0
0
گوگل دیسکاور چیست و راه های ورود به آن

گوگل دیسکاور چیست؟

1525 بازدید
گوگل دیسکاور چیست و راه های ورود به آن

گوگل دیسکاور یکی از خدمات نسبتا جدید شرکت گوگل است که در آن محتواهای متنی یا ویدیویی به شما نمایش می دهد که شما با آن آشنایی ندارید. البته این سرویس آنقدر هم جدید نیست و مدتی از عرضه آن می‌گذرد ولی اهمیت آن بسیار بیشتر از قبل شده و ما نیز می خواهیم به آن وارد شویم. در این سیستم، خبری از جستجو کردن نیست و محتوای نمایش داده به شما، ارتباطی به نتایج SERP ندارد و در واقع بر اساس علاقه شما و شناختی که هوش منصوعی گوگل از شما به دست می آورد، مطالبی به شما نمایش داده می شود.

در این مطلب قصد داریم در مورد Google Discover صحبت کنیم و راه های ورود به آن را به شما بگوییم. توجه کنید برای ورود به گوگل دیسکاور باید بر روی سئو سایت خود نیز تمرکز ویژه‌ای داشته باشیم ولی اقداماتی که در ادامه مطلب می‌گوییم مسیر شما را برای ورود به گوگل دیسکاور هموارتر می‌کند.

 پس اگر می خواهید در مورد این سرویس جذاب گوگل اطلاعات بیشتری داشته باشید، راه های رسیدن به دیسکاور را بدانید و یا روش ثبت محتوا در گوگل دیسکاور را یاد بگیرید، با ما همراه باشید.

نمایش گوگل دیسکاور در موبایل

تاریخچه گوگل دیسکاور

سال 2018 بود که در سرچ کنسول تعدادی از سایت‌های مطرح، دیجیتال مارکترها شاهد رشد زیاد ورودی کاربران موبایل بودند. در نگاه اول همگی این کارشناسان اعتقاد داشتند، دلیل این اتفاق رشد روزافزون استفاده از موبایل برای جستجو است ولی بعد از کمی تحقیق، مشخص شد که یک سرویس جدید در حال ارسال ترافیک به سمت سایت‌هاست.

سرویس Google Discover در سپتامبر 2018 بر روی اپلیکیشن اختصاصی گوگل به وجود آمد. هدف اصلی این بخش، نشان دادن محتوا بر اساس جستجوهای قبلی کاربر بود. در واقع هوش مصنوعی گوگل بر اساس جستجوهای کاربر و سایت‌هایی که وی به آن سر می‌زد، محتواهای کاملا جدیدی را به وی نشان میداد که وی از وجود آن‌ها اطلاع نداشت. این سرویس که در ابتدا با نام Google Feed شناخته می‌شد، در مدت زمان کوتاهی توانست 800 میلیون کاربر ماهانه را جذب کند و در نهایت نام Google Discover برای آن انتخاب شد. 

قبل از به وجود آمدن گوگل دیسکاور، شکل و شمایل نرم افزار گوگل مانند چیزی بود که ما در جستجوهای همیشگی می‌دیدیم. استفاده از تایتل و متادسکریپشن به شکلی که در عکس زیر برای شما قرار دادیم، در نرم افزار به کاربران نمایش داده می‌شد.

شکل گوگل دیسکاور در ابتدای راه

بخش های مهم گوگل دیسکاور

Google Discover به عنوان یک نرم افزار قابلیت عجیب و غریب و مخفی ای ندارد که از چشم کاربر دور بماند. ولی شاید بد نباشد که قسمت های مختلف آن را با هم بشناسیم و دقیق تر آن را بررسی کنیم.

نرم افزار Google App یک نرم افزار پیش فرض بر روی تمامی گوشی های اندرویدی است و اگر گوشی Iphone هم داشته باشید، به راحتی می توانید آن را از طریق App Store بر روی موبایل خود نصب کنید. با باز کردن Google App بخش گوگل دیسکاور در جلوی چشمان شما قرار دارد.

 

در قسمت بالای Google App بخش جستجو قرار داده شده است که با تایپ کردن کلمه کلیدی مورد نظر می توانید به راحتی در گوگل جستجو کنید. دقیقا همان کاری که در Google Chrome انجام می دهید. در قسمت پایین هم مطالب جدید یا مورد علاقه شما نمایش داده می شود (در مورد نحوه انتخاب مطالب توسط گوگل برای کاربر در ادامه توضیح داده ایم) و همیشه به صورت پیش فرض فعال است. این مطالب توسط هوش مصنوعی گوگل و بر اساس سرچ های قبلی شما انتخاب می شود. در پایین ترین قسمت هم دکمه ها و در واقع Tab هایی قرار دارد که شما را به سمت بخش های مختلف می برد:

تب های مختلف نرم افزار google app

Discover: اولین تب دیسکاور نام دارد که همان گوگل دیسکاوری است که در مورد آن صحبت می کنیم..

