0
0

نقشه سایت یا سایت مپ چیست؟

1409 بازدید
سایت مپ چیست و چگونه سایت مپ بسازیم

نقشه سایت یا Sitemap یک فایل HTML یا XML است که شامل تمامی صفحات سایت می‌شود. در این فایل URL یا آدرس تمامی صفحات ساخته شده در سایت قرار داده شده تا روبات گوگل به راحتی بتواند صفحات جدید را شناسایی کرده و اصطلاحا بخزد.

در این مطلب می‌خواهیم با نقش سایت مپ در سایت آشنا شویم، اهمیت وجود آن را درک کنیم و سپس روش ساخت آن را یاد بگیریم.

فهرست مطالب

فواید سایت مپ در سئو

اگر بخواهیم در یک جمله اهمیت وجود sitemap درسایت را به شما بگوییم، شاید کامل‌ ترین تعریف به شکل زیر باشد:

یکی از مهمترین مراحل سئوی سایت و بهینه سازی محتوا، ساخت سایت مپ است.

سایت مپ فایلی است که با استفاده از آن تمامی صفحات سایت را به موتورهای جستجو معرفی می کنیم و در واقع شامل تمامی صفحات، ساختار قرارگیری صفحات و همچنین نقشه راهی برای وب سایت ما است. همانطور که شما نمی توانید بدون نقشه به یک شهر جدید بروید و زمان زیادی از شما بابت شناختن آن شهر تلف می‌ شود، روبات های گوگل هم در زمان مراجعه به سایت شما اگر نقشه ای در اختیار آن ها قرار داده نشود، در سایت شما گم می شوند و نمی توانند صفحات شما را به درستی پیدا کنند. با اینکه نمی توان از اهمیت لینک سازی داخلی در این مورد صرف نظر کرد ولی اینگونه فرض کنید که نقش sitemap برای گوگل مثل نقش منو و فوتر برای کاربر است. اگر بتوانیم یک سایت مپ حرفه ای و بهینه را طراحی کنیم، سئوی سایت ما تا حد زیادی بهبود می یابد و بیشتر مشکلات در نقطه اول بر طرف خواهند شد.

انواع سایت مپ

نقشه های وب سایت به طور کلی با 2 روش تولید می شوند. Sitemapهای HTML و Sitemapهای XML. از نظر ساختار تفاوت زیادی بین این دو حالت وجود ندارد ولی هدف از طراحی نقشه سایت متفاوت است که در ادامه توضیح خواهیم داد.

سایت مپ HTML

این نوع از sitemap برای کاربر طراحی می شود تا بتواند بخش های مختلف سایت را ببیند و ارتباط آن ها با یکدیگر را متوجه شود. در این نوع از نقشه سایت سعی می شود که با استفاده از لینک سازی داخلی ارتباط هر صفحه نیز به روبات های گوگل نشان داده شود تا سئوی سایت نیز بهبود یابد.

سایت مپ XML

در حال حاضر بیشتر از این نوع  نقشه سایت استفاده می شود. این نوع از نقشه معمولا به روبات های گوگل معرفی شده و برای پیدا کردن صفحات جدید استفاده می شود. با استفاده از این نوع نقشه، مسیر و رسیدن به هر صفحه نیز مشخص شده و سرعت خوانده شدن صفحات و ایندکس صفحات سایت به صورت چشمگیری افزایش می یابد.

ساخت سایت مپ حرفه ای

در هنگام ساختن نقشه سایت باید به موارد زیر توجه شود و در ساخت نقشه سایت این موارد را رعایت کرد.

1- محل دقیق قرارگیری صفحات سایت مشخص باشد.

2- زمان آخرین به روزرسانی صفحه مشخص باشد.

3- به روزرسانی محتوای سایت به صورت دوره ای انجام شود.

4- میزان اهمیت صفحات سایت Priority هر صفحه مشخص شود.

نحوه ایجاد و استفاده از سایت مپ

تا اینجا با سایت مپ آشنا شدیم و ساختار آن را به طور کامل تشریح کردیم. حالا می خواهیم ببینیم که چگونه می توان یک نقشه مناسب برای سایت ایجاد کرد. بسته به اینکه سایت شما وردپرسی یا غیر وردپرسی است، روش های مختلفی برای ایجاد سایت مپ وجود دارد.

