0
0

تبلیغات در گوگل ادز

210 بازدید
گوگل ادز سرویس تبلیغات گوگل

گوگل ادز یا گوگل ادوردز نام سیستم تبلیغاتی شرکت گوگل است که در آن تبلیغ کننده با پرداخت مبلغی، لینک های خود را به بالاترین جایگاه در نتایج سرچ گوگل می رساند و بر اساس هر کلیک کاربر بر روی نتایج، مبلغی را پرداخت می کند. Google Adwords سریع ترین راه برای به دست آوردن جایگاه در کلمات کلیدی مختلف و تنها راه برای خرید جایگان تضمین شده در نتایج SERP است.

در این مطلب می خواهیم با گوگل ادز آشنا شویم، راه های تبلیغ در گوگل فارسی را بدانیم، در مورد ساخت اکانت گوگل ادوردز اطلاعاتی را کسب کنیم و بینیم که این سیستم تبلیغاتی چگونه کار کرده و به کسب و کار ما کمک خواهد کرد.

تبلیغات گوگلی چیست؟

گوگل ادز چیست؟

حتما تا به حال در زمان جستجو کردن کلمات یا عنوان های مختلف، با نتایجی رو به رو شده اید که با مواردی که همیشه دیده بودید، تفاوت داشته اند. یکی از بزرگترین وجه تمایز این نتایج وجود کلمه Ad در جلوی آدرس سایت است. این دسته از نتایج با استفاده از گوگل ادز جایگاه بالایی را برای خود کسب کرده اند.

 گوگل ادز که قبل تر با نام گوگل ادوردز شناخته می شد، سرویس تبلیغاتی شرکت گوگل است که تبلیغات PPC یا Pay Per Click را به سایت های مختلف ارایه می دهد. در این سیستم شما بعد از ثبت نام در Google Ads تبلیغات و بودجه خود را برای تبلیغ مشخص کرده و بعد از اینکه تبلیغ شما توسط گوگل تایید شد، سایت شما در نتایج به کاربران نمایش داده می شود.

انواع بسیار زیادی از مدل های تبلیغات در بستر گوگل تعریف شده که به دلیل تحریم ایران و همچنین اختلاف ارزش پولی، در حال حاضر بیشتر این تبلیغات به حوزه نتایج جستجو محدود شده است. ولی به صورت کلی بدانید که شما می توانید از قابلیت هایی مانند ریمارکتینگ، ریتارگتینگ، تبلیغات بنری و همسان نیز در گوگل استفاده کنید.

کمپین گوگل ادوردز موفق چه ویژگی هایی دارد؟

هر روزه سایت های مختلف با استفاده از گوگل ادز سعی می کنند تا تبلیغات خود را به مشتریان نشان دهند ولی به دلیل عدم مدیریت درست، با شکست مواجه می شوند. از آنجایی که سئو سایت امری زمان بر و طولانی است، تعداد زیادی از سایت ها به استفاده از این سرویس رو می آورند ولی به دلایل مختلفی با کسب هزینه زیاد، نتیجه خوبی را دریافت نمی کنند.

اگر بتوانیم کمپین های خود را به صورت هدفمند طراحی کرده و سپس کار خود را در این زمینه آغاز کنیم، بازگشت سرمایه ما سریعتر و با کیفیت تر اتفاق می افتد و در نهایت با ترکیب سئو و ادز می توانیم کاربران با کیفیت تری را به سمت سایت خود جذب کنیم.

در زمان تعریف یک کمپین تبلیغات Google Adwords در ابتدای امر با شناخت کامل از کسب و کار و صحبت با کارفرما سعی کنید کلمات کلیدی مهم و درآمدزای آن ها را پیدا کرده و دسته بندی کنید. سپس نوبت به تحقیق کلمات کلیدی می رسد. در این مرحله باید تمامی کلمات کلیدی مرتبط با موارد یافت شده را پیدا کرده و بر اساس تعداد سرچ کاربر، مهمترین آن ها را مشخص کنید. در این قسمت شما می توانید از ابزار کاملا رایگان Keyword Planner استفاده کنید. یکی از مهمترین کارهایی که در زمان اجرای یک کمپین باید انجام دهید، استفاده از کلمات کلیدی منفی است.

