0
0

آموزش کامل افزونه Yoast Seo

1437 بازدید
آموزش رایگان و جامع افزونه yoast به همراه ویدیو

افزونه Yoast یا یواست یکی از بهترین افزونه‌های سئو در CMS وردرپرس است. شما با استفاده از این افزونه قدرتمند می‌توانید سایت و صفحات خود را سئو کنید و به رتبه‌های بالای گوگل دست پیدا کنید.

در این مطلب می‌خواهیم در مورد این افزونه صحبت کنیم، قسمت‌های مختلف آن را به شما معرفی کنیم و راه‌های خرید افزونه Yoast Premium با قیمت عالی را به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

افزونه Yoast بهترین افزونه سئوی وردپرس

افزونه یواست یکی از بهترین افزونه‌های سئوی وردپرس در دنیاست که به سایت شما کمک می‌کند تا در کلمات کلیدی مختلف جایگاه بهتری را در موتورهای جستجو مثل گوگل کسب کنید. این افزونه که تا به حال بیش از 5 میلیون بار نصب شده است، به شما کمک می‌کند تا خوانایی مطلب خود را برای کاربران افزایش داده و مطالب خود را در قالب بهتری به آن‌ها ارایه دهید.

افزونه Yoast چگونه کار می‌ کند؟

افزونه یوست دارای تعدادی ابزار و ویژگی است که سئو سایت شما را متحول می‌کند. بعضی از این ویژگی‌ها بر روی کل سایت شما تاثیر می‌گذارد و بعضی از آن‌ها فقط بر روی صفحات یا پست‌ها شما اعمال می‌شود. شما برای نصب یوست نیازی نیست که هیچ هزینه‌ای را پرداخت کنید و کاملا به صورت رایگان می‌توانید از آن استفاده کنید. البته بعضی از قابلیت‌های Yoast پس از خرید اشتراک پریمیوم آن فعال می‌شود که در ادامه آن‌ها را نیز به شما معرفی خواهیم کرد. ولی استفاده از قابلیت‌های اصلی یواست کاملا رایگان است.

نصب افزونه Yoast

همان طور که گفته شده، افزونه Yoast کاملا رایگان است و شما می‌توانید به راحتی آن را از مخزن وردپرس دانلود کرده و بر روی سایت وردپرسی خود نصب کنید. برای این کار کافیست از طریق پیشخوان وردپرس وارد مسیر افزونه ها ==> افزودن شوید و سپس با سرچ کردن نام Yoast seo در قسمت جستجو بر روی دکمه هم اکنون نصب کن کلیک کنید.

بعد از نصب و فعال سازی افزونه Yoast Seo، یک قسمت جدید به پیشخوان وردپرس با نام سئو اضافه می‌شود و تمامی امکانات این پلاگین در این قسمت قرار دارد.

استفاده از افزونه یواست برای سئوی صفحات و پست ها

همان طور که می‌دانید برای اینکه صفحات و پست‌های شما در موتورهای جستجو رتبه بگیرد، باید آن‌ها را برای موتورهای جستجو بهینه سازی یا به اصطلاح SEO کنید. شما با استفاده از افزونه Yoast می‌توانید هر صفحه و پست خود را بر اساس یک کلمه کلیدی مشخص سئو کنید و به حالت کاملا بهینه در اختیار موتورهای جستجو قرار دهید. بهینه سازی برای موتورهای جستجو فقط به کلمه کلیدی معطوف نمی‌شود و با استفاده از این افزونه، یک محتوای کاملا بهینه را خواهید ساخت که تمام شرایط لازم برای دریافت رتبه در موتور جستجو را دارا خواهد بود. در ادامه با خصوصیات اصلی افزونه یوست آشنا خواهیم شد.

1- به شما برای بهینه سازی درست کمک می‌کند.

بعد از اینکه تحقیق کلمه کلیدی خود را به اتمام رساندید و مشخص کردید که برای چه کلمه کلیدی می‌خواهید مطلب یا پستی را بسازید، باید کار بر روی ساخت یک پست بهینه بر اساس آن کلمه کلیدی یا جمله‌ای که قرار است آن را سئو کنید را شروع کنید. برای این کار کافیست در بخش کلید واژه کانونی کلمه‌ای که می‌خواهید محتوای خود را حول آن سئو کنید را بنویسید. مثلا فرض کنید در پست سئو چیست؟ ما می‌خواهیم حول کلمه ” سئو ” پست خود را بهینه کنیم:

انتخاب کلید واژه کانونی در افزونه yoast

افزونه موارد مختلفی از جمله تعداد دفعات نوشته شدن کلمه کلیدی، طول محتوای نوشته شده و یا استفاده از لینک داخلی را بررسی می‌کند. با استفاده از نتایج مختلفی که به شما نمایش داده می‌شود، می‌توانید مشکلات محتوای خود را شناسایی کرده و سپس به حل آن مشکلات اقدام کنید. اگر دقت کنید دایره‌های قرمز، نارنجی و سبز را در جلوی تحلیل داده شده مشاهده می‌کنید.

