0
0

لینک سازی داخلی چیست؟

1378 بازدید
لینک سازی داخلی و استراتژی های مربوط به آن

لینک سازی داخلی یکی از بهترین راه‌های افزایش ارتباط بین صفحات داخلی سایت شما و همچنین بهبود سئوی سایت شماست. قبل از اینکه محتوای شما بتواند، رتبه‌ای را در نتایج گوگل به دست آورد، نیاز به لینک داریم. گوگل صفحات شما را زمانی می‌تواند به راحتی پیدا کند که لینکی به سمت آن‌ها زده شده باشد.

علاوه بر این لینک سازی داخلی به گوگل کمک می‌کند تا ساختار سایت شما را بهتر درک کند و ارزش هر صفحه را بر اساس تعداد لینک‌هایی که به سمت آن زده شده است را تخمین بزند. پس اگر خیلی خلاصه بخواهیم در مورد Internal Links ها صحبت کنیم، لینک سازی داخلی سئوی سایت شما را به شدت افزایش می‌دهد و شانس شما را برای دیده شدن در بین سایت‌های دیگر افزایش می‌دهد.

در این پست قصد داریم به طور کامل در مورد لینک سازی داخلی صحبت کنیم و استراتژی‌هایی که می‌توان برای بهتر کردن لینک‌های داخلی سایت پیش بگیریم را به شما معرفی کنیم.

لینک سازی داخلی چیست؟

یک لینک داخلی یا Internal Link به لینکی گفته می‌شود که از یکی از صفحات سایت شما به صفحه دیگری در سایت شما زده شده است. کاربر و روبات‌های گوگل با استفاده از این لینک‌ها می‌توانند صفحات سایت شما را پیدا کنند.  کاربران با استفاده از این لینک‌ها در سایت شما حرکت می‌کنند و به مطلبی که نیاز دارند، دست پیدا می‌کنند. موتورهای جستجو نیز با استفاده از این لینک‌ها صفحات شما را پیدا می‌کنند. توجه کنید که اگر لینکی به سمت یکی از صفحات شما نباشید، آن صفحه توسط موتورهای جستجو مانند گوگل مشاهده نخواهد شد.

لینک داخلی یا لینک خارجی؟

هر سایت یا فروشگاه آنلاینی شامل تعداد زیادی لینک داخلی و لینک خارجی می‌شود. همانطور که قبلا گفته شد، لینک‌های داخلی صفحات سایت شما را به صفحات دیگر از سایت‌تان متصل می‌کنند. در صورتی که لینک‌های خارجی یک صفحه از سایت شما را به یک صفحه از سایت دیگر وصل می‌کند. در این مطلب ما در مورد لینک سازی داخلی صحبت می‌کنیم. اگر می‌خواهید در مورد لینک سازی خارجی، اطلاعاتی کسب کنید، می‌توانید مطالب دیگر ما را مطالعه کنید.

انواع لینک های داخلی

به صورت کلی ما دو نوع لینک سازی داخلی داریم. لینک‌های داخلی که برای هدایت کاربر به صفحات اصلی استفاده می‌شود و به آن Navigational می‌گویند. لینک های داخلی که در متن قرار داده می‌شود و به آن Contexual گفته می‌شود.

1- لینک های داخلی هدایت کننده Navigational

از لینک های داخلی هدایت کننده به عنوان ساختار اصلی هدایت کاربر به بخش‌های مختلف سایت کاربرد دارد. از این دسته لینک‌ها به عنوان راهی برای کمک کردن به کاربر برای رسیدن به چیزی که به دنبال آن هستند، استفاده می‌شود. معمولا این دسته از لینک‌های داخلی در منوی سایت‌ها (مثل چیزی که ما در کارمجیک داریم) قرار دارد.

البته در بعضی از سایت‌ها در فوتر و یا حتی سایدبار هم از لینک‌های هدایت کننده استفاده می‌شود.

