0
0

تگ کنونیکال چیست؟

1409 بازدید
استفاده درست از تگ کنونیکال

حتما تا به حال در مورد اهمیت تگ کنونیکال در سئو شنیده اید. ولی واقعا این تگ چه کاربردی دارد و چگونه باید از آن استفاده کرد؟ آیا استفاده از تگ کنونیکال می تواند به پیشرفت سئوی سایت ما کمک کند یا خیر؟ روش درست استفاده از این تگ چیست؟ اگر می خواهید در مورد Canonical Tag و کاربردهای آن بیشتر بدانید، خواندن ادامه مطلب را به شما پیشنهاد می کنیم.

تعریف تگ کنونیکال

بذارید به ساده ترین شکل ممکن این تگ را به شما معرفی کنیم. تگ کنونیکال نشان دهنده نسخه اصلی صفحه ای از سایت شماست و میزان اهمیت محتوا را مشخص می کند. مثلا فرض کنید که روبات های گوگل 2 URL زیر را خزش کرده اند و هر دوی آن ها را ایندکس کرده اند:

  • Example.ir/product
  • Example.ir/product?color=red

URL اول، صفحه محصول ما است و URL دوم، رنگ قرمز همان محصول را نمایش می دهد. زمانی که گوگل 2 صفحه تقریبا یکسان را ایندکس می کند، قدرت و اعتبار کلمه کلیدی که با سرچ کردن آن به 2 صفحه می رسیم، بین آن ها تقسیم می شود. در این حالت باید با علامت زدن نسخه اصلی آن صفحه، تمامی اعتبار را به آن منتقل کنیم. اینجاست که تگ کنونیکال به کار می آید.

تگ کنونیکال به گوگل می فهماند که کدام URL نسخه اصلی ما است و مشکل محتوای تکراری بر طرف می شود.

روش استفاده از تگ canonical

ویدیو استفاده کاربردی از تگ کنونیکال

چگونه از تگ کنونیکال استفاده کنیم؟

این تگ ساختاری به شکل زیر دارد و شما باید در صفحاتی که می خواهید در آن تگ کنونیکال را قرار دهید، از قطعه کد زیر استفاده کنید:

 

اگر سایت شما برنامه نویسی شده و از CMS اختصاصی استفاده می کنید، باید از برنامه نویس خود بخواهید که این تگ را برای شما اضافه کند. ولی اگر از وردپرس یا هر سیستم مدیریت محتوا عمومی دیگری استفاده می کنید، می توانید از افزونه های SEO مثل افزونه Yoast برای قرار دادن این تگ استفاده کنید:

کافیست وارد مطلب خود شده و در تنظیمات Yoast مطلب، در قسمت پیشرفته، آدرس نسخه اصلی خود را در قسمت نشانی قانونی Canonical قرار دهید.

چه زمانی از تگ کنونیکال استفاده کنیم؟

استفاده از تگ کنونیکال یک بحث فنی و بسیار مهم است و باید با دقت از آن استفاده کرد. توجه کنید که قرار دادن این کد در صفحات سایت، الزامی برای گوگل برای انتقال اعتبار به نسخه اصلی را به وجود نمی آورد و در واقع به گوگل و روبات های آن راهنمایی می کند که کدام صفحه نسخه اصلی مطلبی است که خزش می شود. در شرایط زیر ما از تگ کنونیکال استفاده می کنیم:

1- کنونیکال کردن صفحات به خودشان

همیشه صفحات باید به صورت پیش فرض به خودشان Canonical شوند. این مورد در وردپرس و افزونه Yoast به طور پیش فرض انجام می شود ولی اگر از CMS اختصاصی استفاده می کنید، از برنامه نویس خود بخواهید که این کار را انجام دهد.

2- کنونیکال کردن در مقالات چند قسمتی

فرض کنید مقاله راهنمای خریدی برای محصولی مانند لپ تاپ نوشته اید و باید در چند قسمت ( چند صفحه مجزا ) آن را منتشر کنید. در این حالت باید تمامی صفحات را به بخش اول مقاله کنونیکال کنید.

