سئو در سال 1401 تبدیل به یکی از مهمترین کارهای دیجیتال مارکتینگ شده است ولی سئوی سایت کاری زمان بر و دشوار است؛ به طوری که همیشه کاری برای انجام دادن وجود دارد تا بتوان از رقبا پیشی گرفت. موارد مهم سئو هر ساله، تغییر میکنند؛ ولی بهینه سازی برای موتورهای جستجو هرگز متوقف نمیشود.
در این مطلب میخواهیم نکات مهم سئوی سایت که باید در سال 1401 رعایت کنیم را برای شما شرح دهیم. پس اگر میخواهید بدانید چگونه امسال ورودی بیشتری بگیرید و سایت خود را بهتر از قبل به مخاطبان نمایش دهید، با ما همراه باشید.
ویدیو نکات مهم سئو در سال 1401
کارهایی که برای سئو در سال 1401 باید انجام دهیم
با شروع هر سال کارشناسان سئو به دنبال راههای جادویی برای سئوی سایت خود هستند. هنوز بعد از گذشت چند سال از شروع کار، اگر جایی خبری از یک روش جدید برای سئو باشد، حتما به آنجا سر خواهیم زد. با اینکه میدانیم که شاید هیچ وقت روشی عجیب و غریب را پیدا نکنیم، دست از تلاش بر نمیداریم و هر مسیر جدیدی را که پیشنهاد شود، بررسی خواهیم نمود.
ولی اجازه دهید که در همین ابتدا به شما بگویم که روش سئو در طول این همه سال که از آن میگذرد، تغییر چندانی نداشته است. شاید در گشت و گذارهای خود ایرادی در الگوریتمهای گوگل پیدا کنید و بتوانید جایگاه سایت خود را بهبود دهید ولی همانطور که شما توانستید این باگها را پیدا کنید، قطعا کارشناسان گوگل هم میتوانند. پس بهتر است به جای پیدا کردن ایرادی در Core گوگل، به دنبال راه بهتری باشیم.
نمیتوانیم تضمین دهیم که انجام کارهای زیر همچون موشک سایت شما را بالا میبرد. ولی میتوانیم به شما این تضمین را بدهیم که اگر 5 کار زیر را به درستی انجام دهید، قطعا نتیجه مناسبی در سال جاری دریافت خواهید کرد.
1- بهینه سازی کدهای سایت
کدهای سایت شما، پایه همه استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ شما را میسازد. وقتی محتوای عالی تولید میکنید، اگر آن محتوا توسط روباتهای گوگل دیده نشود، تمامی زحماتتان به باد خواهد رفت. با اینکه کدهای سایت شما به صورت مستقیم باعث افزایش رتبه نخواهد شد، ولی اگر کدنویسی خوبی در هسته سایت خود نداشته باشید، قطعا نمیتوانید رتبه خوبی دریافت کنید. پیشنهاد ما این است که مقداری از بودجه زمانی و ریالی خود را در سال 1401 برای بهینه سازی کدهای سایت و حل مشکلات UI و UX سایت خود قرار دهید.
2- تولید محتوای عالی
تولید یک محتوای عالی قطعا میتواند کمک کننده باشد. در محتوایی که تولید میکنید (چه متنی و چه ویدیویی) حتما این موضوع را در نظر بگیرید که اطلاعات خوبی را به خریداران محصولات خود بدهید و از جنبههای مختلف به سوالات احتمالی کاربران پاسخ دهید. تعداد زیادی از کاربران هنوز تصمیم قطعی خود را برای خرید نگرفتند و ایجاد یک محتوای مناسب برای دادن اطلاعات جدید به آنها قطعا میتواند به شما کمک کند. در محتوای خود حتما به فکر کلمات کلیدی و جملاتی باشید که میخواهید در آنها رتبه دریافت کنید. ما در کارمجیک و بخش سفارش تولید محتوا میتوانیم در این قسمت به شما کمک بیشتری کنیم.
3- ایجاد ارتباط صحیح بین صفحات
چیزی که یک کارشناس سئوی خوب را به کارشناس سئوی عالی تبدیل میکند، اجرای یک استراتژی لینک سازی داخلی درست است. کارشناسان سئوی زیادی هستند که میتوانند سئوی تکنیکال را به شکل عالی اجرا کنند و بعضی دیگر از آنها در تولید محتوا تخصص ویژهای دارند. ولی لینک سازی جایی است که همه در آن به مشکل بر میخورند. در زمان لینک سازی داخلی باید از تمام دانش سئوی خود استفاده کنیم تا بتوانیم به بهترین شکل آن را اجرا کنیم. علاوه بر این لینک سازی فقط به داخل سایت ختم نمیشود و باید بتوانیم لینکهای ارزشمندی را از سایتهای دیگر دریافت کنیم. به طور کلی خرید بک لینک را به کسی پیشنهاد نمیکنیم ولی اگر به دنبال سئوی آف پیج هستید، بهتر است به سراغ سایتهایی در زمینه کاری مشابه با خود بروید و با تولید محتوای ارزشمند برای آنها، برای صفحات سایت خود لینک مرتبط و غنی دریافت کنید.
4- شبکههای اجتماعی
با اینکه شبکههای اجتماعی به صورت مستقیم در سئوی سایت تاثیر ندارند ولی میتوان با استفاده صحیح از آنها، محتواهای منتشر شده در سایت را ارزشمندتر کرد و به تعداد بیشتری کاربر نشان داد. شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام جایی هستند که ما با اینفلونسرهای حوزه کاری خود در ارتباط هستیم و میتوانیم ورودیهای خوبی را به سایت خود از طریق آنها جذب کنیم.
