0
0

چگونه نرخ کلیک سایت خود را افزایش دهیم؟

1443 بازدید
افزایش نرخ کلیک سایت ctr

افزایش نرخ کلیک، یکی از مهمترین کارهایی است که یک متخصص سئو برای دریافت ورودی از گوگل انجام می دهد. مهم نیست که شما در لینک 1 گوگل باشید یا در صفحه دهم. تنها چیزی که مهم است، این است که شما می خواهید که کاربر با دیدن عنوان شما، بر روی لینک سایت شما کلیک کند و وارد سایت شما شود.

در این مطلب می خواهیم ببینیم که نویسندگان محتوا و سئوکارها چه مقدار روی چیزهایی که گوگل به کاربر نمایش می دهد کنترل دارد و چگونه می توانیم نرخ کلیک یا CTR را افزایش دهیم. پس اگر می خواهید ورودی سایت خود را به صورت شگفت انگیزی افزایش دهید، با ما همراه باشید.

افزایش کلیک سایت با استفاده از الگوریتم مرغ مگس خوار

فرض کنید یک صفحه شما بر روی کلمه کلیدی افزایش کلیک گوگل رتبه دریافت کرده باشد. آیا شما انتظار ندارید که این صفحه بر روی 2 کلمه کلیدی زیر نیز ورودی دریافت کند؟

  • افزایش نرخ کلیک
  • افزایش CTR سایت

دلیل این انتظار این است که شما به عنوان یک انسان متوجه این موضوع می شوید که این 3 کلمه گفته شده، یک مفهوم واحد را می رسانند. گوگل با استفاده از الگوریتم مرغ مگس خوار سعی می کند موضوع یک صفحه را متوجه شده و اگر موضوع یک صفحه با جستجوی کاربر در گوگل هم معنی باشد، صفحه ای را به وی نشان می دهد.

ما در زمان سئوی هر صفحه سعی می کنیم که روی هر صفحه فقط و فقط یک مفهوم کلیدی را سئو کنیم و سعی کنیم بر روی تمامی مدل های آن ورودی بگیریم. در واقع ما در زمان ساخت یک صفحه در ابتدا سعی می کنیم ابر کلمه کلیدی را برای آن صفحه یافته و سپس تولید محتوا را برای آن صفحه انجام می دهیم. با این کار ما بر روی یک صفحه می توانیم بر روی چندین و چند کلمه کلیدی رتبه دریافت کنیم. تصویر زیر مربوط به سرچ کنسول یکی از سایت هایی است که کار سئوی آن را انجام می دهیم و نشان داده شده که چه تعداد کلمه کلیدی یکی از صفحات سایت را به کاربر نمایش می دهد:

این صفحه بر روی 172 کلمه کلیدی کوتاه و بلند رتبه دریافت کرده است و در طول 3 ماه گذشته 16/700 بار در نتایج گوگل نمایش داده شده است. با کمی کار کردن بر روی این صفحه می توان رتبه آن را بهتر از قبل کرده و ورودی به سایت را تا حد بسیاری زیادی افزایش داد.

 با این کار در واقع با نوشتن یک محتوای حرفه ای، همزمان چند کلمه متفاوت را سئو می کنید و ورودی ارگانیک شما به صورت انفجاری افزایش پیدا می کند. برای این کار باید 2 قانون زیر را در نظر داشته باشید.

1- شما نمی توانید در 1 صفحه روی 2 کلمه کلیدی کاملا متفاوت رتبه بگیرید. مثلا شما نمی توانید روی یک صفحه در 2 کلمه خرید موبایل سامسونگ و خرید لپ تاپ لنوو رتبه بگیرید.

2- شما باید کلمات کلیدی هم مفهوم با کلمه کلیدی شاخص را پیدا کرده و در یک صفحه بر روی آن ها کار کنید. مثلا ساخت نقشه سایت و ساخت سایت مپ یک مفهوم را می رسانند و شما می توانید با نوشتن یک محتوای 1000 الی 1500 کلمه ای بر روی هر 2 کلمه رتبه بگیرید.

