0
0
درآمد سئو کار چقدر است؟

درآمد سئوکار چقدر است؟

1542 بازدید
درآمد از سئو - راه های درآمد زایی از دانش سئو

درآمد یک سئوکار یا کارشناس سئو، سوال اولی است که خیلی از کاربران از ما می‌پرسند و قبلا در مطلب سئو چیست؟ سعی کردیم به صورت خیلی خلاصه به آن پاسخ دهیم. در پادکست کارمجیک هم در این مورد صحبت کردیم و شما را به شنیدن این پادکست دعوت می‌کنیم و الان می‌خواهیم کمی دقیق‌تر در مورد این موضوع صحبت کنیم.

پس اگر می‌خواهید در مورد درآمد یک سئو کار بدانید و راه‌های مختلف درآمدزایی از دانش سئو را یاد بگیرید، در ادامه با ما همراه باشید.

درآمد یک کارشناس سئو از چه چیزهایی است؟

اگر بخواهیم در مورد درآمد یک کارشناس سئو صحبت کنیم، بهتر است در ابتدا با انواع کارشناسان سئو آشنا شویم. به صورت کلی یک سئو کار می‌تواند در 3 حال زیر دسته بندی شود:

1- کارشناسی که به صورت فریلنسری کار می‌کند.

2- کارشناسی که در یک جا استخدام شده است.

3 کارشناسی که یک تیم یا شرکت دارد.

حالا که انواع سئوکاران و نحوه اشتغال آن‌ها را می‌دانیم، می‌خواهیم درآمد هر کدام از آن‌ها را به صورت جداگانه بررسی کنیم.

1- درآمد کارشناس سئو فریلنسر

فریلنسر به شخصی گفته می‌شود که به صورت آزاد و معمولا در منزل و از راه دور کار خود را انجام می‌دهد. درآمد یک فریلنسر سئوکار چیزی در حدود 3 میلیون الی 15 میلیون در ماه است. ولی چرا انقدر بازه گسترده‌ای را به شما گفتیم. اگر از این موضوع متعجب شده‌اید، اجازه دهید که کمی موضوع را پیچیده تر هم کنیم.

یک کارشناس SEO فریلنسر می‌تواند در یک ماه تا حدود 30 میلیون تومان درآمد داشته باشد و در یک ماه هیچ درآمدی نداشته باشد.

از آنجایی که کار freelancer به صورت آزاد است، درآمد وی هم کاملا وابسته به تعداد پروژه‌هایی است که در طول یک ماه می‌تواند انجام دهد. اگر تعداد پروژه‌هایی که وی در طول یک ماه قبول می‌کند، زیاد باشد، قاعدتا درآمد زیادی هم خواهد داشت. اگر نتواند در یک ماه پروژه‌ای را دریافت کند هم درآمد وی به شکل زیادی کاهش خواهد یافت. قبلا در مطلبی با نام چگونه به یک فریلنسر موفق تبدیل شویم؟ در مورد راه‌های موفقیت در این راه صحبت کرده‌ایم ولی به یاد داشته باشید که وقتی به عنوان یک آزاد کار در حال کار کردن هستید، باید مهارت‌های مختلف فنی و غیر فنی خود را افزایش دهید تا بتوانید به عنوان یک سئو کار موفق شوید.

2- درآمد کارشناس سئو استخدام شده

یک سئوکار استخدام شده در یک شرکت در سال 1401 می‌تواند حداقل حقوق 7 میلیون تومانی در ماه را داشته باشد. ولی آیا داشتن درآمد بیشتر امکان پذیر نیست؟ اجازه دهید به چند آگهی استخدام که در سایت جابینجا منتشر شده است، نگاه کنیم:

تعداد موقعیت های شغلی سئو در سایت جابینجا

همانطور که می‌بینید در این لیست تعداد زیادی موقعیت شغلی فقط در تهران وجود دارد و شما می‌توانید بر حسب تجربه و درجه کاری خود، محلی مناسب برای ارسال رزومه را پیدا کنید. حالا به چند آگهی برای افراد تازه کار نگاه کنیم:

آگهی جابینجا برای موقعیت شغلی سئو 2

در تعداد زیادی از آگهی‌ها با عنوان کارآموز سئو عنوان شده است که بعد از گذراندن یک دوره 2 الی 3 ماهه شما در شرکت مورد نظر استخدام می‌شوید. از طرف دیگر آگهی‌هایی هم وجود دارند که در آن به دنبال یک کارشناس سئو همه چیز بلد با حقوق نجومی 1 الی 3 میلیون تومان در ماه هستند! دلیل این اختلاف چیست؟ چرا بعضی از کارفرماها حقوق‌های بسیار پایینی را پیشنهاد می‌کنند و عملا می‌خواهند رهبری تمامی قسمت‌های دیجیتال مارکتینگ را به یک شخص بسپارند؟

از دید حرفه‌ای بخش‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ آن قدر گسترده است که نمی‌توان یک نفر را برای تمامی حوزه‌ها استخدام کرد. با اینکه یک شخص می‌تواند از لحاظ فنی در تمامی حوزه‌های Digital Marketing خبره باشد ولی با توجه به گستردگی موضوع و زمان محدود، با تقسیم انرژی در جاهای مختلف، عملا نمی‌توان بهترین نتیجه را کسب کرد. اگر اینطور بود در سازمان‌هایی مانند دیجیکالا برای هر قسمت مثل سئوی داخلی، تبلیغات، لینک سازی و … تیم‌های مختلفی حضور نداشتند.

دلیل اینکه بعضی از کارفرماها به دنبال چنین اشخاصی هستند این است که آن‌ها دید درستی از دیجیتال مارکتینگ ندارند و فکر می‌کنند یک شخص می‌تواند هم سایتشان را طراحی کند، هم آن‌ها را به لینک 1 گوگل برساند، هم فروش آن‌ها را افزایش دهد، هم بسته بندی کالا را انجام دهد و … . کارشناسان سئوی تازه کار با قبول چنین شغل‌هایی عملا راه تلف شدن انرژی و استعدادهای خود را هموار می‌کنند و با یک شکست در رزومه خود از کارفرمای مذکور جدا می‌شوند. پس در هنگام ارسال یک رزومه برای یک کارفرما به مواردی که کارفرما از شما می‌خواهد توجه کنید و ببینید که آیا آن کارفرما دید درستی از شیوه انجام کار را دارد یا خیر.

مثلا در یکی از پروژه‌های ما کارفرما به دنبال این بود که با سرچ شدن محصولات خود در گوگل در لینک 1 باشد ولی نمی‌دانست که باید اول دسته بندی‌های خود را تقویت کرده و سپس به سراغ محصولات برود. عملا بعد از رشد چندین برابری ترافیک سایت و افزایش فروش هم این کافرما راضی نبود چون به درستی توجیه نشده بود که سئو چگونه قرار است به وی کمک کند.

حالا اجازه دهید یک آگهی با عنوان شغلی کارشناس ارشد سئو را نیز با هم مشاهده کنیم:

همانطور که می‎‌بینید برای یک کارشناس ارشد سئو با تجربه بالا، حقوق بسیار خوب 16 میلیون تومانی نیز پیشنهاد می‌شود. در زمان استخدام در یک مجموعه شما می‌توانید بر اساس مقدار تجربه خود در جایگاه‌های مختلفی قرار بگیرید و مقدار حقوق شما هم بستگی زیادی به شرکت استخدام شده و جایگاه شغلی شما دارد. پس با کمی سرچ در سایت‌های کاریابی می‌توانید از حقوق حدودی مجموعه‌ها و کاری که از شما می‌خواهند انجام دهید، مطلع شوید.