Updates: در این بخش تمام اطلاعات مهم در مورد رویدادها و به روز رسانی ها در اختیار شما قرار می گیرد. در این بخش شما می توانید از Google Assistant یا همان دستیار صوتی گوگل استفاده کنید.

Search: در این بخش جستجوهای اخیری که بر روی گوشی شما شده است، نمایش داده می شود.

Collections: در این بخش تمامی صفحه ها، تصاویر و مکان های مورد علاقه شما یک جا نمایش داده می شود.

More: در تب نهایی بخش هایی مانند تنظیمات، صفحات اخیر و … به شما نشان داده می شود.

بخش های مهم google discover

اگر اشتباها این نرم افزار را از گوشی خود پاک کرده اید، به راحتی می توانید با مراجعه به Google Play store آن را نصب کنید.

گوگل دیسکاور چگونه کار می کند؟

در ابتدای این مطلب گفتیم که این سرویس گوگل، مطالبی را به شما نمایش می دهد که جز علاقه مندی شماست ولی چگونه؟ گوگل بر اساس بازدیدهای شما و همچنین مطالب عمده ای که مطالعه می کنید، متوجه موضوعات مورد علاقه شما شده و در بخش Google Discover به شما مطالبی در آن حوزه که شما نخوانده اید و حتی ممکن است از وجود آن ها بی خبر باشید را نمایش می دهد. گوگل بر اساس موارد زیر و سابقه آن ها، مطالب را برای شما انتخاب می‌کند:

  • جستجوهای شما
  • اپلیکیشن های شما
  • موقعیت های جغرافیایی که در آن حضور داشتید
  • تنظیمات جغرافیایی

بخش Discover یک ابزار هوشمند است که بر اساس جستجوهای شما می فهمد که چه مطالبی در حوزه علایقتان قرار دارد و بهترین آن ها را برای شما انتخاب می کند.

هدف اصلی در Google Discover این است که مطالبی را به شما نمایش دهد که به آن نیاز دارید ولی به طور مستقیم آن ها را جستجو نمی کنید. مثلا در زمان شروع تعطیلات عید، اگر شما به چند سایت خرید بلیط قطار سر زده باشید، در گوگل دیسکاور خود مطالبی با عنوان “بهترین شهرهای ایران برای سفر عید” را خواهید دید. به همین راحتی دیسکاور به نیازی پاسخ می دهد که حتی تا قبل از آن لحظه، سوالی در مورد آن نکرده اید!

هر کاربر در گوشی خود با یک گوگل دیسکاور کاملا شخصی سازی شده مواجه می شود. اگر شما در مورد مطلبی هنوز اطلاعات کافی نداشته باشید، مطالبی که در Discover به شما نمایش داده می شود، موضوعات مبتدی آن است ولی اگر در مورد آن موضوع اطلاعات زیادی را خوانده باشید، حتما با مطالب پیشرفته تری رو به رو خواهید شد.

شکل صفحه گوگل دیسکاور google discover

چگونه مطالب خود را وارد گوگل دیسکاور کنیم؟

برای اینکه مطالب و محتواهای تولید شده شما وارد دیسکاور شوند، لازم نیست کار جدیدی نسبت به تولید محتوای سئو شده که قبلا انجام می دادید را انجام دهید. تمامی موارد پایه ای که در مورد سئو کردن مطلب صادق است، برای ورود به گوگل دیسکاور هم صدق می کند. اصلا لازم نیست کار عجیب و غریبی انجام دهید و همین که یک مطلب عالی را نوشته باشید، کافیست ولی در اینجا به 8 نکته مهم که باید برای ورود به گوگل دیسکاور رعایت کنید، اشاره خواهیم کرد.

1- محتوای عالی تولید کنید.

سعی کنید محتوایی تولید کنید که به تمام قسمت های مهم موضوع انتخابی، پاسخ دهد. استفاده درست از علائم نگارشی، تصاویر مرتبط و ارزش گذاری دقیق، پایه های اصلی یک محتوای عالی است.

2- محتوای خود را بهبود ببخشید.

یکی از راه های اصلی برای ورود به گوگل دیسکاور، نوشتن محتوایی بهتر از دیگران است. قطعا نوشتن محتوایی در مورد یک موضوع اختصاصی، به سرعت شما را به گوگل دیسکاور می برد ولی برای موضوعات عمومی تر که رقابت زیادی بر روی آن است، کیفیت حرف اول را می زند. با تحلیل دقیق نیاز مخاطب و رقبا، بهترین محتوای ممکن را بنویسید. حتما دقت کنید که سوالات مهم را شناسایی کرده و به ساده ترین شکل ممکن به آن پاسخ دهید.

3- رقبا را به درستی آنالیز کنید.

حتما محتوای رقبا را که وارد گوگل دیسکاور شده است، به دقت بررسی کنید. ببینید که آن ها چه کاری انجام داده اند، آیا کار خاصی کرده اند، چرا محتوای آن ها در دیسکاور دیده می شود و …. سعی کنید از کارهای موفقی که آن ها انجام داده اند، الهام بگیرید.

