0
0

گوگل سرچ کنسول چیست؟

1344 بازدید
گوگل سرچ کنسول چیست؟

گوگل سرچ کنسول یکی از مهمترین ابزارهایی است که هر کسی که می خواهد تبدیل به یک سئو کار شود، باید با آن آشنایی داشته باشد و از آن استفاده کرده باشد. Search Console گوگل بهترین راه بررسی و تحلیل عملکرد یک سایت است و شما با استفاده از آن می توانید بفهمید که در چه جاهایی از سایت خود قدرتمند هستید و در چه جاهایی نیاز به کار بیشتر دارید تا بهتر شوید.

در این مطلب در مورد این ابزار مهم که قبلا با نام Webmaster Tools شناخته می شد، صحبت خواهیم کرد و به شما می گوییم که این ابزار شامل چه بخش هایی می شود و چگونه می توانید از آن استفاده کنید. پس اگر می خواهید با سرچ کنسول گوگل آشنا شوید، با ما همراه باشید.

تاریخچه گوگل سرچ کنسول

تا قبل از سال 2015 این ابزار مهم با نام Google Webmaster Tools شناخته می شد ولی در تاریخ 20 می سال 2015 این ابزار با نام Google Search Console باز تعریف شد و امکانات جدیدی به آن اضافه شد. گوگل این ابزار را به طور کاملا رایگان در اختیار همه سایت ها قرار داده است و شما برای استفاده از آن هیچ پولی پرداخت نمی کنید و به تمامی امکانات آن دسترسی کاملی دارید.

امکانات گوگل سرچ کنسول

به طور کلی این ابزار به شما اطلاعات کاملی از ورودی هایی که به صورت ارگانیک به شما می دهد. منظور از سرچ ارگانیک این است که یک کاربر بعد از سرچ کردن یک کلمه کلیدی و دیدن نتایج، بر روی لینک شما کلیک کرده و وارد سایت شما شده است. شما در سرچ کنسول گوگل می توانید تمامی کلمات کلیدی که شما را در نتایج گوگل به کاربرنشان داده است را مشاهده کنید و متوجه شوید که کدام کلمه کلیدی شما بازخورد بهتری داشته است و ورودی بهتری دریافت کرده اید.

از امکانات دیگر سرچ کنسول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرار دادن و چک کردن Sitemap
  • نشان دادن زمان خزش روبات های گوگل و ایندکس شدن صفحات سایت
  • گزارش txt و اصلاح یا ویرایش آن
  • گزارش کامل لینک های داخلی و خارجی
  • خطاهای دریافت شده توسط Google Bot
  • ….

این ها بخش کوچکی از امکانات گوگل سرچ کنسول است و هر کدام از بخش های آن شامل اطلاعات مفید برای بهبود سایت را در اختیار شما قرار می دهد.

اتصال سایت به گوگل سرچ کنسول

برای اینکه سایت خود را به گوگل سرچ کنسول اتصال دهید، کافیست که ابتدا وارد Google Search Console شوید. شما باید یک اکانت جی میل برای ورود به صفحه را داشته باشید. اگر از قبل سایتی را به سرچ کنسول وصل کرده باشد، باید از گزینه Add Property استفاده کنید.

1- اتصال سایت به سرچ کنسول گوگل

در غیر این صورت سپس مطابق با عکس زیر شما دو راه برای اتصال سایت دارید.

راه اول که با نام Domain شناخته می شود برای این است که کل دامنه و زیر دامنه های خود را به سرچ کنسول وصل کنید. برای این بعد از نوشتن نام دامنه خود به صورت example.com فایلی در اختیار شما قرار می گیرد که باید در هاست خود آپلود کنید. با این راه تمامی دامین ها و ساب دامین های شما به سرچ کنسول متصل می شود.

راه دوم با نام URL Prefix راحت تر است. شما آدرس سایت خود را در قسمت مربوطه می نویسید.

نقل قول: توجه کنید که حتما آدرس اصلی سایت خود را به صورت کامل یادداشت کنید. آدرس اصلی سایت شما ممکن است https://www.example.com یا https://example.com باشد. برای اینکه آدرس درستی را در این قسمت بنویسید، کافیست که در مرورگر صفحه اصلی سایت خود را باز کنید و سپس آدرس آن را در اینجا کپی کنید.

