0
0

اسپم اسکور چیست؟

1395 بازدید
اسپم اسکور spam score چیست

اسپم اسکور یا Spam Score مقداری است که یکی از مشخصه‌های مهم سئوی سایت را در قالب یک عدد مشخص می‌کند. این سیستم امتیازی، توسط سایت MOZ بر اساس داده‌های SEO هر سایت، اندازی‌گیری شده و نشان دهنده قابل اعتماد بودن یا غیر قابل اعتماد بودن یک سایت (Spammy بودن سایت) است.

در این مطلب می‌خواهیم به طور کامل در مورد Spam Score صحبت کنیم و ببینیم که این معیار در سئوی سایت چه اهمیتی دارد، چه فاکتورهایی در اندازه گیری آن موثر است و چگونه می‌توان آن را کاهش داد. پس اگر می‌خواهید با این معیار بسیار مهم امروزه سئو بیشتر آشنا شوید، با ما همراه باشید.

اسپم اسکور دفعه اول در کجا معرفی شد؟

سایت MOZ در سال 2015 این شاخص را معرفی کرد و با استفاده از آن، اسپمی بودن یک سایت را اندازه گیری کرد. از این شاخص در هیچکدام از الگوریتم‌های گوگل استفاده نمی‌شود. با استفاده از این سیگنال شما می‌توانید تصمیم‌های بهتری برای سئو سایت خود و حل مشکلات احتمالی آن بگیرید.

مقدار اسپم اسکور نشان دهنده چیست؟

همانطور که گفته شد، اسپم اسکور هر سایت، نشان دهنده قابل اعتماد بودن یا نبودن یک سایت است. این معیار که برای اولین بار توسط MOZ معرفی شد، یک مقدار درصدی است. با ورود به سایت MOZ و بخش Link Explorer می‌توانید این معیار را مشاهده کنید. Spam Score هر سایت بر اساس 27 ویژگی محاسبه شده که در ادامه این 27 ویژگی را معرفی خواهیم کرد.

اسپم اسکور 1% الی 30%، کم محسوب می‌شود.

اسپم اسکور 31% الی 60%، متوسط محسوب می‌شود.

اسپم اسکور 61% الی 100%، زیاد محسوب می‌شود.

اگر مقدار اسپم اسکور یک سایت بالا باشد، به این معنی نیست که آن سایت، یک سایت غیر قابل اعتماد است بلکه به این معنی است که باید در مورد مطالب و ارتباط آن‌ها بیشتر دقت کنیم.

مقدار اسپم اسکور سایت moz

معیارهایی که در اسپم اسکور در نظر گرفته می‌شود، چیست؟

همانطور که گفته شد، 27 معیار مختلف برای محاسبه اسپم اسکور در نظر گرفته می‌شود و این داده‌ها بر اساس یادگیری ماشین با یکدیگر به یک درصد مشخص می‌رسند. توجه کنید که ترتیب گفتن معیارها ارتباطی به مهم بودن یا نبودن آن معیار ندارد و MOZ با استفاده از تمامی آن‌ها، مقدار اسپم اسکور شما را تخمین می‌زند.

سایت MOZ با استفاده از Machine Learning در ابتدا سایت‌های اسپم و نامطمئن شناسایی شده را بررسی نموده و در نهایت به 27 معیاری که در ادامه گفته شده، رسیده است. معیارهای گفته شده در تمام سایت‌های اسپم وجود دارد و اگر سایتی اسپم اسکور بالایی داشته باشد، یعنی چند معیار از موارد زیر در سایت آن‌ها وجود دارد. این معیارها عبارتند از:

1- تعداد صفحات کم در سایت: کم بودن تعداد صفحات در سایت، الزاما به معنی اسپمی بودن سایت نیست ولی معمولا سایت‌هایی که اسپمی هستند تعداد صفحات کمی دارند.

2- بعضی دامنه‌های خاص مثل download , stream , win و biz: بعضی از دامنه‌ها که اسامی آن‌ها را در همین مطلب قرار داده ایم، معمولا در سایت‌های اسپم استفاده می‌شود.

3- طول نام دامنه: معمولا در سایت‌های اسپمی، طول نام دامنه زیاد است. حتما از نام دامنه کوتاهی استفاده کنید. علاوه بر این مورد، اگر نام دامنه شما کوتاه باشد، مخاطب راحت تر به سایت شما باز می‌گردد و نام دامین شما را آسان تر به خاطر می‌سپارد.

4- قرار گرفتن عدد در نام دامنه: تا جایی که ممکن است از قرار دادن عدد در نام دامنه خود اجتناب کنید. معمولا در سایت‌های اسپمی در نام دامنه از عدد استفاده می‌شود.