برای اینکه این قسمت را کامل تر به شما توضیح دهیم، اجازه دهید مثالی را برای شما بزنیم.

فرض کنید که قرار است یک کمپین تبلیغاتی برای سایتی که در آن فالوور اینستاگرام به فروش می رسد انجام دهید. بعد از اینکه این کلمه را به عنوان هدف قرار می دهید، با کلماتی مانند ممبر تلگرام رو به رو می شوید که هدف اصلی شما از اجرای این کمپین نیست. کافیست با اضافه کردن این کلمات به لیست کلمات منفی و حذف آن ها از کمپین، در آینده از ورود کاربران با این کلمات به سایت جلوگیری کرده و به اصطلاح کمپین خود را بهینه کنید.

تبلیغات در گوگل فارسی با گوگل ادز

یکی از سوالات پر تکرار در این زمینه این است که آیا می توان برای سایت های فارسی هم از گوگل ادز استفاده کرد یا خیر؟

جواب به این سوال مثبت است. شما می توانید برای سایت های فارسی زبان از تبلیغات گوگل استفاده کنید. گوگل ادز به صورت همزمان بر روی وب فارسی و انگلیسی فعال شده و هر بار که کاربر کلمات کلیدی که شما در کمپین خود انتخاب کرده اید را سرچ می کند، تبلیغ شما بر اساس قوانین مشخصی به وی نمایش داده می شود. تنها محدودیتی که در استفاده از گوگل ادز وجود دارد این است که شما نمی توانید بر روی دامنه های .ir از تبلیغات گوگلی استفاده کنید! پس اگر سایت شما IR است، در ابتدا باید دامنه اصلی خود را به یکی از پسوندهای دیگر مانند COM ریدایرکت کرده و سپس تبلیغات خود را آغاز کنید.

یکی از امکانات بسیار جالب ادوردز این است که شما می توانید تبلیغات خود را به یک کشور، استان یا شهر محدود کنید و از نمایش تبلیغات در مکان های غیر مرتبط با کسب و کار خود جلوگیری کنید. با این کار تبلیغات شما به بهینه ترین شکل ممکن به کاربرانی نمایش داده می شود که ارتباط بیشتری با کسب و کارتان دارد و پولی که برای تبلیغ می دهید به باد نخواهد رفت. به عنوان مثال

اگر شما کافه ای در تهران باشید و بخواهید برای کلمه ای مثل بهترین کافه در تهران تبلیغ بروید، تبلیغ شما فقط به شهروندان یا کسانی نمایش داده می شود که در زمان جستجو در محدوده تهران باشند.

ولی مشکل از همینجا آغاز می شود. با توجه به تحریم گسترده ایران توسط گوگل، شما نمی توانید کشور ایران را به عنوان محل تبلیغ انتخاب کنید و نام ایران در لیست کشورها وجود ندارد. تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که تبلیغات خود را به زبان فارسی محدود کرده و از گوگل بخواهید که سایت شما را فقط به کسانی که با زبان فارسی جستجو می کنند، نمایش دهد. در اینجا مشکل دوم نیز برای شما به وجود می آید که از آنجایی که زبان کشورهایی مانند افغانستان و تاجیکستان هم فارسی است، مقداری از هزینه تبلیغات شما برای کاربران این کشورها هدر خواهد رفت. راه حل این است که این کشورها را از لیست تبلیغات خود حذف کرده و به صورت مرتب چک کنید که از چه کشورهایی بازدید دریافت می کنید و در صورت نیاز آن ها را نیز از لیست مکان های تبلیغاتی خود حذف نمایید.

هزینه تبلیغات در گوگل ادز چقدر است

هزینه تبلیغات در گوگل ادز

قبل از هر چیز بدانید که قیمت تبلیغات در گوگل رابطه مستقیمی با کلمه ای دارد که قرار است در آن تبلیغات انجام دهید. یعنی اگر شما بخواهید روی کلمه پر رقابتی مثل خرید گوشی آیفون تبلیغات بروید، باید هزینه بسیار بیشتری نسبت به کلمه خرید خدمات نظافت منزل را پرداخت کنید. در ادامه بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد.

