0
0

الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟

1343 بازدید
معرفی کامل الگوریتم پنگوئن گوگل

الگوریتم پنگوئن یا Penguin Algorithm بزرگترین به روزرسانی گوگل در حوزه سئو است و در این الگوریتم، گوگل سایت‌های اسپم و لینک‌های تغییر دهنده رتبه را مورد هدف قرار داده است.

در این مطلب می‌خواهیم به طور کامل با این الگوریتم آشنا شویم، تاریخچه آن را بدانیم و در مورد رهایی از جریمه الگوریتم پنگوئن راه‌هایی را به شما خواهیم گفت. پس با ادامه مطلب همراه ما باشید.

اولین بار چه زمانی الگوریتم پنگوئن شروع به کار کرد؟

در سال 2012 گوگل به صورت رسمی الگوریتمی برای شناسایی سایت‌های اسپمی و بی فایده را منتشر کرد. هدف اصلی این الگوریتم شناسایی سایت‌های اسپم و لینک‌های مخرب و بی فایده بود. بعد از عرضه رسمی این به‌روزرسانی، آقای مت کاتس که در آن زمان مدیر تیم مبارزه با سایت‌های اسپم بود، نام رسمی این به‌روزرسانی را پنگوئن نامید. البته هیچوقت دقیقا مشخص نشد که این نام از کجا به وجود آمده است.

قبلا مشخص شده بود که نام الگوریتم پاندا از طریق یکی از مهندسین اصلی آن پروژه انتخاب شده است و احتمال می‌رود که نام الگوریتم جدید هم به همین شکل انتخاب شده است. قبل از استفاده از الگوریتم پنگوئن، حجم لینک‌های هر صفحه نقش بزرگی در امتیاز آن صفحه داشت. در این حالت صفحه‌هایی از طریق لینک‌سازی‌های بی فایده، رتبه‌های خوبی را کسب کرده بودند و جایگاهی را که باید به صفحه‌های با کیفیت داده می‌شد را تصاحب کرده بودند.

چرا به الگوریتم پنگوئن نیاز داشتیم؟

اجازه دهید اول در مورد همین مطلب صحبت کنیم. لینک‌سازی داخلی تقریبا در تمام دوران وب، یکی از بهترین راه‌های گرفتن رتبه و نشان دادن صفحات مختلف وب‌سایت به گوگل بوده است. ولی تکلیف صفحه‌هایی که لینک‌های داخلی یا خارجی زیادی ندارند، چه بود؟ همین صفحه را در نظر بگیرید. این صفحه نهایتا کمتر از تعداد انگشتان بتواند از سایت‌های دیگر لینک دریافت کند چون مطلبی است که تقریبا در تمام سایت‌ها با جزییات در مورد آن صحبت شده است ولی این دلیل درستی است که این صفحه در نتایج گوگل رتبه خوبی نگیرد؟

آیا ارزش مطالب این صفحه فقط به تعداد لینک‌هایی است که می‌گیرد؟ پس کیفیت مطلب در کجای این رتبه‌دهی قرار دارد؟

جنگ اول گوگل با صفحات و سایت‌های بی کیفیت با الگوریتم پاندا آغاز شد و الگوریتم پنگوئن در واقع یک سلاح جدید برای کمک به شناسایی صفحات بی فایده بود. پنگوئن در واقع جواب گوگل به استفاده بسیار بالای لینک‌سازی‌های بلک هت و تغییر در رتبه به صورت مصنوعی بود. هدف اصلی این به‌روزرسانی، کنترل بیشتر بر روی رتبه‌ سایت‌ها و در نتیجه حذف کردن سایت‌های اسپم بود.

الگوریتم پنگوئن توانست با پیدا کردن لینک‌سازی‌های مخرب و با هدف تغییر رتبه، سایت‌های اسپم را شناسایی کرده و از لیست نتایج گوگل کنار بگذارد و همزمان سایت‌هایی با محتوای عالی را به جایگاه بهتری در SERP برساند.

الگوریتم پنگوئن فقط لینک‌هایی که به سمت یک سایت می‌آید را بررسی می‌کند و ارزش آن‌ها را در رتبه بندی سایت، دخیل می‌کند و به لینک‌های خارجی سایت کاری ندارد.