نوشتن محتوای عالی برای گوگل دیسکاور

4- بر اساس یک برنامه ریزی دقیق محتوای خود را منتشر کنید.

و باز هم مثل همیشه یکی از بزرگترین رمزهای موفقیت، برنامه ریزی است. سعی کنید محتوای خود را به صورت زمانبندی شده منتشر کنید و سایتی فعال داشته باشید. اگر خودتان مسئول Google Discover بودید، به چه سایتی بیشتر بها می دادید؟ سایتی که هر روز یک محتوای جدید منتشر می کند یا سایتی که یک هفته 10 محتوا منتشر کرده و هفته بعدی کاری انجام نمی دهد؟

5- استفاده از اسکیماها

استفاده از اسکیماها می تواند کمک زیادی به هوش مصنوعی و روبات های گوگل کند تا بهتر محتوای شما را درک کنند. حتما به استفاده از اسکیمای درست در هر صفحه دقت کنید تا شانس خود را برای ورود به گوگل دیسکاور افزایش دهید.

6- از عکس شاخص عالی استفاده کنید.

توجه کنید که در اینجا نگفته ایم “عکس شاخص خوب” بلکه گفتیم عالی! یکی از مهمترین چیزهایی که باعث می شود کاربر در زمان بالا و پایین کردن بخش دیسکاور بر روی یک مطلب متوقف شود، عکس شاخص آن است. حتما سعی کنید که عکسی مرتبط و با کیفیت بالا را برای عکس شاخص خود انتخاب کنید. عرض عکس نیز بهتر است حداقل 1200 پیکسل باشد.

7- ویدیو ویدیو ویدیو

هر روز باید به ارزش ویدیو بیشتر توجه کنیم. سال 2022 سال محتوای ویدیویی است و اگر بتوانید بر روی این بخش سرمایه گذاری ویژه تری داشته باشید، قطعا هم در سئو و هم در دیسکاور شانس بیشتری خواهید داشت.

8- سایت خود را بر روی موبایل بهینه کنید.

هر روز سرچ کردن توسط موبایل بیشتر و بیشتر شده و قطعا یکی از مهمترین قسمت هایی که باید به آن توجه کنید این است که سایت شما بر روی گوشی موبایل، چگونه نمایش داده می شود. سئوی موبایل مبحثی گسترده و بسیار مهم است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید.

نمونه ای از صفحه سرچ کنسول در بخش discover

چگونه ترافیک ورودی گوگل دیسکاور را تحلیل کنیم؟

بسیار مهم است بدانیم که چه مطالبی از ما به Google Discover وارد شده و چگونه عمل کرده است. باز هم رفیق قدیمی مان یعنی سرچ کنسول گوگل قرار است به ما کمک کند. به محض قرار گرفتن یکی از محتواهای شما در گوگل دیسکاور، این بخش به صورت اتوماتیک در Search Console فعال می شود و شما می توانید ببینید که کدام یک از پیج های شما و به چه میزان، توانسته از دیسکاور ورودی بگیرد.

جمع بندی نهایی

ورود به گوگل دیسکاور در واقع یک قدم موازی با هدف سئوی سایت است و نیازی نیست که کار عجیب و غریبی انجام دهید. ولی اگر بخواهیم فقط و فقط 2 نکته را برای ورود به این فضای پر رقابت به شما بگوییم، این است که توجه ویژه ای به محتوای ویدیویی و محتوای همیشه سبز داشته باشید. بخش Storeis در گوگل را مشاهده کنید تا اخبار و مطالبی که شانس بیشتری برای ورود به دیسکاور را دارند را بشناسید و از آن ها الهام بگیرید و در نهایت صبر کنید تا مسیر خود را به آن جا باز کنید.

 

شما چه راهی برای ورود به Discover را می شناسید؟ آیا مطلبی از سایت شما وارد گوگل دیسکاور شده است؟ حتما در بخش نظرات به ما بگویید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://karmagic.ir/?p=1591
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
داود سامانی
لیسانس سخت افزار و عاشق کسب و کار. برای به وجود آوردن یک کسب و کار موفق نیاز به توانایی هایی داریم که سعی می کنم دانشم را با شما به اشتراک بگذارم.
مطالب بیشتر

نظرات

3 نظر در مورد گوگل دیسکاور چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. گوگل دیسکاور خیلی وقت من رو به خودش اختصاص میده. خیلی دوست دارم یه روزی مطالب سایت ما هم وارد گوگل دیسکاور بشه.

    2

  2. ممنون از مطلب خوبتون. من چند مورد از چیزایی که گفته بودین رو رعایت کردم ولی هنوز مطلبم توی دیسکاور نیومده. معمولا چقدر زمان میبره؟

    2

    1. ورود به گوگل دیسکاور زمان مشخصی نداره ولی اگر کارایی که گفتیم رو انجام داده باشین، خیلی سریع وارد گوگل دیسکاور میشید. حتما بعد از تغییر در محتواتون، به صورت دستی ایندکس رو در گوگل انجام بدین که گوگل هم از تغییرات شما مطلع بشه.

      2

question