3- کنونیکال کردن محصولات در صورت استفاده از فیلتر

از آن جایی که استفاده از فیلترهای مختلف در صفحه دسته بندی محصول ( مانند انتخاب رنگ و حافظه و … ) آدرس صفحه را دچار تغییر می کند، باید تمامی آدرس ها به خود محصول Canonical شود. توجه کنید که ممکن است که این مورد به استراتژی سایت نیز بستگی دارد و شاید نیاز به این کار نباشد.

اشتباهات متداول در زمان استفاده از تگ کنونیکال

همانطور که قبلا هم گفته شد، استفاده از این تگ در ساختار پیج فقط به گوگل کمک می کند که صفحه اصلی را به درستی پیدا کند ولی ممکن است گوگل خود تشخیص دهد که صفحه دیگری کنونیکال و نسخه اصلی صفحه است. به عکس زیر دقت کنید:

زمانی که در سرچ کنسول گوگل از یک صفحه Inspect می گیرید، اطلاعات بالا به شما نمایش داده می شود. در قسمت User-Declared Canonical صفحه ای که شما به عنوان کنونیکال به گوگل معرفی کرده اید، نشان داده شده و در قسمت پایین، صفحه ای که گوگل به عنوان Canonical انتخاب کرده نشان داده می شود. مثلا در این مورد گوگل تگ ما را پذیرفته است و صفحه دیگری را انتخاب نکرده ولی ممکن است که اتفاق دیگری نیز بیافتد.

اگر شما اشتباها صفحه ای را به عنوان Canonical انتخاب کنید، گوگل ممکن است این مشکل را پیدا کرده و اصلاح کند ولی بهتر است از اشتباهات زیر در زمان انتخاب این تگ بسیار مهم، اجتناب کنید.

 

به هر حال در زمان استفاده از Canonical از اشتباهات زیر پرهیز کنید:

1- به یک آدرس ریدایرکت شده، کنونیکال نزنید.

تگ کنونیکال همواره باید به سمت آدرسی باشد که اعتبار داشته باشد و باز شود. اگر لینکی که به آن نشان قانونی را زده اید، به صفحه ای دیگر ریدایرکت شده است، این مورد را اصلاح کنید.

2- صفحات مشابه را شناسایی کرده و تگ درست را بر روی آن قرار دهید.

اگر 2 یا چند صفحه با اطلاعات مشابه دارید، بهتر است که صفحه اصلی را شناسایی کرده و تگ ها را به درستی بر روی صفحات مشابه قرار دهید.

3- نسخه های غیر اصلی از مطلب شما دارای ترافیک باشد.

ممکن است با گرفتن گزارش از سرچ کنسول متوجه شوید که یک صفحه غیر اصلی شما دارای ترافیک است. بهتر است این صفحه را به صفحه اصلی کنونیکال کنید.

4- حتما آدرس کامل صفحه را در تگ کنونیکال قرار دهید.

حتما در زمانی که می خواهید این تگ را در صفحه ای قرار دهید، از آدرس کامل شامل HTTPS استفاده کنید.

کنونیکال کردن بهتر است یا ریدایرکت کردن؟

جواب این سوال می تواند خود یک مقاله جداگانه باشد. زمانی که از تگ کنونیکال استفاده می کنید، در واقع فقط به نسخه اصلی مطلب اشاره می کنید ولی وقتی ریدایرکت انجام می دهید، تمامی اعتبار صفحه مبدا را به صفحه مقصد می دهید. برای پاسخ به این سوال باید استراتژی سئو را بررسی کنید. در صورتی که نیازی به صفحه مبدا ندارید و اطلاعات آن ضروری نیست، بهتر است از ریدایرکت استفاده کنید ولی اگر این صفحه نیز حاوی اطلاعات مهمی است که کاربر باید به روش های مختلف مانند لینک سازی های داخلی یا از طریق منوها و … به آن دسترسی داشته باشد، بهتر است که به سمت نسخه اصلی مطلب کنونیکال بزنید و محتوای صفحه را برای کاربری که وارد سایت شده و به روش های مختلفی وارد آن صفحه شده است نگه دارید.