الگوریتم پنگوئن در زمان عرضه چه تاثیری بر روی نتایج داشت؟

وقتی که این الگوریتم عرضه شد، تقریبا 3% از نتایج گوگل دستخوش تغییر شد. نسخه دوم پنگوئن که در واقع چهارمین به‌روزرسانی این الگوریتم بود و در ماه May سال 2013 عرضه شد، حدود 2.3% از نتایج را تحت تاثیر خود قرار داد.

به‌روزرسانی‌های الگوریتم پنگوئن و تغییرات آن

از سال 2012 تا به حال به‌روزرسانی‌های متفاوتی در این الگوریتم رخ داده است که در ادامه به‌روزرسانی‌های شناخته شده را بررسی خواهیم کرد.

پنگوئن ورژن 1.1 در 26 مارچ 2012

این به‌روزرسانی تغییر اساسی در الگوریتم نداده است و فقط داده‌های داخلی آن به روز شده است. در این مرحله، سایت‌هایی که در عرضه اولیه الگوریتم مورد هدف قرار گرفته بودند و مشکلات خود را بر طرف کرده بودند، بخشیده شدند و سایت‌هایی که در عرضه اولیه شناسایی نشده بودند، شناسایی شده و جریمه شدند.

پنگوئن ورژن 1.2 در 5 اکتبر 2012

در این به‌روزرسانی هم داده‌ها مجددا بررسی شده و صفحات انگلیسی مجددا بررسی شدند. به گفته مت کاتس رییس تیم مبارزه با سایت‌های اسپم آن دوران گوگل، 0.3% از سایت‌های انگلیسی زبان در این آپدیت، تحت تاثیر قرار گرفتند.

پنگوئن ورژن 2 در 22 می 2013

این نسخه در واقع یک به‌روزرسانی بزرگ بود که در آن تمام کدهای الگوریتم دچار تغییر شده و روش دادن رتبه به سایت‌ها تغییر کرد. در این آپدیت تقریبا 2.3% از سایت‌های انگلیسی زبان و همچنین زبان‌های دیگر تحت تاثیر قرار گرفتند. همچنین در این به‌روزرسانی، علاوه بر صفحه اصلی، صفحات مهم دیگر سایت نیز بررسی شده و الگوریتم به طور کامل به دنبال شواهدی از لینک‌های دریافت شده اسپم در دسته‌بندی‌های مهم بود.

پنگوئن ورژن 2.1 در 4 اکتبر 2013

در این آپدیت مجددا 1 درصد از سایت‌ها تحت تاثیر قرار گرفتند. با اینکه به صورت رسمی از طرف گوگل اطلاعی در مورد این آپدیت داده نشده ولی به نظر می‌رسد که در این به‌روزرسانی، پنگوئن صفحات عمیق‌تر سایت‌ها را بررسی کرده و به دنبال لینک‌های ورودی اسپمی گشته است.

پنگوئن ورژن 3 در 17 اکتبر 2014

با اینکه به نظر می‌رسید که باید انتظار یک آپدیت کلی را بکشیم ولی در این به‌روزرسانی مجددا شاهد تغییراتی در داده‌های اصلی الگوریتم بودیم. در این آپدیت سایت‌هایی که قبلا توسط این الگوریتم جریمه شده بوده و تغییراتی در ساختار سایت خود داده بودند، به نتایج سرچ بازگشتند و سایت‌هایی که قبلا شناسایی نشده بودند، شناسایی و جریمه شدند. این به‌روزرسانی نسبتا بزرگ، تقریبا چند هفته طول کشید تا تمام دنیای وب را بررسی کند و بر اساس آمار به دست آمده تقریبا 1% از سایت‌ها تحت تاثیر آن قرار گرفتند.

پنگوئن ورژن 4 در 23 سپتامبر 2016

بالاخره در سال 2016 و بعد از 2 سال، آخرین آپدیت الگوریتم پنگوئن منتشر شد. بزرگترین تغییر الگوریتم این بود که بالاخره پنگوئن وارد Core اصلی الگوریتم‌های گوگل شد. عضو شدن در Core اصلی گوگل به این معنی نیست که تغییری در ساختار الگوریتم رخ داده است بلکه به این معنی است که از این به بعد، پنگوئن به صورت مستقیم در تمامی نتایج دخیل خواهد بود.

