاده شده است که در آن 3 بار کلمه کلیدی تکرار شده است. در این حالت چگالی کلمه کلیدی، 7% بوده است.
با اینکه نمیتوان مقدار دقیقی برای چگالی کلمه کلیدی عنوان کرد ولی سعی کنید تا این عدد بیشتر از 2% نباشد.
تکنیکهای دیگر Keyword Stuffing
روش دیگری که در پر کردن کلمات کلیدی استفاده میشود، این است که از آن کلمه کلیدی به صورتی استفاده میشود که کاربر آن را نمیبیند. برای اینکار از 2 روش زیر استفاده میشود:
- رنگ کلمه کلیدی با پس زمینه یکسان در نظر گرفته شده تا کاربر آن را نبیند ولی روباتهای گوگل آن را نیز پردازش کنند.
- تکرار کردن کلمه کلیدی در کدهای صفحه مثل Tag های مختلف
هر دو روش توسط هوش مصنوعی گوگل شناسایی شده و جریمههای سنگینی در انتظار کسانی است که از این روشها برای دریافت رتبه میخواهند استفاده کنند.
چگونه از Keyword stuffing جلوگیری کنیم؟
بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق، استفاده از مفهوم کلمه کلیدی در صفحه است. در ویدیو زیر این موضوع را به طور کامل شرح داده ایم.
چرا Keyword Stuffing برای سایت شما بد است؟
فکر میکنیم که تا الان متوجه شدید که چرا پر کردن کلمات کلیدی در یک صفحه بد است. این کار باعث نابود شدن تجربه کاربری میشود. حتما در مطالب دیگر ما خواندهاید که ما همیشه میگوییم،
هر موقع نیاز بود بین موتور جستجو و کاربر چیزی را انتخاب کنید، انتخاب شما باید کاربر باشد.
در اینجا هم دلیل اصلی افت رتبه این است که تجربه کاربری بسیار بدی در چنین صفحات وجود دارد. محتوایی که در هر صفحه از سایت شما قرار میگیرد باید برای آموزش دادن، خدمت رسانی و درگیر کردن مخاطب با سایت شما باشد. وقتی که صفحه خود را با یک کلمه کلیدی غرق میکنید، شما نمیتوانید برای مخاطب ارزش ایجاد کنید. در واقع شما دیگر برای کاربر موضوعی را تشریح نمیکنید و فقط به فکر موتور جستجو هستید. با این کار کاربران دیگر با سایت شما ارتباط برقرار نمیکنند و وارد سایت شما نخواهند شد که باعث افزایش Bounce Rate شما میشود.
در واقع با پر کردن صفحات خود از یک کلمه کلیدی یکسان، نه تنها رتبه شما افزایش پیدا نخواهد کرد، بلکه افت رتبه محسوسی را شاهد خواهید بود. در بدترین حالت، گوگل با جریمه سایت شما، قسمتی یا تمامی صفحات سایت شما را از نتایج SERP حذف خواهد کرد.
چگونه دچار Keyword Stuffing نشویم؟
برای اینکه بتوانید رتبههای خوبی برای یک صفحه دریافت کنید، کافیست که به تعداد بهینهای از یک کلمه کلیدی در یک صفحه استفاده کنید. سعی شما باید بر این باشد که اطلاعات کاملی را در اختیار کاربر قرار دهید و در واقع ارزشی را برای وی ایجاد کنید. اگر بخواهیم خیلی خلاصه در این مورد صحبت کنیم، میتوانیم 6 راهکار زیر را به شما بگوییم که از این به بعد در مطالب خود یا صفحات سایتتان از آن استفاده کنید.
1- به هر صفحه یک کلمه کلیدی اصلی اختصاص دهید.
برای شروع کار، در ابتدا یک کلمه کلیدی مشخص را برای یک صفحه در نظر بگیرید. باید از انواع جملات، شبه جملات و مدلهای مختلف آن کلمه کلیدی در صفحه خود استفاده کنید. مثلا فرض کنید کلمه اصلی شما در یک صفحه، کلمه سئو باشد. کلماتی همچون SEO، بهینه سازی، بهینه سازی برای موتور جستجو و دیجیتال مارکتینگ از کلماتی هستند که ارتباط معنایی با سئو دارند. به این روش از انتخاب کلمات کلیدی LSI میگویند.