5- تحلیل داده
دادهها چیزهایی هستند که به شما میگویند باید چه کاری را به چه شکلی انجام دهید. با استفاده از گوگل آنالیتیک، میتوانید بفهمید که چه محتوایی در سایت شما بازخورد بهتری داشته است، مشکلات UX سایتتان در کجاست، مخاطبان شما چه کسانی هستند و چه ویژگیهایی دارند و از چه جاهایی ورودی بیشتری میگیرید. وقت بیشتری را به تحلیل دادههای خود بگذرانید و سعی کنید بفهمید در کجا نقاط ضعف دارید و آنها را بهبود ببخشید. استخدام یک مشاور و تحلیل دادههای آنالیتیک میتواند یک نقطه امن برای صرف هزینه ریالی برای سایت شما باشد. تحلیل درست دادهها میتواند به شما کمک زیادی برای پیروزی در سئوی سال 1401 باشد.
شناخت مخاطب برای سئو در سال 1401
شناختن مخاطب فقط به سال 1401 محدود نمیشود و در تمام سالهایی که کار میکنیم، این موضوع مهم بوده خواهد بود. ولی شناخت نیاز مخاطب جایی است که همیشه در آن مشکل داریم. با اینکه بیشتر کارهایی که در سئو سایت انجام میدهیم، ذاتی فنی دارند ولی توجه کنید که مخاطبان ما فنی نیستند. در حقیقت یکی از باگهای ساختار ذهنی کارشناسان سئو این است که فکر میکنند مخاطبان هم مانند آنها میاندیشند و عمل میکنند.
به صورت کلی و بر اساس تجربه، اکثر کاربرانی که ما با آنها سر و کار داریم با کسی که کار بهینه سازی سایت را انجام میدهند، متفاوت هستند. کارشناس سئویی موفق است که در زمان تحقیق کلمات کلیدی، تغییرات UX، تولید محتوا و تقریبا هر کار دیگری که میکند، بیشتر شبیه به مخاطب خود فکر کند. اگر بخواهیم شناخت مخاطب را در چند جمله جمع بندی کنیم، باید نکات زیر را مد نظر داشته باشیم:
- علایق مخاطب خود را بشناسید.
- دید آنها نسبت به مسایل را بشناسید.
- میزان درآمد، سن و سال و جنسیت آنها را در نظر بگیرید.
- بهترین راه برای رسیدن به آنها را پیدا کنید.
مثلا اگر شما سایتی داشته باشید که در آن لباس بارداری عرضه میکنید، چه نیازی است که محتوایی برای خرید بهترین خودرو را تولید کنید.
با استفاده از دادههایی که در سرچ کنسول دریافت میکنید و دادههایی که در سایت خود دارید (مثلا اطلاعات کاربران عضو شده) سعی کنید مخاطبان خود و نیازهای آنها را بهتر بشناسید و بسته به نیاز آنها محتوای مناسبی را تولید کنید.
سخن نهایی
سئو در سال 1401 تفاوتی با سالیان گذشته ندارد و استفاده بهتر از پایههای سئو میتواند به ما در این سال کمک کند. یادتان باشد ما نمیتوانیم در تمام صفحات و کلمات کلیدی پیروز شویم و رتبه خوبی را به دست بیاوریم ولی اگر مواردی را که در این مطلب به شما گفتیم را رعایت کنید و بهترین حالت سایت خود را به مخاطبان عرضه کنید، قطعا پیروزی از آن شماست و ورودی خوبی نیز دریافت خواهید کرد. در مطلب دیگرمان با عنوان سئوی سریع سایت، 5 روش حرفهای برای سریع تر کردن روند سئوی سایت به شما آموزش دادیم که به شما پیشنهاد میکنیم که این مطلب را نیز بخوانید.
شما چه راههایی برای سئو در سال 1401 سراغ دارید؟ خوشحال میشویم تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
سوالات متداول
بهینه سازی کدهای سایت، تولید محتوای عالی، ایجاد ارتباط صحیح بین صفحات، استراتژی کامل شبکه های اجتماعی و تحلیل داده ها مهمترین کارهایی است که باید در سال 1401 روی سایت خود انجام دهیم.
شناخت علایق مخاطب، دید آن ها، میزان درآمد و سن و سال و جنسیتشان، ما را در پیدا کردن بهترین روش برای تبدیل کردن آن ها از مشتری به خریدار کمک خواهد کرد.
چه طوری تعداد ورودی مون رو از گوگل افزایش بدیم؟
1
برای افزایش کلیک گوگل می تونید مطلبش رو که در سایتمون منتشر کردیم رو بخونین.
2
لطفا در مورد گوگل آنالیتیک هم توضیح بیشتری بدین.
2
همه میگن ملت با موبایل دارن سایت ها رو باز می کنن ولی خیلیا خریدشون رو روی دسکتاپ می زنن. به نظر شما واقعا برای یه فروشگاهه مهم هست که روی موبایل هم خوب باز بشه؟
2
دلیلش این هست که کاربر معمولا با موبایل سرچ میکنه ولی خرید نهاییش رو با دسکتاپ انجام میده. خیلی مهمه که نمایش سایت شما روی موبایل عالی باشه.
2