افزایش نرخ کلیک با دانستن آناتومی SERP

در طول سالیان درازی که با موتور جستجوی گوگل همراه هستیم، شکل نمایش نتایج به کاربر تغییرات زیادی کرده است ولی هسته اصلی آن تغییری نداشته است:

  • یک عنوان قابل کلیک که به رنگ آبی است.
  • توضیحات مربوط به صفحه که تقریبا 2 خط طول دارد و زیر عنوان نمایش داده می شود.
  • آدرس صفحه مقصد که قبلا سبز بود و الان به رنگ مشکی در آمده است.
نمونه ای از نحوه نمایش نتایج در گوگل

در نسخه موبایل لوگوی سایت هم در کنار آدرس صفحه قابل مشاهده است.

شما می توانید بر روی قسمت های زیر کنترل داشته باشید:

1- لوگو

وقتی که گوگل می خواهد یک عکس را در کنار آدرس صفحه نمایش دهد، از Favicon سایت شما استفاده می کند. یعنی شما می توانید هر عکسی که می خواهید را در این قسمت قرار دهید.

2- آدرس URL

امروزه گوگل سعی می کند که آدرس کامل صفحه را به صورت کاملا معنی دار نمایش دهد و از ویژگی خرده نان Breadcrumbs نیز در آن استفاده می کند.

 

  • نام دامنه یکی از چیزهایی است که کاربر در زمان کلیک کردن بر روی نتیجه چک می کند. پس انتخاب نام دامنه بسیار مهم است. قبلا در مقاله ای…..
  • استفاده از Breadcrumbs در نمایش URL یکی از مواردی است که کاربر را وادار می کند که بر روی سایت شما کلیک کند. در واقع با استفاده از این ویژگی هم در سئوی داخلی سایت به روبات های گوگل کمک می کنیم تا ارتباط صفحات را بهتر با یکدیگر متوجه شوند و هم با نشان دادن یک URL کوتاه به کاربر، شانس کلیک کردن بر روی نتیجه سایت خود را افزایش می دهیم.

3- عنوان

قبلا گوگل از عنوان اصلی صفحه برای نشان دادن Title در نتایج سرچ استفاده می کرد ولی الان شما می توانید این قسمت را به صورت کامل بازنویسی کنید. پیشنهاد می کنیم که حتما در این بخش از کلمات کلیدی مرتبط با محتوای صفحه استفاده کنید.

4- توضیحات

گوگل برای نشان دادن توضیحات در طول سال های اخیر از هوش مصنوعی خود استفاده می کرد و مرتبط ترین متن را در این بخش قرار میداد ولی الان شما می توانید با تگ Meta Descriptions این قسمت را نیز کنترل کنید. پیشنهاد ما این است که برای هر صفحه خود به صورت دستی، توضیحات مربوطه را بنویسید تا بتوانید به کاربر و گوگل کمک کنید که چه چیزهایی در صفحه وجود دارد.

استفاده از Rich Snippet برای صفحات محتوا محور

استفاده از انواع Snippet ها می تواند شکل و شمایل جدیدی را به کاربر در نتایج سرچ گوگل نمایش دهد و باعث افزایش کلیک شود. شما می توانید با استفاده از Schema Markup های مختلف این قسمت را به طور کامل کنترل کنید. در ادامه چند Schema بسیار جذاب و مهم را به شما معرفی خواهیم کرد.

1- صفحات FAQ یا پرسش و پاسخ

مهم نیست که صفحه شما، یک صفحه سوالات متداول باشد یا نه. فقط کافی است که در آن صفحه به 2 یا چند سوال جواب داده باشید و از اسکیمای FAQ استفاده کنید. پلاگین های وردپرسی زیادی برای این موضوع وجود دارد که به شما پلاگین وردپرسی MBG FAQ Block را پیشنهاد می کنیم.

2- استفاده از HowTo Schema

مهم نیست که صفحه شما، یک صفحه سوالات متداول باشد یا نه. فقط کافی است که در آن صفحه به 2 یا چند سوال جواب داده باشید و از اسکیمای FAQ استفاده کنید. پلاگین های وردپرسی زیادی برای این موضوع وجود دارد که به شما پلاگین وردپرسی MBG FAQ Block را پیشنهاد می کنیم.