هزینه هر کلمه کلیدی چقدر است؟

بالاتر گفتیم که هزینه تبلیغات بر اساس کلمات مشخص می شود ولی دقیقا چه اتفاقی می افتد؟

گوگل خود بر روی کلمه کلیدی ها قیمتی را تعیین نمی کند و این شما هستید که قیمت را مشخص می کنید. اجازه دهید با یک مثال بیشتر با این مورد آشنا شویم.

مثلا اگر شما بر روی کلمه ای مثل تور کیش که یک کلمه پر بازدید است بخواهید تبلیغ بروید، ممکن است قیمت 1 دلار را تعیین کنید و رقیبان دیگر شما قیمت 2 دلار و 3 دلار را قرار می دهند. در واقع به صورت میانگین این کلمه ارزش حدود 2 دلار به ازای هر کلیک را دارا می باشد.

در واقع افرادی که بر روی این کلمه با یکدیگر در حال رقابت هستند، قیمت متوسط تبلیغات را مشخص می کنند و ممکن است بر روی یک کلمه دیگر قیمتی پایین تر یا بالاتر را قرار دهند.

بر اساس قیمت پیشنهادی شما و همچنین Quality Score صفحه ای که قرار است آن کلمه کلیدی را نمایش دهد، تبلیغ شما به میزان مشخصی نمایش داده شده و سپس بر اساس مقدار کلیکی که دریافت می کنید، از شارژ شما مبلغی برداشته می شود. در اینجا بحث بهینه سازی بیش از پیش مهم می شود. زیرا اگر شما قیمت بالایی را برای تبلیغ در نظر بگیرید، با اینکه تعداد کلیک های شما افزایش می یابد ولی همزمان بودجه شما زودتر به اتمام رسیده و قافله را به رقبا خواهید باخت. از طرف دیگر مقدار Quality Score شما هم بسیار مهم است. در این مطلب نمی توانیم در مورد این شاخص بسیار مهم در گوگل ادز صحبت کنیم ولی به صورت کلی بدانید که برای گوگل بسیار مهم است که چه صفحه ای را برای چه تبلیغی نمایش می دهد و هر چقدر که کلمه کلیدی شما با صفحه فرود، سنخیت بیشتری داشته باشد، امتیاز کیفیت شما بیشتر شده و هزینه تبلیغ شما کمتر و نمایش تبلیغ شما افزایش بیشتری می یابد. در واقع سئو درست کلمه کلیدی بر روی یک صفحه به تبلیغات شما در گوگل به صورت غیر مستقیم کمک بسیاری می کند.

شما در شروع یک کمپین تبلیغاتی می توانید مشخص کنید که روزانه چه مقدار از بوجه شما و به چه شکلی بین کلمات کلیدی تقسیم شود. در صورتی که نمی دانید باید چه مقدار گوگل ادز خود را شارژ کنید، بهتر است کل این فرآیند را به عهده شخصی بگذارید که در این پروسه تبحر دارد. معمولا افرادی که کار راه اندازی کمپین ها را انجام می دهند، با تجربه خود همزمان که قیمت هر کلیک را برای سایت شما کاهش می دهند، باعث افزایش تعداد نمایش و کلیک شما خواهند شد. بهینه سازی های انجام شده توسط فرد متخصص گوگل ادوردز، آنقدر چشمگیر است که هزینه های پرداختی به وی را تا حد بسیار زیادی توجیه می کند. پس اگر به مباحث تبلیغات در گوگل اشراف کامل ندارید، بهتر است این کار را به دست شخص متخصص دیگری بسپارید.