3- درآمد کارشناس سئو صاحب تیم یا شرکت

اگر به عنوان یک کارشناس سئو بتوانید یک تیم یا گروه را برای انجام کارهای سئو تشکیل دهید، عملا درآمد شما حداکثری ندارد و می‌توانید به مقدار زیادی درآمد خود را افزایش دهید. گرداندن یک تیم سئو نیاز به دانش فنی و دانش مدیریت بسیار بالایی دارد و از شروع کار نمی‌توانید این فکر را در سر بپرورانید و انجام دهید. ولی با تجربه شخصی خود در این مورد می‌خواهم کمی بیشتر از آینده‌ای که ممکن است تجربه کنید، شما را آشنا کنم.

یک تیم سئو متشکل از افراد زیر است:

1- مدیر سئو

2- استراتژیست سئو

3- کارشناس سئو

4- کارشناس محتوا

شما باید در ابتدای امر به اندازه تمامی این افراد تجربه کار داشته باشید و با انجام کار در هر کدام از جایگاه‌ها آشنا شوید. به همین دلیل است که تمامی کارشناسان سئو باید از تولید محتوا هم سر دربیاورند، استراتژی سئو بچینند و کارهای سئوی داخلی و خارجی را انجام دهند.

بعد از تشکیل یک تیم، نوبت به گرفتن کارهای مختلف و پروژه‌های مختلف می‌رسد. با اینکه یک کارشناس سئو فریلنسر می‌تواند در طول یک ماه 2 یا 3 پروژه را به صورت همزمان جلو ببرد ولی یک تیم سئو حداقل می‌تواند 10 الی 15 پروژه را در یک ماه در دست بگیرد. از آنجایی که در یک تیم هر کس در جایگاه مشخصی قرار دارد و کار تخصصی خود را با سرعت و کیفیت بهتری انجام می‌دهد، امکان دریافت پروژه‌های بیشتر به وجود خواهد آمد و درآمد هم به تبع آن افزایش خواهد داشت.

با استفاده از یک تیم سئو و رهبری آن می‌توان درآمد حداقلی 20 الی 40 میلیون تومانی در ماه را تصور کرد که حد بالای آن هم بستگی به خود شما و به اصطلاح زرنگی شما در قاپیدن کارهای بیشتر است.

به عنوان یک مبتدی، اولین درآمد سئو خود را از کجا شروع کنم؟

پیشنهاد من به شما این است که در ابتدای امر به عنوان کارآموز سئو در یکی از شرکت‌ها استخدام شده و تجربه اندوزی خود را آغاز کنید. استخدام به عنوان یک سئوکار کارآموز مزایای خوبی برای شما دارد. یکی از این مزیت‌ها این است که می‌توانید دانش خود را به صورت عملی در یک مکان حرفه‌ای بیازمایید بدون اینکه نگرانی و استرس از نتیجه کار داشته باشید. زیرا در این محل‌ها معمولا افراد با سابقه‌تر مدیریت کار را در دست دارند و مسیر شما را هم در یادگیری سئو و هم در انجام کار رهبری می‌کنند. همیشه به دانش پژوهان خود می‌گویم که تمام دانش سئو را می‌توان در حدود 3 ماه یاد گرفت ولی اگر می‌خواهید تبدیل به یک سئوکار حرفه‌ای شوید باید حداقل 2 سال در این زمینه کار کنید و تجربه کار عملی داشته باشید. پس چه بهتر که این تجربه را در شرکت‌های دیگر به دست بیاورید.

راه دومی که به شما پیشنهاد می‌کنم این است که یک سایت برای خود بزنید و بر روی حوزه مورد علاقه خودتان کار را شروع کنید. با این کار هم تجربه خوبی به دست خواهید آورد و هم بعد از مدتی می‌توانید درآمد خوبی را از سایت خود به دست آورید. چه با تبلیغات گرفتن و چه با فروختن محصول، شما تجربه خود را همزمان با درآمد زایی خواهید داشت و در نهایت سایت شما هم به رزومه قوی برایتان تبدیل خواهد شد.