3- اسکیمای ویدیو

این اسکیما معمولا در نسخه موبایل نمایش داده می شود ولی استفاده از آن بسیار معمول است. شکل آن مانند تصویر زیر به صورت یک مربع کوچک است که در داخل آن ویدیو قرار دارد. معمولا گوگل به صورت اتوماتیک این اسکیما را بر روی هر صفحه ای که ویدیو بر روی آن قرار دارد، استفاده می کند ولی استفاده کردن از کد آن ضرری ندارد.

نحوه نمایش اسنیپت ویدیو در گوشی موبایل

4- اسنیپت ساختار یافته

اسنیپت های ساختار یافته نوعی از Snippet ها هستند که به صورت معمول آن ها را نمی بینیم. معمولا در این نوع از اسنیپت ها از اطلاعاتی که در جداول مختلف آمده است استفاده می شود. می توانید نمونه آن را در صفحه زیر ببینید.

افزایش ctr نمونه ای از اسنیپت ساختاریافته

5- عکس بند انگشتی

مجددا مانند ویدیو، نمایش یک عکس بند انگشتی در کنار عنوان در نتایج گوگل در نسخه دسکتاپ به ندرت دیده می شود ولی در نسخه موبایل این قسمت وجود دارد.

برای اینکه بتوانید عکس بند انگشتی را در نتایج گوگل نمایش دهید، می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • حتما در صفحه خود حداقل 1 عکس قرار دهید. (در سایت های وردپرسی عکس شاخص را قرار دهید.)
  • عکس خود را فشرده کنید تا حجم مناسبی برای نمایش داشته باشد.
  • با استفاده از متاتگ مشخص کنید که آن عکس بند انگشتی است.
افزایش کلیک گوگل با نحوه نمایش عکس بند انگشتی در موبایل

6- استفاده از تاریخ

یکی از مهمترین بخش هایی است که کاربر به آن توجه می کند. معمولا گوگل این تاریخ را بر اساس زمان انتشار مطلب در سایت و یا آخرین به روز رسانی که بر روی مطلب انجام شده است، انتخاب می کند. بر اساس نظرسنجی های انجام شده تقریبا تمامی کاربران، توجه کردن به تاریخ انتشار یک صفحه را یک آیتم مهم و خیلی مهم برای کلیک کردن بر روی نتیجه گوگل، انتخاب کرده اند. همیشه در نظر داشته باشید که:

  • کاربر بیشتر بر روی مطلبی کلیک می کند که تاریخ جدیدتری داشته باشد.
  • کاربر معمولا از روی عنوان هایی که قدیمی تر هستند، عبور می کند و به دنبال مطلب جدیدتر است.

7- استفاده از Mini Sitelink ها

مینی سایت لینک ها یکی از غیر قابل پیش بینی ترین المان های اسنیپت های جستجو هستند. گوگل به صورت تصادفی از روی ناوبرها (Navigation)، تگ ها و لینک های دسته بندی انتخاب می کند و در نتایج خود نشان می دهد. هیچ راهی وجود ندارد که شما به گوگل بگویید که انتخاب خوبی دارد یا خیر.

مینی سایت لینک ها کمک زیادی به کاربر می کند تا انتخاب بهتری داشته باشید و به هدف خود از جستجو نزدیکتر شود. یکی از نمونه های مینی سایت لینک را در تصویر زیر برایتان قرار داده ایم.

8- اسنیپت های ویژه

نحوه نمایش مینی سایت لینک - افزایش کلیک گوگل

از ابتدای ژانویه سال 2020، اسنیپت جدیدی به لیست نتایج گوگل اضافه شد که معمولا در بالاترین بخش جستجو و قبل از لینک 1 نمایش داده می شود. هنوز مشخص نیست که آیا این لینک ها کلیک بیشتری دریافت می کنند و یا به دلیل اینکه به کاربر جواب سریعتری می دهند، باعث می شوند که کلیک کمتری دریافت شود. ولی به هر حال هنوز هم به عنوان یکی از المان های مهم سئو صفحات داخلی محسوب می شود.