5- استفاده از فونت‌های عمومی گوگل: استفاده کردن از فونت‌های عجیب و غریب، اسپم اسکور سایت شما را افزایش می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم از فونت‌های گوگل استفاده کنید.

6- استفاده نکردن از تگ منیجر: تگ منیجر در هیچکدام از سایت‌های اسپم استفاده نمی‌شود.

7- استفاده از بنرها یا عکس‌هایی که به دابل کلیک کردن نیاز دارند: در سایت‌های اسپمی هیچ گاه از تبلیغات دو کلیکی استفاده نمی‌شود.

8- نبود شماره‌های تماس بر روی سایت: نبود صفحه تماس با ما در یک سایت، احتمال بالا بردن اسپم اسکور را در پی دارد. حتما این بخش را به سایت خود اضافه کنید.

9- لینک نشدن به یک اکانت لینکدین: هیچ کدام از سایت‌های اسپم به یک اکانت لینکدین متصل نشده اند. حتما برای سایت خود یک اکانت در لینکدین بسازید.

10- نبود آدرس ایمیل بر روی صفحات سایت: سایت‌های اسپمی از هیچ گونه راه ارتباطی مثل ایمیل برای ارتباط با کاربران استفاده نمی‌کنند. حتما ایمیل خود را در سایت قرار دهید.

11- استفاده نکردن از HTTPS: وجود SSL بر روی سایت یک امر حیاتی است. اگر از HTTPS بر روی سایت خود استفاده نمی‌کنید، منتظر بالا رفتن اسپم اسکور خود باشید.

12- استفاده کردن از Meta Keywords: در بیشتر سایت‌های اسپمی از متای کلمات کلیدی استفاده می‌شود.

13- کم بودن تعداد بازدید کننده: تعداد بازدیدکننده کم به خودی خود به اسپمی بودن یک سایت ارتباطی ندارد ولی اگر سایت شما مدت زمان زیادی بازدید کننده ای را جذب نمی‌کند، ممکن است به عنوان یک سایت اسپمی شناخته شود.

14- استفاده نکردن از تگ کنونیکال: معمولا در سایت‌های اسپم از تگ Canonical استفاده نمی‌شود. حتما این تگ را به صفحات خود اضافه کنید.

15- طول بسیار زیاد یا بسیار کوتاه Meta Title: استفاده درست از تگ Title یا عنوان می‌تواند سئوی سایت شما را به شکل چشمگیری بهبود دهد. حتما از قرار گرفتن تگ تایتل در صفحات سایت اطمینان حاصل کنید.

16- طول بسیار زیاد یا بسیار کوتاه Meta Descriptions: مانند مورد قبلی به وجود تگ توضیحات یا دسکریپشن دقت کنید.

17- طول بسیار زیاد Meta Keywords: قبلا گفتیم که بودن تگ کلمات کلیدی شانس افزایش اسپمی بودن سایت شما را بالا خواهد برد. اگر طول متا کیورد شما هم بالا باشد، قطعا اسپم اسکور سایتتان افزایش خواهد یافت.

18- استفاده نکردن از Favicon: فاویکون در واقع همان لوگوی شماست که در مرورگر و کنار آدرس شما نمایش داده می‌شود. در سایت‌های اسپمی فاویکون وجود ندارد.

19- استفاده نکردن از Facebook Pixel: با استفاده از این سرویس فیسبوک می‌توانید اسپم اسکور سایت خود را کاهش دهید.

20- تعداد زیاد یا کم لینک‌های خارجی: زدن لینک‌های خارجی زیاد می‌تواند باعث افزایش اسپم اسکور شما و شناسایی سایت شما به عنوان یک لینک فارم توسط گوگل شود. در ساخت لینک‌های خارجی دقت کنید.

21- تعداد زیاد یا کم دامین‌هایی که لینک به آن داده شده است: مانند مورد قبلی به تعداد دامنه‌هایی که به عنوان لینک خارجی استفاده می‌کنید، دقت زیادی داشته باشید.

22- تعداد زیاد لینک‌های خارجی در یک صفحه: در یک صفحه از تعداد زیاد لینک خارجی استفاده نکنید.

23- استفاده از حروف صدادار یا بی‌صدا در نام دامنه: این موضوع بیشتر در زبان انگلیسی صادق است.

24- استفاده از خط فاصله در نام دامنه: قبلا در انتخاب نام دامنه این موضوع را توضیح داده‌ایم ولی استفاده از هر نوع علائم نگارشی در نام دامنه باعث گیج شدن کاربر خواهد شد و اسپم اسکور سایت شما را افزایش خواهد داد.

25- طول بسیار زیاد یا کم URL‌های سایت: یکی از مهمترین نکاتی که در نامک یا URL خود باید رعایت کنیم، طول آن است. با استفاده از ابزار اسکریمینگ فراگ می‌توانید، طول URL خود را بررسی و در صورت نیاز اصلاح کنید.