بعد از زدن دکمه Continue وارد صفحه زیر خواهید شد:

3- اتصال سایت به سرچ کنسول گوگل

در این صفحه 5 راه برای اینکه هویت خود را به عنوان صاحب سایت به گوگل اثبات کنید وجود دارد. راه حال اول یعنی استفاده از HTML File راه بهتری است ولی در هر صورت ما هر 5 راه را به شما توضیح خواهیم داد.

 

1- استفاده از HTML File ( راه پیشنهادی )

کافیست که فایل html کوچکی را که به شما داده شده در هاست خود و در فولدر public_html یا www قرار دهید. سپس بر روی دکمه Done بزنید.

 

2- استفاده از HTML Tag

محتوای متنی HTML  کپی کرده و در قسمت <head> سایت و قبل از <body> قرار دهید.

 

3- استفاده از google Analytics

اگر قبلا سایت خود را به Google Analytics متصل کرده اید، کافیست از آن جا اجازه دسترسی به سرچ کنسول را بدهید.

 

4- استفاده از Google Tag Manager

برای این کار شما نیاز به به نصب Google Tag Manager دارید و سپس باید با ساخت یک Container احراز هویت کنید. این راه پیچیدگی های زیادی دارد که پیشنهاد نمی شود.

 

5- استفاده از Domain Name Provider

این راه در واقع هم راه اول برای احراز هویت دامنه ها و زیر دامنه ها است که قبلا توضیح داده شده است.

ایجاد دسترسی به کاربران دیگر برای استفاده از سرچ کنسول

معمولا برای تیم ها یا افرادی که قرار است از خارج از مجموعه ما به سرچ کنسول دسترسی داشته باشند، نیاز است که دسترسی را ایجاد کنیم. بدین منظور گوگل راهی را در نظر گرفته است که بتوانیم بدون اینکه مالکیت سایت خود را در اختیار شخص دیگری قرار دهیم، فقط دسترسی دیدن اطلاعات سرچ کنسول را به وی بدهیم. برای این کار کافیست به صورت زیر عمل کنید.

1- ایجاد دسترسی به کاربران دیگر در سرچ کنسول

از منوی سمت چپ وارد Settings شده و سپس بر روی قسمت Users And Permissions کلیک کنید.

2- ایجاد دسترسی به کاربران دیگر در سرچ کنسول

بعد از زدن بر روی دکمه Add User شما با چنین صفحه ای رو به رو خواهید شد.

3- ایجاد دسترسی به کاربران دیگر در سرچ کنسول

در قسمت بالا باید اکانت جی میل شخصی که می خواهید به وی دسترسی بدهید را وارد کنید.

در قسمت Permission با 3 حالت زیر رو به رو هستید که باید یکی از آن ها را انتخاب کنید:

  • Owner: مالک سایت خواهد بود. برای زمانی است که می خواهید تمامی دسترسی ها را به شخص مورد نظر انتقال دهید. معمولا این نوع از دسترسی برای کسی است که یا قسمتی از مالکیت سایت را بر عهده دارد یا شما به آن شخص اطمینان کامل دارید. با داشتن این دسترسی شخص مورد نظر می تواند دسترسی مشابه با مالک اصلی داشته باشد.
  • Full: می تواند به تمامی داده ها دسترسی داشته باشد و بعضی از کارهای خاص را نیز می تواند انجام دهد.
  • Restricted: فقط به داده ها دسترسی دارد و امکان انجام کار از وی گرفته شده است.

بخش های مختلف سرچ کنسول گوگل

تا به اینجای کار فهمیدیم که چگونه باید سایت خود را به سرچ کنسول گوگل متصل کنیم و در صورت نیاز به بقیه کاربران دسترسی بدهیم. در ادامه می خواهیم بخش های مختلف سرچ کنسول را به شما معرفی کنیم.

بخش Overview

همان طور که از اسمش پیداست، در این بخش اطلاعات کلی که در بقیه جاهای سرچ کنسول می توانید ببینید، به صورت کلی به شما نمایش داده شده است. شما در این بخش می توانید

  • تعداد کلیک های دریافتی
  • صفحه های ایندکس شده
  • تجربه کاربری
  • قسمت های نیازمند بهبود

را به صورت آماری مشاهده کنید.