2- لینک‌های متنی Contextual

لینک‌های متنی یا Contextual معمولا در بدنه متن اصلی هر صفحه قرار داده می‌شود. اگر به همین صفحه‌ای که درون آن هستید کمی دقت بیشتری کنید، متوجه می‌شوید که بعضی از متن‌های سایت ما به رنگ نارنجی هستند و با کلیک کردن بر روی آن‌ها به سمت صفحه دیگری می‌روید. به این دسته از لینک‌ها که در داخل یک انکرتکست قرار دارد، لینک‌های متنی گفته می‌شود. هدف از این دسته از لینک‌ها کمک به کاربر برای پیدا کردن صفحات مرتبط با صفحه‌ای است که در آن قرار دارد.

چرا لینک‌ها برای گوگل مهم هستند؟

لینک سازی داخلی یکی از مهمترین فاکتورهای گوگل برای رتبه بندی سایت است. گوگل با دنبال کردن لینک‌های متفاوتی که در صفحات وجود دارند، صفحات متفاوت سایت را شناسایی می‌کند و آن‌ها را در نتایجی که بعدا به مخاطبین نشان می‌دهد، رتبه بندی می‌کند. اگر صفحه‌ یا پستی از سایت شما، لینک‌های زیادی را دریافت کند، این سیگنال را به گوگل می‌دهد که این صفحه از ارزش زیادی برخوردار است. این موضوع برای لینک‌های خارجی که صفحات شما دریافت کرده‌اند نیز صدق می‌کند.

لینک‌های داخلی چیزی هستند که شما به عنوان صاحب وب سایت، تحت کنترل خود دارید. با استفاده درست از لینک‌ سازی داخلی، می‌توانید به درستی کاربران و روبات‌های گوگل را به سمت صفحات مهم سایت‌تان هدایت کنید.

ارتباط بین صفحات

گوگل صفحات مختلف سایت را با استفاده از روباتی به نام GoogleBot می‌خزد و تمامی لینک‌های داخلی و خارجی را دنبال می‌کند. با خزیدن و دنبال کردن لینک‌ها و صفحاتی که در سایت شما قرار دارد، گوگل می‌تواند ارتباط بین صفحات را شناسایی کرده و متوجه شود که کدام صفحات با کدام پست‌ها مرتبط است.

برای مثال اگر به بالای همین صفحه نگاه کنید، متوجه می‌شوید که دسته بندی انتخاب شده برای این پست، سئو نام دارد. با استفاده از این دسته بندی ما به روبات گوگل می‌فهمانیم که صفحه‌ای که در آن حضور دارد مربوط به سئو و آموزش بهینه سازی برای موتورهای جستجو است.

ارزش لینک‌ها

با استفاده از لینک سازی داخلی، علاوه بر اینکه گوگل ارتباط بین صفحات را متوجه می‌شود بلکه ارزش صفحه را بین لینک‌‌هایی که در آن قرار دارد، تقسیم می‌کند. مثلا صفحه اول سایت را در نظر بگیرید. صفحه اول هر سایتی پر از لینک‌های مختلف و از جسن‌های متفاوت است. ارزش و اعتبار صفحه اصلی سایت ما بین لینک‌هایی که در آن قرار دارد، تقسیم شده و سپس در صفحه‌های بعدی نیز این کار با لینک‌های آن صفحه تکرار می‌شود.

به همین دلیل است که همیشه پیشنهاد می‌کنیم در صفحه اصلی خود لیست آخرین مطالب منتشر شده بر روی سایت را داشته باشید تا روبات‌های گوگل زودتر متوجه پست‌های جدید شما شوند.