وقتی که یک کلمه کلیدی را به یک صفحه اختصاص دادید، دیگر از آن برای صفحات دیگر استفاده نکنید. هر کدام از صفحات سایت شما باید منحصر به فرد به یک کلمه کلیدی خاص باشد. با این کار، صفحات سایت شما برای دریافت رتبه با یکدیگر رقابت نمیکنند و رتبه خواری اتفاق نمیافتد.
2- بیشتر از 300 کلمه برای هر صفحه بنویسید.
برای اینکه برای یک کلمه کلیدی در موتور جستجو رتبه بگیرید، باید حداقل 300 کلمه برای آن بنویسید. موتورهای جستجو مانند گوگل سعی میکنند صفحهای را به مخاطب نشان دهند که بیشترین ارتباط را موضوعی که سرچ کرده است، دارا باشد و در این موارد اگر شما به اندازه کافی عمیق نوشته باشید، قطعا احتمال گرفتن رتبه توسط شما افزایش پیدا خواهد کرد.
3- به چگالی کلمه کلیدی در صفحه توجه کنید.
در طول نوشتن مطلب برای هر صفحه، به تعداد دفعاتی که کلمه کلیدی را تکرار میکنید، توجه کنید. از کلمه کلیدی در جای درست استفاده کنید تا خودتان هم احساس غیر طبیعی بودن مطلب را نداشته باشید. سعی کنید Keyword Density را کمتر از 2% نگه دارید. اگر از سایت وردپرسی استفاده میکنید، افزونه Yoast میتواند به شما کمک کند.
4- از کلمه کلیدی ثانویه، عبارتهای مفهومی و کلمات کلیدی دم بلند در صفحه استفاده کنید.
راه دیگری که میتوانید به موتور جستجو بفهمانید که صفحه شما ارتباط نزدیکی به کلمه کلیدی سرچ شده دارد، این است که از کلمه کلیدی ثانویه در صفحه استفاده کنید. روباتهای گوگل در زمان خزیدن صفحه، متوجه ارتباط بین کلمات، جملات و معانی پنهان بین آنها میشود. بهترین کار این است که تا جایی که میتوانید سعی کنید از کلمات کلیدی دم بلند مرتبط به کلمه کلیدی اصلی در صفحه مقصد استفاده کنید.
استفاده از کلمات کلیدی دم بلند به موتور جستجو کمک میکند که سوالاتی که در مطلب شما جواب داده شده را نیز شناسایی کند و این امکان برای مطلب شما فراهم میشود که در قسمت People Also Ask نیز نمایش داده شوید.
5- از کلمه کلیدی در محل مناسب استفاده کنید.
وقتی که در حال بهینه سازی یک کلمه کلیدی برای صفحهای هستید، فقط نباید به این فکر کنید که آن کلمه را در کجای متن و به چه شکلی استفاده کنید. برای بهینه سازی دقیق صفحه باید توجه داشته باشید که از کلمه کلیدی در محلهای متفاوت مانند:
- عنوان صفحه
- حداقل در یکی از تگهای H2 الی H6
- تگ عنوان
- تگ توضیحات
- تگ توضیح تصاویر
- پاراگراف اول
- در نزدیکی نتیجه گیری متن
استفاده کنید. بر خلاف Keyword Stuffing، بهینه سازی صفحه برای کلمه کلیدی مورد نظر، باعث افزایش رتبه شما خواهد شد.
6- سئوی داخلی را چک کنید.
حتما بعد از منتشر کردن یک مطلب و بهینه سازی کلمه کلیدی، موارد مهم سئوی داخلی مانند روش لینک سازی داخلی را چک کنید. با این کار شما با تمام قوا، مطلب خود را برای دریافت رتبه در موتور جستجو آماده کردهاید.
سخن نهایی
امیدوارم توانسته باشیم تمامی موارد مهم در مورد مبحث Keyword Stuffing را به شما گفته باشیم. بهینه سازی کلمه کلیدی در هر صفحه، یکی از پایهای ترین مواردی است که در سئو باید به آن توجه کنید. پس حتما اگر سوالی در این مورد دارید، در قسمت نظرات، سوال خود را مطرح کرده و سعی میکنیم در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما باشیم.
خیلی جامع و کامل بود. ممنونم.
5
خیلی خوب توضیح دادین. ممنون از شما.
2