روش های شارژ اکانت

در ابتدای کار برای شروع کار تبلیغات باید یک اکانت گوگل ادز برای خود بسازید. در ادامه آموزش ساخت اکانت به صورت رایگان را نیز به شما آموزش خواهیم داد. سپس نوبت به شارژ ارزی اکانت شما می رسد. شما می توانید اکانت خود را به صورت دلاری، لیر ترکیه یا درهم امارات شارژ کنید. البته محدودیتی از بابت ارزهای دیگر وجود ندارد ولی در ایرانی معمولا با یکی از این 3 ارز کار می شود. شما به دو روش می توانید شارژ اکانت را انجام دهید.

روش اول: اگر یک حساب شخصی در یکی از کشورهای خارجی دارید، می توانید به صورت مستقیم از حساب خود این کار را انجام دهید. فقط باید به این موضوع توجه کنید که ارز حساب شما با ارزی که در اکانت خود انتخاب کرده اید، یکسان باشد. سپس کافیست پرداخت را انجام داده و در کوتاه ترین زمان، تراکنش شما تایید شده و اصطلاحا Fund شما بر روی حساب می نشیند. به دلیل تحریم ایران، در صورتی که مشخص شود اکانت شما توسط یک شخص ایرانی شارژ شده است، بلافاصله اکانت شما مسدود شده و مبلغی که پرداخت کرده اید نزد گوگل بلوکه خواهد شد. پس این روش در واقع یک فرآیند با ریسک بالا می باشد و معمولا پیشنهاد نمی شود.

روش دوم: در این روش شما از شرکت های خدمات گوگل که در ایران فعالیت دارند استفاده کرده و مبلغی را به آن ها پرداخت می کنید که شارژ اکانت شما را انجام دهند. این شرکت ها معمولا دفتری در یکی از کشورهای یاد شده دارند و بعد از حواله پول شما به آن دفتر، شارژ اکانت شما انجام می شود. این روش کمی پر هزینه تر است زیرا به مبلغی که می خواهید در حسابتان شارژ کنید، هزینه حواله و در بعضی از موارد راه اندازی حساب نیز اضافه خواهد شد. ولی به صورت کلی این روش کم ریسک است و شرکت خدمات دهنده در صورت Suspend شدن اکانت شما، مسئولیت این اتفاق را تقبل و جبران خواهد کرد.

کسب درآمد از گوگل ادز

اشتباه رایجی که زیاد با آن مواجه می شویم، کسب درآمد از گوگل ادوردز است. همانطور که تا به اینجا خوانده اید، این سرویس گوگل با پرداخت پول فعال می شود و در واقع اگر شما پرداختی نداشته باشید، حتی نمی توانید از آن استفاده کنید. ولی دلیل این اشتباه رایج چیست؟ چرا تعداد زیادی از متخصصان دیجیتال مارکتینگ، هنوز هم این اشتباه متداول را دارند؟

شاید دلیل اصلی این اشتباه، شباهت بسیار زیاد Google Ads و Google Adsense باشد. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، حتی لوگوی این 2 خدمت گوگل شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارد و ممکن است شما را به اشتباه بیاندازد. پس اجازه دهید تفاوت اصلی این 2 سرویس را به شما بگوییم.

گوگل ادز سرویسی است که در اختیار تبلیغ کنندگان قرار می گیرد تا بتوانند خدمات یا محصولات خود را در وب سایت ها یا اپلیکیشن های مختلف تبلیغ کنید. در حالی که گوگل ادسنس سرویسی است که مخصوص منتشرکنندگان تبلیغ است. اگر شما سایت، بلاگ یا اپلیکیشنی داشته باشید که بخواهید از تبلیغات کسب درآمد کنید، می توانید با نمایش دادن یا گرفتن کلیک از کاربران با استفاده از ادسنس مبلغی را به عنوان پارتنر گوگل دریافت کنید.

همانطور که متوجه شدید، در هر دوی این سرویس ها ماهیت اصلی تبلیغات است. و در واقع جایگاه شما به عنوان تبلیغ دهنده یا تبلیغ گیرنده مشخص می کند که باید از کدام سرویس استفاده کنید.