استراتژی لینک سازی داخلی

استراتژی لینک سازی داخلی

یکی از حیاتی‌ترین کارهایی که شما در سایت‌تان باید انجام دهید، این است که یک استراتژی درست برای لینک سازی داخلی داشته باشید. همیشه به خاطر داشته باشید که در زمان لینک سازی داخلی به 3 مورد زیر توجه کنید:

  • ارتباط مفهومی بین 2 صفحه
  • ارتباط ساختاری بین 2 صفحه
  • ارزش صفحه

برای اینکه بتوانید استراتژی لینک سازی داخلی خود را بسازید، باید موارد مختلفی را مد نظر داشته باشید. از جمله این موارد می‌توان به نوع سایت شما ( خدماتی، آموزشی، فروشگاهی و … ) و هدف نهایی شما از لینک سازی اشاره کرد. ولی به طور کلی می‌توان موارد زیر در زمان ساختن استراتژی در نظر داشت.

1- ایده‌آل ترین ساختار را برای استراتژی لینک سازی خود بیابید.

برای اینکه بتوانید بهترین حالت لینک سازی را پیدا کنید، بهتر است به سایت خود به عنوان یک هرم نگاه کنید. در بالای این هرم صفحه اصلی شما قرار دارد و در بخش‌های زیرین آن، دسته بندی ها و قسمت‌های مختلف سایت شما قرار می‌گیرد. در پایین‌ترین قسمت‌های این هرم، نوشته ها یا محصولات شما قرار گرفته است. اگر توانسته باشید این ساختار را به درستی در سایت خود پیاده سازی کنید، در منوی سایت شما، این مسیر کاملا مشخص است.

2- مهمترین مطلب یا صفحه در سایت خود را بیابید.

بعد از اینکه ساختار بالا را پیدا کردید، مهمترین صفحه‌ای که در سایت شما قرار دارد را بیابید. این صفحه در واقع صفحه‌ای است که هدف اصلی بیزینس شما را شرح می‌دهد. همان صفحه‌ای که می‌خواهید کاربران در زمان سرچ کردن در گوگل آن را پیدا کنند. در واقع تعداد زیادی از صفحات شما به این صفحه مرتبط هستند. مثلا در سایت ما تمامی نوشته‌هایی که در مورد سئو توضیح داده‌اند به صفحه سئو ارتباط دارند. در واقع صفحه اصلی ما برای این مطالب صفحه سئو است.

البته ما دسته‌بندی‌های دیگری هم داریم که هر کدام از آن‌ها هم یک صفحه اصلی محسوب می‌شوند.

برای اینکه به گوگل بفهمانید که این صفحه، صفحه مهمی است، باید لینک‌های زیادی به سمت آن بزنید. به همین دلیل است که شما باید از هر محتوایی که در مورد آن صفحه اصلی است، یک لینک به سمت صفحه اصلی بزنید.

اخطار خیلی مهم: از هر صفحه به سمت صفحه اصلی خود، فقط و فقط یک لینک بزنید. همانطور که ما در این مقاله انجام داده‌ایم.

3- لینک‌های متنی را اضافه کنید.

وقتی که شما مطالب زیادی در مورد یک موضوع مشخص نوشتید، شما باید آن‌ها را به هم پیوند بزنید. شما می‌توانید هم در داخل متن این کار را انجام دهید و هم از طریق لینک‌هایی که در پایین مطلب می‌گذارید، ارتباط بین مطالب را مشخص کنید.

با لینک کردن مطالب به صفحه اصلی خود، اهمیت آن مطلب را به گوگل نشان می‌دهید. حتما توجه کنید که از صفحه اصلی خود به سمت نوشته‌ها هم لینک بزنید تا ارتباط بین آن‌ها دقیق‌تر مشخص شود. 

4- منوهای خود را بهینه کنید.

از آنجایی که منوهای سایت و همچنین فوتر سایت، در تمام صفحات تکرار می‌شوند، گوگل راحت‌تر این لینک‌ها را مشاهده می‌کند. بنابراین یکی از بهترین راه‌های مشخص کردن صفحات اصلی این است که لینک آن‌ها را در منو یا فوتر قرار دهید.