دایره سبز: به معنی این است که هیچ مشکلی وجود ندارد.

دایره نارنجی: به معنی این است که در این قسمت می‌توان بهتر عمل کرد.

دایره قرمز: به معنی این است که مشکل اساسی وجود دارد و باید آن را برطرف کرد.

2- خوانایی مطلب توسط کاربر را تحلیل می کند.

با استفاده از افزونه یواست می‌توانید خوانایی مطلب خود را تحلیل کرده و در صورت وجود مشکل، آن را برطرف کنید.

توجه کنید که نوشتن یه مطلب خوب برای موتور جستجو به تنهایی برای گرفتن رتبه کافی نیست و شما باید سعی کنید یک مطلب عالی را برای کاربری آماده کنید که به دنبال گرفتن جواب از شماست. وقتی که کاربری نتواند با مطلبی که شما نوشته‌اید به درستی ارتباط برقرار کند، شانس خرید محصولات شما کاهش پیدا می‌کند. ( برای فروشگاه‌‌های اینترنتی ) به همین دلیل شما باید سعی کنید تا مطلب خود را به ساده ترین شکل ممکن با کاربران خود به اشتراک بگذارید. در این قسمت افزونه Yoast به شما کمک می‌کند تا بهترین شکل از محتوای خود را برای کاربر درست کرده و با وی به اشتراک بگذارید. به تازگی افزونه یواست از زبان فارسی نیز پیشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید از قسمت خوانایی با دقت بسیار بالا استفاده کنید.

3- نحوه نمایش صفحه شما در گوگل را به شما نمایش می‌دهد.

قطعا شما می‌خواهید که صفحاتتان در موتور جستجو رتبه بگیرد ولی نحوه نمایش آن در لیست نتایج نیز برای شما مهم است. در اینجا نیز یوست به شما کمک می‌کند و به صورت دقیق به شما نمایش می‌دهد که صفحه شما در نتایج گوگل به چه شکلی به کاربر نشان داده می‌شود.

با استفاده از افزونه Yoast می‌توانید نحوه نمایش صفحه خود را در موتور جستجو به طور کامل کنترل کنید. شما می‌توانید Title خود را تغییر داده و Meta Descriptions خود را به شکلی که می‌خواهید در نتایج گوگل نشان دهید. در صورتی که طول عنوان یا توضیحات شما از حد مناسبی کمتر یا زیادتر باشد، افزونه یوست به شما اخطار خواهد داد.

سئوی تکنیکال با استفاده از افزونه Yoast

تا اینجا با بخش‌های افزونه یواست در یک صفحه یا پست آشنا شدیم. سئوی تکنیکال به کل سایت شما کمک می‌کند تا رتبه‌های بهتری را دریافت کنید. اگر با موارد مهم سئو تکنیکال آشنایی ندارید، می‌توانید از یواست کمک بگیرید. این افزونه به شما با کارهای زیر کمک خواهد کرد.

1- بهینه سازی کلی سایت

به صورت پیش فرض تنظیمات یواست به خوبی سایت شما را بهینه سازی می‌کند. قسمت‌های اصلی سایت شما که باید تنظمات مشخصی داشته باشد توسط یواست و با استفاده از بهینه سازی گام به گام افزونه تنظیم خواهد شد. و شما می‌توانید در هر زمانی که خواستید، این تنظیمات را تغییر دهید. علاوه بر این مواردی همچون ساخت نقشه سایت، ویرایش فایل robot.txt و استفاده از اسکیماها به صورت اتوماتیک توسط یواست و بدون دخالت شما انجام می‌شود. در این بخش لازم نیست شما هیچ کاری انجام دهید و یواست تمام موارد مورد نیاز را ساخته و به گوگل اطلاع خواهد داد.

اگر بخواهید بعضی از مطالب شما به موتور جستجوی گوگل نمایش داده نشود هم فقط کافیست وارد آن صفحه شده و با چند کلیک ساده این کار را انجام دهید.

2- مدیریت مطالب و استفاده از تگ کنونیکال

قبلا در مطلب تگ کنونیکال چیست؟ به طور کامل در مورد اهمیت این تگ صحبت کرده‌ایم. اگر با تگ کنونیکال آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم در ابتدا این مطلب را بخوانید.