26- استفاده از کلماتی مثل محتوای بزرگسال، بازی، داروها و … در مطالب سایت: حتما به محتوایی که در سایت خود قرار می‌دهید دقت کنید. محتوای نامناسب باعث افزایش اسپم اسکور سایت شما خواهد شد.

27- استفاده از انکرتکست‌ها برای ارجاع به کلمات نامناسب: در هنگام انتخاب انکرتکست به انواع آن دقت کنید و با انکرتکست‌های اشتباه به صفحات نامرتبط لینک ندهید.

افت رتبه به خاطر اسپم اسکور بالا

آیا اسپم اسکور زیاد باعث افت رتبه می‌شود؟

گوگل به صورت رسمی اعلام کرده است که از اسپم اسکور به عنوان یکی از معیارهای خود برای محاسبه رتبه هر سایت استفاده نمی‌کند. ولی داشتن اسپم اسکور بالا، نشان دهنده این است که بعضی از موارد مهم را در سایت خود رعایت نکرده‌ایم. پس با اینکه اسپم اسکور بالا به صورت مستقیم بر روی رتبه ما تاثیر ندارد ولی با توجه به اینکه اسپم اسکور از روی فاکتورهای سئو محاسبه شده است، قطعا داشتن اسپم اسکور بالا در گرفتن رتبه ما اخلال ایجاد خواهد کرد و هر چه سریع‌تر باید مشکلات مربوط به آن را برطرف کنیم.

چگونه از اسپم اسکور سایت به نفع خود استفاده کنیم؟

حالا که با کلیت این واحد اندازه‌گیری آشنا شدیم، سوال اساسی اینجاست که با اسپم اسکور سایت خود چه کنیم. همانطور که متوجه شدیم، اسپم اسکور بالای سایت نشان‌دهنده این است که در یکی از معیارهای گفته شده در بالا، خطایی را دریافت کرده‌ایم و بهتر است که زودتر آن را بر طرف کنیم. برای اینکه این کار را به درستی انجام دهیم، چک کردن موارد زیر در اولویت است.

1- چک کردن Subdomainها

با دیدن اسپم اسکور بالا، بهتر است اگر ساب دامینی داریم، سریع تر آن را بررسی کنیم و مشکلات آن را برطرف کنیم. داشتن یک ساب‌دامین با اسپم اسکور بالا، سایت اصلی شما را تحت تاثیر قرار داده و احتمال نمایش آن را در نتایج گوگل کاهش می‌دهد.

2- چک کردن کیفیت بک‌لینک‌های دریافتی

همچنین شما می‌توانید بک‌لینک‌های دریافتی سایت خود را بررسی کرده و ببینید که آیا آن‌ها از کیفیت بالایی برخوردارند یا نه. وقتی در ابتدای راه هستید، فکر می‌کنید که هر چه قدر Backlink بیشتری داشته باشید، بهتر است. در صورتی که داشتن یک بک‌لینک از سایت‌های اسپم، به شدت برای سایت شما مخرب است. در مواردی که خودتان آن بک‌لینک را ساختید، بهتر است سریعا نسبت به حذف آن بک‌لینک اقدام کنید. ولی اگر خودتان سازنده آن لینک نیستید، استفاده از ابزار Disavow راه حل شماست.

چگونه اسپم اسکور سایت خود را کاهش دهیم؟

حالا اگر Spam Score سایت ما بالا بود، چگونه آن را کاهش دهیم؟ در ادامه می‌خواهیم چند راه مختلف را برای کاهش اسپم اسکور شما، معرفی کنیم.

1- عمیق کردن مطالب

با اینکه ابزار مشخصی برای چک کردن محتوای عمیق و با کیفیت وجود ندارد و ابزارهایی مانند Yoast فقط با داشتن 300 کلمه در یک مطلب، چراغ سبز خود را به آن صفحه نشان می‌دهند، داشتن یک مطلب با طول کلمات کم که در مورد موضوع خود توضیح کاملی نداده است، باعث دریافت سیگنال‌های اسپم بودن سایت می‌شود.

با اینکه نمی‌توان عدد دقیقی در مورد طول یک مطلب گفت، ولی پیشنهاد می‌کنیم که به صورت کلی بالای 1000 کلمه برای هر مطلب، نوشته داشته باشید و از تصویر، ویدیو و یا پادکست در مطلب خود استفاده کنید تا غنای مطلب افزایش یابد. در کنار تمام این موارد به خوانایی مطلب هم توجه کنید. در تمام مشاوره‌هایی که تا به امروز داشته‌ایم، همیشه به کارفرما و یا محتوانویس‌های سایت‌ها گفته‌‌ایم:

هر زمانی که برای‌تان سوال پیش آمد که مطلبی را که می‌نویسید برای مخاطب بهینه کنید یا گوگل، جواب این است که مطلب خود را به بهینه‌ترین شکل و با بهترین متن برای مخاطب بنویسید.