کاهش اسپم اسکور سایت با استفاده از تگ کنونیکال

اسپم اسکور نمره‌ای است که سایت MOZ به سایت‌های مختلف می‌دهد و این نمره نشان‌دهنده مفید بودن یا غیر مفید بودن آن سایت است. استفاده کردن از تگ کنونیکال باعث بهبود اسپم اسکور سایت شما می‌شود. در بسیاری از سایت‌هایی که به عنوان Spammy Site شناخته می‌شود، آن سایت از تگ‌های کنونیکال استفاده نکرده است. اگر می‌خواهید در مورد Spam Score بیشتر بدانید، خواندن مقاله اسپم اسکور چیست؟ را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

جمع بندی نهایی

استفاده از تگ کنونیکال یکی از مهمترین راه های نشان دادن اهمیت و درک هر صفحه به گوگل است. شما می توانید با استفاده از این تگ، تمامی اطلاعات لازمی که روبات های گوگل باید بدانند را به آن ها منتقل کنید. همچنین با استفاده از این تگ می توانید بودجه خزش خود را مدیریت کنید. پس پیشنهاد می کنیم که در استفاده از این تگ دقت کافی به خرج دهید تا بعدا نیاز به اصلاح دوباره کدهای سایت نداشته باشید.

امیدواریم توانسته باشیم که تمام جزییات مورد نیاز در مورد استفاده از تگ Canonical را به شما آموزش داده باشیم ولی هر سوالی که دارید را می توانید در بخش نظرات از ما بپرسید و سعی می کنیم در اسرع وقت، پاسخگوی سوالات شما باشیم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://karmagic.ir/?p=1432
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
داود سامانی
لیسانس سخت افزار و عاشق کسب و کار. برای به وجود آوردن یک کسب و کار موفق نیاز به توانایی هایی داریم که سعی می کنم دانشم را با شما به اشتراک بگذارم.
مطالب بیشتر

نظرات

6 نظر در مورد تگ کنونیکال چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. با سام من نوشته های بلاگ رو توسط افزونه rank mathبه خودش کنونیکال میکنم ولی تو اسکرسمینگ فراگ نشون نمیده که به خودش کنونیکال نشده
    چی کار باید کنم البته با یواست تنظیم کردم شد ولی چون یواست روپاک کردم کنونیکال ها هم پاک شد میخوام با rank این کارو بکنم که نمیشه دلیل چی هست

    2

    1. سلام. روز بخیر. باید توی کدهای سایت بررسی کنید که آیا تگ کنونیکال رو به اون صفحه ها اضافه می کنه یا نه. اگر اضافه شده باشه در اسکریمینگ فراگ هم قطعا نشون میده چون اسکریمینگ فراگ فقط اطلاعات صفحه رو مثل روبات های گوگل می خونه و به شما نمایش میده. اگر اسکریمینگ فراگ نبینه تگ رو احتمالا روبات گوگل هم نمیبینه. این موضوع نیاز به بررسی دقیق تر روی سایت شما داره.

      2

  2. با سام من نوشته های بلاگ رو توسط افزونه rank mathبه خودش کنونیکال میکنم ولی تو اسکرسمینگ فراگ نشون نمیده که به خودش کنونیکال شده

    2

  3. ببخشید من یه سوالی داشتم. ما توی سایتمون از یه نوع لپ تاپ، 3 مدل داریم که ظرفیت هاردشون با هم فرق می کنه. بهترین راه استفاده از کنونیکال در این شرایط چیه؟ باید به کدوم کالا کنونیکال رو بزنیم؟

    5

    1. راه حل های متفاوتی برای این مشکل وجود داره.
      1- راه حل اول این هست که از کالاهای متغیر استفاده کنین و تمام 3 مدل رو در یک URL قرار بدین و کاربر انتخاب کنه که کدوم حافظه رو می خواد بگیره.
      2- راه حل دوم این هست که یکی از کالاها رو که پر فروش تر هست یا موجودیش بیشتره انتخاب کنید و کالاهای مشابه دیگه رو به سمت اون کنونیکال کنید.

      5

question