در ابتدای کار که شما مطالب زیادی ندارید، با مشکلی مواجه نخواهید شد ولی وقتی که مطالب زیادی را در سایت خود منتشر کرده باشید، ممکن است دو یا چند صفحه شما مطالب مشابهی را داشته باشد و گوگل نداند که کدام یک از صفحات شما را باید در نتایج خود به مخاطب نمایش دهد. یا فرض کنید که شما یک مطلب چند قسمتی نوشته باشید و گوگل نداند که قسمت اول شما کدام صفحه است. در اینجاست که شما می‌توانید با استفاده از تگ کنونیکال صفحه اصلی خود را به گوگل معرفی کنید و مابقی صفحات را از نتایج گوگل حذف کنید. این کار در یواست به سادگی قابل انجام است.

افزونه yoast seo premium

تفاوت افزونه Yoast رایگان با پولی

تمامی امکاناتی که گفته شده در نسخه رایگان Yoast وجود دارد. ولی چه دلیلی برای خرید افزونه Yoast داریم که به شما پیشنهاد می‌کنیم این افزونه را خریداری کنید؟

خرید Yoast پریمیوم امکانات زیادی از قبیل پیشنهاد لینک‌های داخلی، امکان هدف قرار دادن چند کلمه کلیدی، پیش نمایش پست یا صفحه شما در شبکه‌های اجتماعی و همچنین امکان ریدایرکت کردن صفحات را در اختیار شما قرار می‌دهد. قیمت افزونه اوریجینال Yoast به صورت سالیانه 99 دلار است ولی شما می‌توانید با خرید این افزونه از سایت‌های ایرانی ا قیمتی کمتر از 200 هزار تومان به تمامی امکانات این افزونه دسترسی پیدا کنید. در ادامه امکانات Yoast Premium را با جزییات بیشتر به شما معرفی خواهیم کرد.

1- امکان استفاده از چند کلمه کلیدی در یک صفحه

با استفاده از یواست پریمیوم می‌توانید چند کلمه کلیدی را در یک صفحه تحلیل کنید. شما می‌توانید 5 کلمه کلیدی متفاوت را در یک صفحه انتخاب کرده و مقدار بهینه سازی آن صفحه را بر اساس آن کلمات مشاهده کنید.

با استفاده از این قابلیت می‌توانید ترافیک بیشتری را بر اساس کلمات کلیدی متفاوت بر روی یک صفحه داشته باشید. ولی باید در استفاده از آن دقت زیادی داشته باشید. در هنگام انتخاب کلمات کلیدی برای هر صفحه باید به این موضوع توجه داشته باشید که هدف کاربر یا Search Intent کاربر برای ورود به آن صفحه را درست تشخیص داده باشید. مثلا:

وقتی کاربری کلمه کلیدی خرید موبایل سامسونگ A52 را سرچ می‌کند، به دنبال محصول است و ما باید یک صفحه محصول را برای این کلمه بهینه سازی کنیم. در صورتی که وقتی کاربری خرید موبایل سامسونگ را جستجو می‌کند، باید وارد صفحه دسته بندی موبایل سامسونگ شود.

در زمان استفاده از این قابلیت، باید به این موضوع توجه داشته باشید که کلمه کلیدی اصلی خود را در تمام مطلب استفاده کنید و برای جملات و یا شبه جملات دیگر مربوط به آن کلمه کلیدی هم از اسنیپت‌ها یا محتوای مرتبط در طول مطلب خود استفاده کنید. یکی از بهترین راه‌های پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط به کلمه کلیدی اصلی شما، استفاده از ویژگی Auto Complete در موتور جستجوگر گوگل است. با استفاده از این حالت شما می‌توانید کلمات مرتبط را تشخیص داده و محتوای مناسب برای آن را در پست یا مطلب خود تولید کنید.

2- پیدا کردن صفحات یتیم Orphaned Content

صفحات یتیم یا Orphaned Content به صفحاتی گفته می‌شود که هیچ لینک داخلی به آن‌ها زده نشده باشد و از هیچ کجای سایت شما نتوان وارد آن‌ها شد. اگر بخواهیم ساده تر این مساله را به شما توضیح دهیم، پستی در سایت خود را فرض کنید که از هیچ جای سایت شما لینک داخلی به سمت آن نزده باشید. این مدل از صفحات که نه کاربر می‌تواند به آن دسترسی پیدا کند و نه گوگل راهی برای رسیدن به آن دارد را صفحات یتیم می‌نامند. با استفاده از Yoast پریمیوم می‌توانید صفحات یتیم سایت خود را شناسایی کرده و مشکل آن‌ها را با لینک سازی داخلی برطرف کنید.