آموزش ساخت اکانت گوگل ادز

ساخت اکانت گوگل ادوردز کاملا رایگان و بسیار آسان است. در ادامه با یکدیگر یک اکانت ادوردز را خواهیم ساخت و تمامی تنظیمات اولیه آن را با هم انجام می دهیم.

مرحله اول: وارد سایت ads.google.com شده یا با سرچ در گوگل وارد سایت شوید. در این مرحله لازم است که شما حتما یک اکانت جی میل داشته باشید. پس اگر هنوز اکانت جی میل ندارید، ابتدا یک gmail برای خود بسازید.

مرحله دوم: در این بخش شما می توانید از بین 4 گزینه موجود یکی را انتخاب کرده و بر اساس انتخاب شما، تنظیماتی به صورت پیش فرض بر روی اکانت شما اعمال خواهد شد. از آن جایی که می خواهیم با هم این کار را انجام دهیم، از پایین صفحه بر روی Switch to expert mode کلیک کنید.

رفتن به بخش expert mode

مرحله سوم: در این قسمت باید هدف خود را از ساخت اکانت گوگل ادز مشخص کنید. گزینه Create a campaign without goal’s guidance را انتخاب کرده و بر روی Continue کلیک کنید.

انتخاب هدف از ساخت google adwords

مرحله چهارم: در این قسمت باید نوع تبلیغات خود را انتخاب کنید. از آن جایی که ما می خواهیم در نتایج سرچ گوگل تبلیغات کنیم، در این بخش باید گزینه Search را انتخاب کنیم.

انتخاب نوع کمپین گوگل ادز

مرحله پنجم: در این قسمت نتایجی که می خواهید به دست آورید را انتخاب کنید. اگر فقط هدف شما گرفتن بازدید از سایت است، گزینه اول را تیک بزنید و اگر می خواهید تماس تلفنی هم از مشتریان دریافت کنید، گزینه دوم را هم تیک بزنید. بعد از انتخاب وب سایت باید آدرس صفحه اصلی سایت خود را وارد کنید.

نتیجه درخواستی از ادز گوگل

مرحله ششم: نام کمپین خود را انتخاب کنید. این نام در مراحل بعدی برای شناسایی تنظیمات به شما کمک خواهد کرد. از آن جایی که فقط می خواهیم در سایت گوگل تبلیغاتمان نشان داده شود، تیک Display Network را بر می داریم.

انتخاب اسم کمپین و نوع آن

مرحله هفتم: در اینجا محل تبلیغ خود را مشخص می کنیم. در این قسمت All Countries and territories را انتخاب کرده و Language را نیز بر روی All language قرار می دهیم. بعدا این تنظیمات را می توانیم تغییر دهیم.

انتخاب کشور و زبان در گوگل ادز

مرحله هشتم: در اینجا باید ارزی که قرار است با آن اکانت خود را شارژ کرده انتخاب کنیم. ما در اینجا لیر ترکیه را انتخاب کردیم ولی شما می توانید هر ارزی که می خواهید با آن کار کنید را انتخاب کنید. سپس کافیست حداکثر بودجه روزانه خود را قرار دهید.

انتخاب نوع ارز انتخابی

مرحله نهم: در این مرحله نوع Bid را مشخص کرده اول روی گزینه Select Bid Strategy کلیک کرده و از لیست جدید Manual CPC را انتخاب می کنیم.

انتخاب manual cpc برای کمپین

مرحله دهم: در این مرحله می خواهیم تبلیغات خود را بر روی کلمات کلیدی مختلف بسازیم. در این مرحله شما باید از قبل کلمات کلیدی خود را تحقیق کرده باشید و بدانید که قرار است برای کلمات کلیدی بر روی چه صفحه تبلیغ بروید. در اینجا شما باید هر دسته از کلمات کلیدی هم مفهوم خود را در یک Ad Group جداگانه قرار داده و در بخش Default Bid مشخص کنید که برای این کلمات حاضرید حداکثر چه مقدار به ازای هر کلیک پرداخت کنید. مثلا ما 1 لیر ترکیه را انتخاب کردیم. سپس بر روی دکمه Save And Continue کلیک کنید.