راه‌های درآمدزایی برای کارشناس سئو

بالاتر در مورد مقدار درآمد یک سئو کار صحبت کردیم و در ادامه می‌خواهم چند روش خوب برای شروع درآمد زایی از دانش‌تان را به شما یاد دهم.

1- تولید محتوای سئو شده

تولید محتوا یک جز جدانشدنی از سئو است و بازاریابی محتوا می‌تواند به شما در سئوی سایت‌تان کمک کند. همانطور که تولید محتوای یونیک به سایت شما کمک می‌کند، سایت‌های دیگر هم به دنبال تولید محتوا هستند و اینجا جایی است که شما می‌توانید به آن‌ها کمک کنید و درآمدی را کسب کنید.

با نوشتن محتوا برای سایت‌های دیگر شما می‌توانید درآمدی را بر حسب تعداد کلماتی که می‌نویسید به دست بیاورید و تجربه خود را در دانش تولید محتوا هم بالا ببرید. سفارش تولید محتوا یکی از کارهایی است که امروزه خیلی از سایت‌ها انجام می‌دهند و با انجام دادن این کار به صورت حرفه‌ای، درآمد خوبی در انتظار شماست.

2- مشاوره سایت

تعداد زیادی از سایت‌ها هستند که به هر دلیلی نمی‌خواهند کار سئوی سایت خودشان را به جای دیگری واگذار کنند و در این راه از مشاوره دیگران کمک می‌گیرند. در اکثر این سایت‌ها معمولا محتوای خوبی قرار داده شده است ولی به دلیل مشکلات فنی و تکنیکالی رتبه خوبی دریافت نشده است.

شما می‌توانید با مشاوره سئو به این سایت‌ها درآمد کسب کنید. در این نوع از مشاوره‌ها معمولا در قالب یک فایل متنی و یا ویدیویی مشکلات سایت مقصد را مشخص کرده و به صاحبین سایت خواهیم داد و آن‌ها با استفاده از مشاوره دریافتی مشکلات سایت خود را برطرف خواهند کرد.

3- تولید استراتژی سئو

استراتژی سئو در واقع پایه اصلی کارهایی است که در یک سایت انجام شده تا آن سایت ورودی دریافت کرده و به درآمد برسد. تمام پروژه‌هایی که ما در کارمجیک شروع می‌کنیم با نوشتن استراتژی آغاز می‌شود و در واقع این استراتژی است که به ما کمک می‌کند بدانیم چه مسیری را باید طی کنیم تا به هدف نهایی خود برسیم.

شما می‌توانید با نوشتن استراتژی برای سایت‌های مختلف درآمد خوبی را برای خود به دست آورید. در این مسیر معمولا سایت‌هایی که می‌توانند کار سئوی خود را انجام دهند، از شما درخواست می‌کنند که استراتژی سئو را برای آن‌ها تدوین کنید و در اختیارشان قرار دهید و سپس کار اجرایی را خودشان انجام می‌دهند.

4- تولید بک لینک و لینک سازی خارجی

ساخت و فروش بک لینک یکی دیگر از راه‌های درآمد زایی از دانش سئو است. در این قسمت شما به عنوان یک کارشناس سئو به عنوان یک پروژه کوتاه مدت، کار ساخت بک لینک را برای سایت‌های مختلف انجام می‌دهید و به عنوان حق الزحمه مبلغی را دریافت خواهید کرد.

درآمد کارشناس سئو در کشورهای خارجی

اگر به فکر مهاجرت هستید و یا همین الان در یک کشور خارجی زندگی می‌کنید و می‌خواهید کار خود را به عنوان یک کارشناس سئو شروع کنید، احتمالا می‌خواهید بدانید که در کدام کشور به یک کارشناس سئو مبلغ بیشتری پرداخت می‌کنند. از آنجایی که کارمندی در خارج از ایران با ایران متفاوت است، معمولا لیست حقوق و درآمد به صورت سالیانه مشخص می‌شود و کافیست مبالغی که در ادامه گفته می‌شود را تقسیم بر 12 کنید و حقوق ماهیانه یک کارشناس سئو را در خارج از کشور به دست آورید.