گوگل متوجه غنی بودن مطلب و علاقه کاربر به مطلب شما می‌شود و مطلبی که عمق کافی را داشته باشد، به کاربران بیشتری نمایش می‌دهد. گوگل همیشه سعی می‌کند بهترین نتیجه را به کاربر نمایش دهد و به همین دلیل است که بعضی مواقع سایت‌هایی را در نتایج اول گوگل می‌بینیم که مشکلات ساختاری زیادی دارند ولی مطالب آن‌ها کامل است و سوال مخاطب را برطرف می‌کنند.

2- دور ماندن از سایت‌هایی با لینک‌های خارجی زیاد

ممکن است که سایت خود را در جاهایی با لینک‌های زیاد معرفی کنیم و این امید را داشته باشیم که دریافت لینک از آن سایت به ما کمک می‌کند. در صورتی که وقتی لینک سایت شما در جایی حضور دارد که صدها لینک دیگر نیز نمایش داده شده است، گوگل تمام آن لینک‌ها را به عنوان لینک‌های اسپم شناسایی کرده و دیر یا زود آن‌ها را جریمه می‌کند. تا جایی که می‌توانید از بودن در چنین سایت‌هایی اجتناب کنید و لینک‌های دریافت شده از این منابع را حذف یا Disavow کنید.

3- استفاده از لینک‌های داخلی مرتبط در سایت

در سال‌های ابتدایی گوگل به لینک‌های داخلی که در سایت خود قرار می‌دادیم، اعتبار زیادی می‌داد و استفاده از یک انکرتکست باعث افزایش رتبه ناگهانی ما می‌شد. با به روز رسانی الگوریتم‌های گوگل، روبات‌های گوگل به درک بهتری از ارتباط صفحات سایت با یکدیگر رسیدند و در حال حاضر می‌توانند متوجه شوند که استفاده از لینک داخلی، برای ارتباط دادن 2 صفحه بوده است یا افزایش رتبه. استراتژی لینک سازی داخلی درست، شانس شما را برای دریافت نتیجه بهتر افزایش می‌دهد.

4- استفاده نکردن از پسوندهایی دامین اسپم

با پر شدن نام‌های دامنه مختلف، استفاده از پسوندهای ناآشنا برای سایت‌های جدید مرسوم شده است ولی بعضی از این پسوند‌ها مستعد اسپم شدن سایت هستند. پیشنهاد می‌کنیم که از استفاده از پسوندهای عجیب و غریب، خودداری کنید و سعی کنید از نام‌های خلاقانه‌تر استفاده کنید. بعضی از پسوندهایی که مستعد اسپم شدن هستند، شامل موارد زیر می‌باشند:

  • .organic
  • .work
  • .tk
  • .loan
  • .ml
  • .ga
  • .cf
  • .gq
  • .date
  • .men

5- استفاده از گوگل تگ منیجر

تقریبا تمامی سایت‌های اسپم از گوگل تگ منیجر استفاده نمی‌کنند. پس پیشنهاد می‌کنیم در اسرع وقت در گوگل تگ منیجر ثبت نام کنید و کد آن را در Head سایت خود قرار دهید. 

پایین آوردن اسپم اسکور

سخن نهایی

امیدواریم که توانسته باشیم شما را با این معیار بسیار مهم آشنا کنیم. همین الان با مراجعه به سایت MOZ، مقدار اسپم اسکور سایت خود را مشاهده کنید و کارهای گفته شده را برای بهبود آن انجام دهید.

هر سوالی که در مورد اسپم اسکور دارید، در زیر همین پست برای ما بنویسید و ما در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهیم داد.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://karmagic.ir/?p=1742
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
داود سامانی
لیسانس سخت افزار و عاشق کسب و کار. برای به وجود آوردن یک کسب و کار موفق نیاز به توانایی هایی داریم که سعی می کنم دانشم را با شما به اشتراک بگذارم.
مطالب بیشتر

نظرات

4 نظر در مورد اسپم اسکور چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. به صورت مستفیم خیر ولی از اونجایی که مواردی که اسپم اسکور رو تشکیل میدن به سئو مربوط هستن، پس میشه نتیجه گرفت تاثیر داره.

      2

    1. منظورتون آموزش ویدیویی هستش؟ به طور کلی نیازی به ویدیو نداره ولی حتما ویدیویی هم در موردش درست می کنیم. توی پیج اینستامون هم در این مورد پستی رو درست کردیم که می تونین مشاهده کنین.

      2

question