5- پست‌های جدید خود را مشخص کنید.

اگر در سایت ما و در سایدبار سایت ما دقت کنید، بخشی با عنوان آخرین مقالات مشاهده می‌کنید. در این بخش آخرین نوشته‌های ما نمایش داده می‌شود. در واقع یکی از اهداف اصلی ما برای قرار دادن این بخش، لینک سازی داخلی برای مقالات جدید بوده است. پیشنهاد می‌کنیم بخشی را به این شکل در سایت خود داشته باشید تا هم کاربر از مقالات جدید شما مطلع شود و هم لینک سازی بین مطالب شما گسترش یابد.

همچنین شما باید به این موضوع توجه داشته باشید که در پست‌های قدیمی خود به سمت پست جدید لینک بسازید. در مورد این موضوع در چرا باید به سمت پست جدید خود لینک سازی کنیم؟ به صورت مفصل صحبت کرده ایم که می‌توانید مطالعه کنید.

در مورد لینک سازی داخلی بیشتر بدانیم

در مورد لینک سازی داخلی بیشتر بدانیم

تقریبا مهمترین چیزهایی که در مورد لینک سازی داخلی بود را به شما گفتیم. در این بخش می‌خواهیم در مورد بعضی از مفاهیم لینک سازی داخلی با شما صحبت کنیم که کمتر در مورد آن نوشته شده است.

لینک‌های نوفالو

حتما در سایت شما لینک‌هایی وجود دارد که برای Seo سایت اهمیتی ندارند. مثلا اگر شما لینک صفحه لاگین را در صفحه اصلی خود داشته باشید، برایتان اهمیتی ندارد که ارزش صفحه اصلی به آن صفحه منتقل شود. برای اینکه از این اتفاق جلوگیری کنید، این گونه از لینک‌ها را نوفالو می‌کنید. با این کار در واقع به گوگل می‌گویید که این لینک‌ها را دنبال نکند و ارزش صفحه را به آن‌ها ندهد.

ممکن است شما تصمیم بگیرید که تمام لینک‌های بی ارزش سایت خود را نوفالو کنید تا ارزش لینک‌های دیگرتان افزایش یابد. شاید این کار در گذشته فایده داشته ولی در حال حاضر گوگل هوشمندانه تر عمل می‌کند. در حال حاضر گوگل به این صورت عمل می‌کند که با اینکه ارزش صفحه را به لینک نوفالو نمی‌دهد ولی آن ارزش در هر صورت از بین رفته و به لینک‌های دیگر اضافه نمی‌شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که در هر صفحه از لینک‌های زیادی استفاده نکنید.

در ادامه لازم است که این موضوع را به شما بگوییم که با نوفالو کردن یک لینک، به طور قطع آن را از نتایج گوگل حذف نمی‌کنیم بلکه برای اینکه صفحه‌ای در نتایج گوگل مشخص نشود، باید آن صفحه را No Index کرد.

انکرتکست چیست؟

وقتی که مشخص شد که چه صفحه‌ای را باید به چه صفحه‌ای لینک کنید، انتخاب انکرتکست مناسب، بسیار مهم می‌شود. Anchor Text همان متنی است که کاربر مشاهده کرده و می‌تواند بر روی آن کلیک کند. مثلا کلمه کارمجیک یک انکرتکست است که شما را به صفحه اصلی سایت ما می‌برد.

با قرار دادن انکرتکست نامربوط به یک صفحه، شما به سئوی سایت خود صدمه می‌زنید. به این کار Keyword Stuffing می‌گویند. قبلا می‌توانستیم با قرار دادن تعدادی انکرتکست در یک صفحه، رتبه بهتری در آن کلمه کلیدی از گوگل دریافت کنیم ولی امروزه گوگل الگوریتم‌های خود را بهبود داده است. گوگل کاملا متوجه می‌شود که چه کلماتی در کنار یک انکرتکست قرار داده شده است و با استفاده از آن‌ها تشخیص می‌دهد که آیا انکرتکست ما به درستی استفاده شده است یا برای گول زدن گوگل بوده است.