چین 143000 یوان در سال

استرالیا 85000 دلار استرالیا در سال

کانادا 70000 دلار کانادا در سال

فرانسه 50000 یورو در سال

آلمان 55000 یورو در سال

ایتالیا 45000 یورو درسال

ژاپن 580000 ین در سال

آمریکا 65000 دلار در سال

مقدار حقوق در هر کشور را با یکدیگر دیدیم ولی کدام یک از این کشورها آینده بهتری را برای یک کارشناس سئو رقم خواهند زد؟

بدون شک انتخاب کشور آمریکا برای کار کردن به عنوان یک سئو کار انتخاب مناسبی خواهد بود. هر ساله تقاضای عملیات سئو بر روی وب سایت‌های آمریکایی افزایش می‌یابد ولی به همین میزان تعداد کارشناسان سئو بیشتر نمی‌شود. با توجه به عرضه و تقاضا در این مورد، حقوق کارشناسان سئو در چند سال اخیر به صورت میانگین 30 درصد در هر سال افزایش یافته است و به زودی از مرز 100.000 دلار در سال بالاتر هم خواهد رفت. پس اگر به دنبال یک کشور خارجی برای شروع کار به عنوان یک کارشناس سئو هستید، کشور آمریکا را برای شروع کار انتخاب کنید.

مهاجرت سئو کار

بالاتر در مورد درآمد کارشناس سئو در سطوح مختلف شغلی به شما گفتیم و در ادامه میانگین حقوق یک سئوکار در کشورهای مختلف را با شما در میان گذاشتیم ولی سوال اساسی اینجاست که اگر در ایران کار سئو انجام می‌دهید، می‌توانید با همین تجربیات در کشورهایی مثل آمریکا یا کانادا کار پیدا کنید یا خیر.

در وهله اول به شما بگوییم که تجربه سئوی سایت‌های فارسی نسبت به سایت‌های انگلیسی زبان بسیار متفاوت است. با توجه به فقر محتوایی شدیدی که در بعضی از کسب و کارهای ایرانی در فضای وب فارسی وجود دارد، شما با انجام کارهای کمی در زمینه تولید محتوای سئو شده، می‌توانید جایگاه‌های خوبی را کسب کنید. یا در مورد تبلیغات گوگلی مثل استفاده از گوگل ادز، شما در ایران می‌توانید به راحتی با پرداخت کمی پول بیشتر، کسب و کار مطبوع خود را به جایگاه های بالای گوگل برسانید. ولی در وب انگلیسی از این خبرها نیست.

شما در وب انگلیسی باید با تعداد زیادی سایت بین المللی رقابت کنید که به صورت روزمره در حال تولید محتوا به خصوص محتوای یونیک هستند و شما دیگر نمی‌توانید با بازنویسی چند مطلب رتبه کسب کنید. از طرف دیگر مبحث لینک سازی داخلی و خارجی در وب انگلیسی به مراتب حرفه‌ای تر دنبال شده و راه را برای موفقیت شما پر پیچ و خم‌تر از قبل می‌کند. 

به هر حال باید بدانید، برای گرفتن کار در کشورهای دیگر، باید با رزومه پر و پیمان به سراغ کارفرما بروید و سعی کنید اعتماد آن‌ها را جلب کنید. شاید در ابتدای کار بهتر باشد که به صورت فریلنسری یا دورکاری برای آژانس‌های تبلیغاتی کار کنید تا با مشتریان کشور جدید خود بیشتر آشنا شده و سپس به سراغ کارهایی با رقابت بیشتر بروید.