ساخت سایت مپ به صورت آنلاین

اگر سایت شما وردپرسی نیست، می توانید با استفاده از ابزار آنلاین مانند سایت xml-sitemaps.com یک نقشه سایت بسازید. برای اینکار بعد از وارد شدن به سایت مانند عکس زیر، آدرس صفحه اصلی سایت خود را قرار دهید و بر روی دکمه Start کلیک کنید.

سپس روبات های سایت شروع به خزش سایت شما کرده و فرآیند ساخت sitemap از جنس xml آغاز می شود.

در نهایت فایل xml دریافت شده را باید در سایت خود قرار داده و سپس به گوگل معرفی کنید. در ادامه در مورد نحوه ثبت نقشه سایت در گوگل به شما آموزش خواهیم داد.

دریافت فایل xml و آپلود آن در هاست سایت

ساخت نقشه سایت برای وردپرس

افزونه های زیادی برای ساخت نقشه در وردپرس وجود دارد شما می توانید از افزونه Google Xml Sitemap استفاده کنید. این افزونه که به صورت کاملا رایگان برای دانلود در مخزن وردپرس قرار دارد، دارای آپشن های زیادی است که می توانید به بهترین شکل ممکن یک نقشه سایت حرفه ای را برای خود به وجود آورید.

برای نصب این افزونه وارد بخش افزونه ها < افزودن شده و نام افزونه را جستجو کنید.

سپس بعد از نصب و فعال سازی افزونه کافیست وارد بخش تنظیمات شده و تنظیمات اصلی این افزونه را انجام دهید.

برای توضیح بیشتر در مورد افزونه Google Xml Sitemap و نحوه نصب و تنظیمات آن ویدیو زیر را برای شما تهیه کردیم که می توانید مشاهده کنید.

ساخت نقشه سایت با Yoast Seo

بدون شک بهترین افزونه نقشه سایت برای وردپرس، افزونه Yoast Seo است. این افزونه تقریبا تمام کارهایی که برای سئوی یک سایت وردپرسی نیاز داریم را یکجا در اختیار ما قرار می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این پلاگین می توانید به صفحه آموزش افزونه Yoast Seo مراجعه کنید.

برای اینکه با استفاده از این افزونه یک sitemap بسازید کافیست وارد بخش امکانات شده و با یک کلیک نقشه سایت خود را بسازید.

سوالات متداول در مورد نقشه سایت

بله. بدون وجود Sitemap، روبات های گوگل به راحتی صفحات جدید سایت را پیدا نکرده و نمی توانند آن ها را شناسایی کنند.

بله. شما می توانید با استفاده از ابزارهای آنلاین یا افزونه های مختلف، یک سایت مپ حرفه ای برای سایت خود تولید کنید.

شما می توانید از افزونه های Google Xml Sitemap یا Yoast Seo برای ساخت سایت مپ استفاده کنید.

سخن نهایی

امیدواریم توانسته باشیم نکات مهم در مورد ایجاد نقشه سایت را به شما گفته باشیم. اگر هر سوالی در مورد سایت مپ و افزونه های تولید نقشه XML دارید، در بخش نظرات از ما بپرسید و سعی می کنیم در اسرع وقت به شما پاسخگو باشیم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://karmagic.ir/?p=2321
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
داود سامانی
لیسانس سخت افزار و عاشق کسب و کار. برای به وجود آوردن یک کسب و کار موفق نیاز به توانایی هایی داریم که سعی می کنم دانشم را با شما به اشتراک بگذارم.
مطالب بیشتر

نظرات

2 نظر در مورد نقشه سایت یا سایت مپ چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. اگر سایت مپ توی سایت نداشته باشیم، گوگل صفحه هامون رو ایندکس نمیکنه؟

    3

    1. با لینک سازی داخلی هم می تونین سرعت ایندکس مطالب رو افزایش بدین ولی سایت مپ کار رو بهینه تر می کنه.

      3

question