در حال حاضر الگوریتم پنگوئن به صورت بلادرنگ و Real Time سایت‌ها را بررسی می‌کند و به محض شناسایی لینک‌های اسپم، برخورد لازم را با آن سایت انجام می‌دهد. همچنین این الگوریتم علاوه بر جریمه کردن سایت‌ها، ارزش لینک‌های اسپم را کاهش می‌دهد و جایی که این لینک‌ها را منتشر می‌کند را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تاثیرات الگوریتم پنگوئن بر دنیای وب

به محض انتشار الگوریتم پنگوئن، وب‌مسترهای سایت‌هایی که با استفاده از لینک‌های مخرب، جایگاه‌هایی را در گوگل کسب کرده بودند، شاهد افت ترافیک بودند. در بعضی از موارد کل سایت تحت تاثیر این الگوریتم قرار گرفته بود ولی در مواردی هم مشاهده شد که الگوریتم پنگوئن فقط بر روی دسته‌ای از کلمات کلیدی تاثیر داشت.

چگونه از شر لینک‌های جریمه شده توسط پنگوئن خلاص شویم؟

استفاده از ابزار Disavow همیشه یکی از بهترین راه‌ها برای خلاصی از جریمه‌های پنگوئن است. در مواقعی که دسترسی به لینک‌های دریافتی و حذف آن‌ها به صورت مستقیم نداریم و یا رقیبان ما لینک‌های مخربی را به سمت سایت ما زده باشند، می‌توانیم با Disavow کردن آن لینک‌ها مشکل را بر طرف کنیم.

با اینکه شایعاتی وجود دارد که Disavow کردن لینک تاثیری در تصمیم پنگوئن ندارد ولی گوگل صراحتا این شایعه را تکذیب کرده است. البته گوگل درخواست کرده که از این روش به عنوان آخرین راه استفاده شود و سعی شود با مشکل به صورت دیگری مقابله شود.

اشتباهات متداول پیرامون الگوریتم پنگوئن

یکی از خصوصیات دنیای سئو و کسانی که در کار سئو دخیل هستند این است که هر روز شاهد تئوری‌ها و فرضیات متفاوتی هستیم و با یک سرچ ساده می‌توان مقالات زیادی را در مورد مسائل مختلف این حوزه مشاهده کرد. طبیعتا با توجه به حجم زیاد مقالات، شاهد افسانه‌ها و کج‌فهمی‌هایی در مورد الگوریتم‌های گوگل هستیم و پنگوئن نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه می‌خواهیم مواردی را مطرح کنیم که در مورد الگوریتم پنگوئن ممکن است اشتباه متوجه شده باشیم.

1- پنگوئن نوعی جریمه است.

یکی از بزرگترین اشتباهات در مورد الگوریتم Penguin این است که عده زیادی آن را نوعی جریمه می‌دانند. پنگوئن در ذات خود یک الگوریتم است و گوگل به صورت دستی برای جریمه کسی از آن استفاده نمی‌کند. با اینکه تغییرات یک الگوریتم و جریمه کردن هر دو باعث کاهش محسوس ترافیک سایت می‌شود، تفاوت‌های زیادی بین این دو وجود دارد.

جریمه یا اقدام دستی، زمانی است که یکی از اعضای تیم گوگل بر اساس گزارشات دریافت شده، تعدادی صفحه یا کل یک دامنه را جریمه می‌کند و شما در سرچ کنسول در قسمت Manual Actions پیامی در این مورد را مشاهده می‌کنید. وقتی که شما با یک Manual Action یا جریمه دستی مواجه می‌شوید، هم باید به صورت دستی و با استفاده از ابزار Disavow لینک‌های اسپم را پاک کنید و مشکلات گفته شده را بر طرف کنید و هم باید بعد از انجام تمام کارها، درخواست بررسی مجدد بدهید. در صورت برطرف شدن مشکل، جریمه برداشته می‌شود و در غیر این صورت مجددا درخواست بررسی به شما داده می‌شود.

افت رتبه‌ای که توسط الگوریتم Penguin اعمال می‌شود به صورت اتوماتیک بوده و هیچکدام از کارشناسان گوگل در آن دخیل نیستند. در این حالت شما باید بعد از حل کردن مشکل منتظر به‌روزرسانی الگوریتم و یا داده‌های آن بمانید. در حال حاضر که الگوریتم پنگوئن به صورت Real Time اجرا می‌شود، این اتفاق سریعتر می‌افتد.

2- گوگل شما را از جریمه توسط پنگوئن با خبر می‌کند.