لینک سازی داخلی چه تاثیری بر سئوی سایت ما دارد؟

لینک سازی داخلی به طور کلی تاثیر بسیار زیادی بر سئوی سایت ما دارد و یکی از بهترین استراتژی‌هایی است که در طول سالیان بسیار کمی که از عمر وب‌سایت‌ها می‌گذرد، استفاده می‌شود. اگر بخواهیم به تعدادی از فواید لینک‌سازی داخلی اشاره کنیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

1- لینک سازی داخلی به حرکت کردن کاربر در بین صفحات شما کمک می‌کند.

لینک سازی داخلی به کاربر کمک می‌کند که بین صفحات سایت حرکت کند. با استفاده از لینک‌های درست در بین مطالب خود، می‌توانید کاربر را در مراجعه به صفحات مختلف و مهم سایت خود، همراهی کنید. با استفاده از انکرتکست درست، مرتبط‌ترین صفحه را به کاربر نمایش دهید و اگر موضوعی را با جزییات بیشتر در صفحه دیگری توضیح داده‌اید، با یک لینک درست کاربر را به آن صفحه ببرید.

2- لینک سازی داخلی قدرتی که صفحه شما توسط لینک‌های خارجی دریافت کردند را پخش می‌کند.

یکی از بهترین راه‌های گرفتن رتبه در گوگل، دریافت لینک از سایت‌های دیگر است. با استفاده از لینک سازی داخلی، قدرت دریافت شده توسط صفحه، بین صفحات دیگر پخش می‌شود. وقتی شما لینکی از سایت دیگر دریافت می‌کنید (با استفاده از رپورتاژ یا بک‌لینک‌های دستی) با استفاده از لینک سازی داخلی که در صفحه مقصد داشتید، می‌توانید اعتبار به دست آورده شده را به صفحات دیگر خود که نقش بیشتری در پول سازی یا برندسازی شما داشته اند، منتقل کنید.

3- لینک سازی داخلی باعث افزایش بازدید صفحات شما می‌شود.

همانطور که قبلا گفته شد، استفاده از انکرتکست مناسب به کاربر کمک می‌کند بین صفحات شما راهبری کند. اگر مطلبی که برای کاربر قرار داده‌اید به مطلبی که خوانده‌ است مرتبط باشد، باعث خوانده شدن مطلب خواهد شد و کاربر را مشتاق می‌کند صفحات دیگر سایت شما را نیز بازدید کند. این کار باعث افزایش Conversion Rate سایت شما نیز خواهد شد. به این نکته توجه داشته باشید که سرعت لود صفحات شما نیز بالا باشد تا نرخ پرش در سایت‌تان کاهش یابد.

4- لینک سازی داخلی باعث افزایش Page Rank سایت تان خواهد شد.

قبل از اینکه در مورد این موضوع صحبت کنیم، بهتر است به صورت خلاصه Page Rank را معرفی کنیم. گوگل با استفاده از یک معیار، مشخص می‌کند که هر سایت چه مقدار ارزش و اعتبار دارد. این معیار و نمره که عددی بین 0 الی 10 است بر اساس موارد مختلفی اندازه گیری می‌شود که یکی از آن‌ها تعداد لینک‌هایی است که یک سایت دریافت کرده است.

صفحه‌ای که Page Rank بالاتری داشته باشد، می‌تواند با استفاده از لینک سازی داخلی آن اعتبار را بین صفحات مختلف خود تقسیم کند. در واقع با لینک سازی داخلی می‌توانیم اعتباری که هر صفحه به صورت جداگانه کسب کرده است را به شکل مناسبی به صفحات دیگرمان نیز انتقال دهیم.

5- لینک سازی داخلی باعث افزایش زمان توقف بر سایت شما توسط کاربر می‌شود.