قسمت overview در گوگل سرچ کنسول

بخش Performance

مهمترین بخش سرچ کنسول است که باید توجه ویژه ای به آن شود. در این بخش شما می توانید با استفاده از فیلترهای مختلف ( بازه های زمانی، جستار، صفحه ها و … ) عملکرد سایت خود را مشاهده کنید. در این صفحه مقادیری همچون:

  • Click: تعداد کلیک هایی که بر روی لینک های ما در گوگل شده است.
  • Impression: تعداد دفعاتی که نتایج ما در گوگل به کاربر نشان داده شده است.
  • CTR: نرخ تعداد نمایش به تعداد کلیک است که با درصد نشان داده می شود.
  • Position: موقعیت لینک های ما در صفحات گوگل است. ممکن است عددی غیر صحیح مانند 21.7 باشد که بدین معنی است که لینک ما در صفحه دوم و موقعیت 1 یا 2 نمایش داده است.
  • Query: جستار در واقع همان کلمه کلیدی است که کاربر در گوگل سرچ کرده و منجر به دیده شدن یا کلیک کردن بر روی لینک ما شده است.
  • Page: صفحاتی است که گوگل به کاربر بابت یک جستار ( Query ) به کاربر نشان داده است.
  • Country: کشوری که کاربر در آن سکونت دارد.
  • Device: دستگاهی است که کاربر برای دیدن سایت و صفحات ما از آن استفاده کرده است که می تواند موبایل، تبلت یا دسکناپ باشد.

همانطور که گفته شد یکی از مهمترین بخش های سرچ کنسول بخش Performance است که بعدا در مورد آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

قسمت performance در گوگل سرچ کنسول

بخش URL Inspection

در واقع همان قسمت بالایی سرچ کنسول است که در تمام صفحات نیز وجود دارد. شما در این بخش آدرس یکی از صفحات سایتتان را قرار داده و اصطلاحا Inspect یا بازرسی می کنید. در این بازرسی تمام اطلاعات کلی آن آدرس به شما نمایش داده می شود. از جمله اطلاعاتی که در این قسمت برای شما نمایش داده خواهد شد می توان به:

  • آخرین خزش گوگل بات
  • ایندکس شدن صفحه
  • کنونیکال بودن صفحه
  • ….

اشاره کرد. به طور کلی هر زمانی که بخواهید ببینید که آیا صفحه ای که ساخته اید در گوگل ایندکس شده یا مشکلی از دید گوگل دارد یا نه، از این بخش استفاده می کنید. یکی از دیگر قابلیت های این قسمت این است که شما می توانید برای صفحاتی که به تازگی ساخته اید، از گوگل درخواست کنید که به آن صفحه سر بزند و زودتر آن را ایندکس کند.

قسمت url inspection در گوگل سرچ کنسول

سخن پایانی

همان طور که گفته شد گوگل سرچ کنسول یکی از مهمترین ابزار بررسی و تحلیل سئوی سایت است و بدون این ابزار رایگان نمی توان به درستی فهمید که سایت در چه جایگاهی قرار دارد و برای بهبود آن چه کارهایی می توان کرد.

این مطلب در طول زمان به روز رسانی خواهد شد و اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار خواهد گرفت ولی اگر سوالی دارید که پاسخ آن را دریافت نکرده اید، حتما در بخش نظرات از ما بپرسید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://karmagic.ir/?p=1328
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
داود سامانی
لیسانس سخت افزار و عاشق کسب و کار. برای به وجود آوردن یک کسب و کار موفق نیاز به توانایی هایی داریم که سعی می کنم دانشم را با شما به اشتراک بگذارم.
مطالب بیشتر

نظرات

6 نظر در مورد گوگل سرچ کنسول چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. لطفا بخش های مهمی که باید به صورت روزانه اونا رو چک کنیم هم بفرمایید.

    7

    1. تمامی بخش ها مهم هستند ولی بخش Coverage و Links رو روزانه چک کنید.

      9

    1. بله حتما به زودی پست کاملی در این مورد قرار خواهیم داد.

      7

question