ساخت اد گروپ و شروع کمپین

مرحله یازدهم: آخرین مرحله از ساحت یک کمپین، ساخت تبلیغ نهایی است. شما در اینجا به ترتیب باید موارد زیر را مشخص کنید.

ساخت تبلیغ اصلی در گوگل ادز

Final Url: آدرس صفحه ای که کاربر بعد از کلیک باید وارد آن شود.

Display Path: مسیری که به کاربر نشان داده می شود. آدرس صفحه ای که کاربر در این مرحله می بیند با صفحه ای که بعدا وارد آن می شود می تواند متفاوت باشد.

Headlines: شما می توانید 15 هدلاین یا تیتر متفاوت برای تبلیغ خود در نظر بگیرید. این تیترها به صورت گردشی انتخاب شده و به کاربر نمایش داده می شود.

Descriptions: توضیحات نیاز مانند هدلاین ها به صورت گردشی انتخاب شده و به کاربر نمایش داده می شود.

در نهایت باید بر روی Save And Continue کلیک کنید.

در قسمت آخر کشور خود را انتخاب کرده و سپس آدرس آن را تکمیل کنید. کافیست برای شهر استانبول را انتخاب کرده و در نهایت نوع پرداخت را Manual انتخاب کنید.

سخن نهایی

گوگل ادز یکی از حرفه ای ترین راه های دریافت ترافیک ورودی است که اگر به درستی انجام شود، می تواند سرعت رسیدن به چشم انداز کسب و کارتان را سرعت ببخشد. ما در کارمجیک سعی می کنیم در طول زمان با ارایه آموزش های کاملا رایگان مسیر شما را برای تبدیل شدن به یک دیجیتال مارکتر حرفه ای هموار کنیم و در این راه اگر پرسش یا موردی دارید که به آن پاسخ داده نشده یا ابهامی در آن دارید، کافیست از بخش نظرات با ما در ارتباطی باشید.

سوالات متداول

تمامی تبلیغات در گوگل با کلمه Ad آغاز می شود.

خیر شما می توانید از قابلیت هایی مانند ریمارکتینگ، ریتارگتینگ، تبلیغات بنری و همسان نیز در گوگل استفاده کنید.

تحقیق کلمات کلیدی و استفاده از کلمات منفی، یکی از بهترین راه های بهینه سازی کمپین تبلیغاتی است.

بله در این مورد محدودیتی وجود ندارد. تنها محدودیت ممکن این است که سایت شما نباید دامنه ir باشد.

هزینه تبلیغات کاملا بستگی به کلمه کلیدی دارد که می خواهید آن را تبلیغ کنید. در کلمه های پر رقابت، هزینه هر کلیک بسیار بیشتر از کلمات با رقابت کم است.

گوگل ادز برای کسب درآمد نیست. بلکه شما در آنجا پولی پرداخت می کنید تا تبلیغات نمایش داده شود. راه کسب درآمد از گوگل، استفاده از سرویس گوگل ادسنس است.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://karmagic.ir/?p=2385
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
داود سامانی
لیسانس سخت افزار و عاشق کسب و کار. برای به وجود آوردن یک کسب و کار موفق نیاز به توانایی هایی داریم که سعی می کنم دانشم را با شما به اشتراک بگذارم.
مطالب بیشتر

نظرات

3 نظر در مورد تبلیغات در گوگل ادز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. خیلی خوب بود. من نمی دونستم که گوگل ادز با گوگل ادسنس فرق داره. مرسی از توضیح کاملتون.

    2

  2. تبلیغات در گوگل ادز چه قدر هزینه بر میداره؟ خودتون هم این کار رو انجام میدین؟

    2

    1. کاملا بستگی به کلمه کلیدی داره که میخواید تبلیغات برید. اگر کلمه کلیدی هاتون پر رقابت باشه، باید هزینه بیشتری بپردازین تا اینکه کلمه کلیدی تون کم رقابت باشه.
      بله ما هم این کار رو انجام میدیم. می تونید باهامون تماس بگیرید تا پروژه تون رو بررسی کنیم.

      2

question