مورد دیگری که به کرات در سطح فضای وب دیده شده است این است که گوگل به شما در مورد جریمه شدن توسط الگوریتم پنگوئن اطلاع می‌دهد. متاسفانه این شایعه واقعیت ندارد. سرچ کنسول هیچ اطلاع رسانی بابت جریمه شدن و کاهش ترافیک به این دلیل را به شما نخواهد داد.

3- حذف کردن لینک‌های اسپم توسط Disavow تنها راه برگشت از جریمه پنگوئن است.

Disavow کردن لینک‌های اسپمی زمانبر بوده و انرژی زیادی می‌طلبد. از طرف دیگر در الگوریتم پنگوئن، درصد لینک‌های خوب نسبت به لینک‌های بد، بررسی می‌شود. پس به جای اینکه سعی کنید لینک‌های مخرب را حذف کنید، شاید بهتر باشد برای افزایش لینک‌های مثبت و با ارزش وقت بگذارید. با اینکار احتمال برطرف شدن مشکل شما افزایش خواهد یافت.

4- شما نمی‌توانید از جریمه پنگوئن خلاص شوید.

این مورد اشتباه است. شما می‌توانید مشکل را برطرف کنید. این موضوع کاملا ممکن است ولی برای حل مشکل ممکن است زمان زیادی برای بررسی این اتفاق نیاز داشته باشید. بهترین راه برای شروع حل مشکل این است که تمام لینک‌های دریافت شده تا به حال را فراموش کنید و به دنبال راهی برای به دست آوردن لینک‌های با ارزش باشید. هر چه قدر که بیشتر لینک‌های با ارزش دریافت کنید، شانس شما برای رهایی از چنگال پنگوئن و جریمه آن بیشتر خواهد شد.

سخن نهایی

دانستن ماهیت الگوریتم پنگوئن به شما کمک می‌کند تا با شناسایی مشکلات احتمالی، زودتر برای حل آن‌ها دست به کار شوید و همچنین استراتژی خود را بر اساس موارد صحیح ببندید. با اینکه الگوریتم پنگوئن و جرایم آن می‌تواند سایت را به شدت تحت تاثیر خود قرار دهد ولی با شناسایی عوامل دخیل در این الگوریتم می‌توان مسیر صحیح را به درستی شناسایی کرد و رتبه خود را در گوگل افزایش داد.

امیدواریم توانسته باشیم تمامی مواردی لازم برای شناسایی این الگوریتم بسیار مهم را به شما گفته باشیم ولی اگر سوالی در این مورد دارید، در بخش نظرات همراه شما هستیم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://karmagic.ir/?p=1803
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
داود سامانی
لیسانس سخت افزار و عاشق کسب و کار. برای به وجود آوردن یک کسب و کار موفق نیاز به توانایی هایی داریم که سعی می کنم دانشم را با شما به اشتراک بگذارم.
مطالب بیشتر

نظرات

6 نظر در مورد الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام. وقتی پنگوئن تمام بک لینک های سایت رو داره بررسی می کنه، چه طوری رپورتاژ به سئوی سایت کمک می کنه؟

    3

    1. الگوریتم پنگوئن با سایت هایی مبارزه می کنه که تعداد لینک های بسیار زیادی در اون قرار داده شده. الگوریتم پنگوئن فقط لینک هایی که به طرف یک سایت میاد رو بررسی می کنه و کیفیت اونا رو مشاهده می کنه. اگر این لینک ها غیر طبیعی باشن، برخوردش رو انجام میده. اگر شما در زمان خرید بک لینک و رپورتاژ به این موضوع توجه نکنید هم این بلا سرتون میاد، ولی انتشار یک رپورتاژ فقط این نیست که شما متنی رو به همراه کلمات کلیدی در یک سایت منتشر کنید بلکه هم اون متن باید از کیفیت بالایی برخوردار باشه و هم اینکه به صورت کاملا طبیعی لینک سازی انجام داده شده باشه.
      از طرف دیگه دیده شده که بعضی از سایت ها وقتی رپورتاژی رو منتشر می کنن از لینک های UTM در متن رپورتاژ استفاده می کنن که متوجه بشن که چه مقدار ورودی از اون رپورتاژ گرفتن. در حالی که این کار هم غلط هستش و با اصل رپورتاژ دادن در تضاده.

      2

    1. ممنون از شما. خیر الگوریتم پاندا در مورد محتوای سایت هستش که حتما به زودی در موردش یک مطلب کامل خواهیم نوشت.

      3

question