سخن نهایی

سعی کردیم که به تمامی سئوالات احتمالی شما در مورد درآمد کارشناس سئو پاسخ بدهیم ولی ممکن است هنوز هم سوالاتی در این مورد داشته باشید و پیشنهاد می‌کنیم که از بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

یکی از راه‌های بالا بردن درآمد سئوکار این است که شما بتوانید پروژه‌های بیشتری را داشته باشید. با توجه به اینکه سئو امری زمان بر است، ممکن است در طول 2 یا 3 ماه اول بعضی از پروژه‌های شما به دلایل مختلفی کنسل شوند و اینجاست که سئوی سریع سایت به شما کمک می‌کند بتوانید کارفرماهای راضی بیشتری را داشته باشید. پس حتما به این موضوع توجه کنید که با اینکه سئو به صورت کلی طول می‌کشد ولی همیشه به دنبال راه‌هایی باشید که بتوانید سریعتر این کار را انجام داده و در گزارش‌های خود به کارفرما بتوانید از تاثیر کار خود صحبت کنید.

سوالات متداول

درآمد سئوکارهای فریلنسر کاملا بستگی به تعداد پروژه هایی دارد که می توانند به صورت همزمان قبول کنند ولی به صورت کلی می توانند بین 3 الی 15 میلیون تومان درآمد داشته باشند.

این موضوع کاملا بستگی به محل استخدام و وظایفی است که شما در آنجا دارید. بر اساس مقدار تجربه شما و شرایط حال حاضر بازار ایران در سال 1401 می توانید بین 8 الی 16 میلیون تومان در ماه حقوق بگیرید.

تولید محتوای سئو شده، مشاوره سایت، تولید استراتژی سئو و تولید بک لینک از مواردی است که می توانید با آن از دانش سئو خود درآمد زایی کنید.

در حال حاضر در بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی، نیاز به کارشناس سئو احساس می شود ولی اگر فقط بخواهیم یک کشور را انتخاب کنیم، قطعا کشور آمریکا گزینه مناسب تری برای مهاجرت است.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://karmagic.ir/?p=2211
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
داود سامانی
لیسانس سخت افزار و عاشق کسب و کار. برای به وجود آوردن یک کسب و کار موفق نیاز به توانایی هایی داریم که سعی می کنم دانشم را با شما به اشتراک بگذارم.
مطالب بیشتر

نظرات

8 نظر در مورد درآمد سئوکار چقدر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. بسیار عالی
    خیلی ممنون از مطالبتون.
    ولی در مورد تولید محتوا، واقعا تو قیمت گذاریا داره اجحاف میشه و تیم‌های کمی هستن که ارزش محتوای خوب رو می‌دونن.

    5

    1. خواهش می کنم. بله همینطور هست که می فرمایید. البته هر چه قدر پول بدی آش می خوری. محتوای خوب نیاز به هزینه خوب داره و کارفرمایی که روی این مورد حساس باشه هم به دنبال یک محتوانویس عالی می گرده و هزینه اش هر چه قدر که باشه پرداخت می کنه.

      4

  2. این درآمدهایی که برای کشورهای خارجی گذاشتین دقیق هستش؟

    5

  3. من تازه کار سئو رو شروع کردم و هنوز درآمدی ندارم. چقدر طول میکشه به درآمد برسم؟

    5

    1. زمان دقیقی نمیشه گفت ولی معمولا بعد از 6 ماه شما روی یک سایت میتونین ورودی خوبی بگیرید و بسته به حوزه کاری تون، درآمد کسب کنید.

      7

  4. خیلی ممنون از مطلب خوب و‌ مفیدتون.
    من هنوز سئو رو تجربه نکردم؛ اما بر اساس تجربه‌ای که از تولید محتوا دارم، متاسفانه توی این حوزه خیلی سخت میشه به درآمدهای خوبی رسید. ظاهرا برخلاف سئو، هنوز اهمیت یه محتوای حرفه‌ای واسه کارفرماها تبیین نشده !!

    11

    1. خواهش می کنم. ممنون از نظرتون. بله هنوز اهمیت محتوا توسط کارفرماها به طور کامل درک نشده در صورتی که یه محتوای خوب، از چند ده میلیون تومن رپورتاژ بیشتر می تونه به سایت و بیزینس کمک کنه.

      5

question