برای ساختن این Featured Snippet ها می توانید در گوگل جستجو کنید و در آینده مقاله کاملی در این مورد برای شما خواهیم نوشت.

افزایش نرخ کلیک گوگل

سوالی که از ما می‌شود این است که آیا با افزایش کلیک گوگل یا در واقع افزایش ورودی ارگانیک، سایت ما کاربر بیشتری جذب می‌کند یا خیر.

جواب به این سوال هم بله و هم خیر است. شما ممکن است در طول زمان ورودی بیشتری از گوگل داشته باشید در صورتی که بیشتر آن‌ها همان کسانی باشند که قبلا با سایت شما تعامل داشته اند. معمولا نرخ تبدیل (تبدیل کاربران به خریداران) در فروشگاه‌های اینترنتی 2.5 الی 3 درصد است. پس پر واضح است که اگر شما 100 کاربر ورودی به سایت خود داشته باشید، در حالت بهینه باید 3 خرید از سایت شما انجام شود.

پس با افزایش ورودی به سایت خود (چه به صورت ارگانیک یا به صورت تبلیغی) شما با افزایش فروش مواجه خواهید شد. البته این مورد را نیز در نظر داشته باشید که تنها راه فهمیدن اینکه کاربر جدیدی وارد سایت شما شده است یا کاربران قدیمی مجددا از طریق سرچ وارد سایت شده اند، اسفاده از ابزار Google Analytics است.

جمع بندی نهایی

بد یا خوب ظاهرا تاثیر رتبه در مقدار کلیک دریافتی و ورودی ارگانیک کمتر شده است. شاید دلیل این اتفاق هوشمند تر شدن کاربران و یا سرچ های دقیق تر و هدفمندتر آنان باشد ولی به هر حال شما به عنوان کارشناس سئو باید هر آن چیزی که بلد هستید را برای افزایش نرخ کلیک و ورود به سایت انجام دهید.

 

ولی فراموش نکنید تمامی اقدامات انجام شده اگر بعدا تحلیل نشود و مشخص نشود که چرا مقدار کلیک شما یا CTR سایتتان افزایش یا کاهش داشته است، کم فایده خواهد بود. پس حتما نیم نگاهی به سرچ کنسول خود هم داشته باشید تا بهترین تحلیل و استراتژی را به کار بگیرید.

 

حالا من از شما می پرسم. چه کاری را قبلا انجام داده اید و باعث افزایش CTR شما شده است؟ آیا افزایش نرخ کلیک مطابق با برآورد شما بوده است یا نه؟

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://karmagic.ir/?p=1655
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
داود سامانی
لیسانس سخت افزار و عاشق کسب و کار. برای به وجود آوردن یک کسب و کار موفق نیاز به توانایی هایی داریم که سعی می کنم دانشم را با شما به اشتراک بگذارم.
مطالب بیشتر

نظرات

5 نظر در مورد چگونه نرخ کلیک سایت خود را افزایش دهیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. افزایش کلیک تو گوگل مهمتره یا تعداد کاربری که وارد سایت میشه؟

    3

    1. هر دو مورد مهم هست. شما زمانی کلیک هاتون افزایش پیدا می کنه که کاربرهای بیشتری وارد سایتتون بشه و زمانی کاربرهاتون بیشتر میشه که ورودی ارگانیکتون بیشتر بشه. این دو مورد برتری نسبت به هم دیگه ندارن و در واقع در طول یکدیگر هستن.

      3

  2. ممنون از توضیح کاملتون. چیزی که من متوجه شدم این هست که عنوان خیلی اهمیت زیادی داره. میشه یه کم بیشتر در مورد عنوان های سایت توضیح بدین؟

    3

    1. خیلی ممنون از شما. بله حتما. به زودی یه پست در اینستاگرام هم در این مورد منتشر می کنیم و روش نوشتن عنوان های جذاب رو بهتون میگیم.

      4

question