لینک کردن هر صفحه به صفحه دیگر باعث افزایش توقف کاربر بر روی سایت و همچنین کاهش نرخ پرش (Bounce Rate) می‌شود. پرش از روی سایت که به صورت درصدی محاسبه می‌شود در واقع نشان دهنده این است که یک کاربر بعد از ورود به سایت صفحه دیگری را مشاهده کرده است یا از سایت خارج شده است. با استفاده از لینک سازی داخلی، احتمال اینکه کاربر بعد از خواندن مطلبی از سایت خارج شود، کاهش می‌یابد.

چک کردن نرخ پرش در سایت بسیار مهم است و شما باید با استفاده از ابزارهای مختلف مانند Google Analytic مشخص کنید که کدام صفحات شما دارای نرخ پرش بیشتری هستند و مشکلات آن‌ها را بر طرف کنید.

6- لینک سازی داخلی به خزش روبات‌های گوگل و ایندکس شدن مطالب سایت شما کمک می‌کند.

هر بار که یک روبات گوگل به سایت و صفحات شما سر می‌زند، تمامی لینک‌هایی که درون یک صفحه است را دنبال می‌کند. با استفاده از لینک سازی داخلی می‌توانیم ارتباط هر صفحه با صفحه دیگر را به روبات‌های گوگل نشان دهیم و صفحات را به آن بشناسیم. بعضی صفحات هستند که هیچ لینکی به آن‌ها زده نشده است که به این صفحات، صفحات یتیم یا Orphan Page می‌گویند. این صفحات معمولا توسط روبات‌های گوگل دیده نشده و متعاقبا ایندکس نخواهند شد. ابزارهای سئو متفاوتی وجود دارند که صفحات یتیم شما را شناسایی کرده و به شما نشان می‌دهند. یکی از بهترین این ابزارها، ابزار سئوی Ahrefs است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

موفقیت در سئو با استفاده از لینک سازی داخلی

سخن نهایی

فکر می‌کنم تقریبا تمامی موارد مربوط به لینک سازی داخلی را به شما گفتیم و از اهمیت آن به طور کامل حرف زدیم. اگر بخواهم جمع بندی در این مورد داشته باشیم، این را به شما می‌گوییم که اولین کار و مهمترین کاری که برای هر سایتی باید انجام دهیم، لینک سازی داخلی است. با استفاده از لینک سازی داخلی می‌توان به سرعت نتیجه خوبی را دریافت کرد و علاوه بر آن مشکلات سایت بهتر شناسایی می‌شوند و دید بهتری برای کارهای آینده دریافت خواهیم کرد.

در مطلب 5 راه سریع برای سئوی سایت نیز در مورد ارزش لینک سازی داخلی صحبت کردیم که به شما پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را نیز بخوانید.

حتما اگر سوالی در مورد لینک سازی داخلی دارید، در قسمت نظرات از ما بپرسید و در اسرع وقت به سوال شما پاسخ خواهیم داد.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://karmagic.ir/?p=1723
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
داود سامانی
لیسانس سخت افزار و عاشق کسب و کار. برای به وجود آوردن یک کسب و کار موفق نیاز به توانایی هایی داریم که سعی می کنم دانشم را با شما به اشتراک بگذارم.
مطالب بیشتر

نظرات

3 نظر در مورد لینک سازی داخلی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. لطفا در مورد استراتژی های لینک سازی داخلی بیشتر صحبت کنین

    1

    1. لینک سازی خارجی جزیی از سئوی آف پیج هستش که باید در یک پست جداگانه در موردش حرف بزنیم. ولی به صورت کلی بدونین هر لینکی که از سایت های دیگه به سمت سایت ما زده میشه، یک لینک خارجی محسوب میشه. حالا ما می تونیم با روش های مختلفی برای سایت خودمون لینک خارجی بزنیم.

      2

question