3- حذف صفحات و ریدایرکت کردن آن‌ها

قطعا شما هم با خطای 404 بر روی سایت‌تان مواجه خواهید شد. وقتی که صفحه یا پستی را که گوگل قبلا ایندکس کرده است پاک می‌کنید، کاربرانی که وارد آن صفحه می‌شوند با خطای 404 یا نبودن مطلب مواجه می‌شوند. در اینجا شما باید آن صفحه را به صفحات مربوط دیگر ریدایرکت 301 کنید.  این کار با استفاده از افزونه Yoast به راحتی قابل انجام است. با استفاده از این قابلیت شما می‌توانید نوع ریدایرکت را نیز تعیین کنید. از انواع ریدایرکت‌های قابل انجام می‌توان به:

  • 301 – منتقل شده به صورت دائمی
  • 302 – پیدا شده
  • 307 – منتقل شده به صورت موقتی
  • 410 – محتوای حذف شده
  • 451 – حذف شده به دلایل دیگر

اشاره کرد.

4- لینک سازی داخلی و بهینه سازی آن

استراتژی لینک سازی داخلی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که شما در زمان سئوی داخلی باید بر روی آن زمان و انرژی بگذارید. اگر لینک داخلی در صفحه خود قرار نداده باشید، یواست به شما این موضوع رو متذکر خواهد شد و به شما پیشنهاد می‌کند که چه کلماتی را به چه صفحاتی لینک کنید. به همین سادگی شما می‌توانید یک لینک سازی داخلی درست را بر روی مطالب خود انجام دهید.

5- نمایش شبکه‌های اجتماعی

وقتی که در پست شما عکس‌های زیادی قرار داده شده است، شما باید بهترین عکس و مرتبط ترین عکس خود را برای به اشتراک گذاری مطالب خود در شبکه‌های اجتماعی انتخاب کنید. با استفاده از این قابلیت که فقط در نسخه پولی یواست وجود دارد، می‌توانید نحوه نمایش پست خود را در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کنید.

ویژگی های دیگر افزونه Yoast Premium

تغییر تایتل و دسکریپشن برای دسته بندی‌ها، برچسب‌ها و صفحه نویسندگان

اضافه کردن ریدایرکت به محض پاک شدن صفحه یا پست

اتصال سریع به گوگل پلاس، فیسبوک، توییتر و …

به‌روزرسانی دوره‌ای افزونه

دارا بودن آپشن‌های بی شمار

آیا افزونه Yoast Premium ارزش خرید را دارد؟

در بخش قبلی تمامی امکان نسخه پولی یواست را به شما معرفی کردیم. اگر کمی با وردپرس آشنایی داشته باشید، متوجه می‌شوید که بعضی از قابلیت‌های گفته شده مثلا لینک سازی داخلی را می‌توان با افزونه‌های رایگان دیگر نیز انجام داد و نیازی به خرید افزونه Yoast نیست. با این حال چرا افراد زیادی نسبت به خرید این افزونه اقدام می‌کنند؟

جواب این سوال بسیار ساده است. زیرا این افزونه برای کسانی ساخته شده است که با سئو آشنایی کمی دارند و می‌خواهند در حد دانش خود سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنند. یک کار کارشناس تولید محتوا می‌داند که باید چند بار از یک کلمه کلیدی در متن خود استفاده کند و یا چگونه از LSI های کلمه کلیدی در متن خود بهره ببرد. ولی برای کسی که دانش کاملی ندارد، رعایت تمامی این موارد سخت است. اینجاست که نسخه پولی Yoast به کمک ما می‌آید و می‌توانیم با استفاده از قابلیت قرار دادن چند کلمه کلیدی در یک صفحه و آنالیز درست آن، صفحه خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنیم.

یکی از مهمترین قابلیت‌های نسخه Premium افزونه Yoast، نشان دادن محتوای یتیم به شماست. با نمایش این محتواها، شما به راحتی می‌توانید مشکلات این صفحات را بر طرف کرده و صفحات مهم سایت خود را به درستی به کاربر و روبات‌های گوگل نمایش دهید. پس به صورت کلی این انتخاب شماست که آیا نیاز به خرید این افزونه دارید یا خیر ولی نصب این افزونه می‌تواند کمک زیادی به شما در سئوی سایت‌تان کند.

آموزش افزونه Yoast

حالا که با امکانات اصلی افزونه Yoast آشنا شدیم، می‌خواهیم به صورت عملی با قسمت های مختلف این افزونه و قابلیت های بی شمار آن آشنا شویم.

1- آموزش نصب افزونه

2- پیکربندی اولیه

3- معرفی بخش های مختلف

4- ساخت سایت مپ

با استفاده از افزونه Yoast می توانید یک سایت مپ حرفه ای برای سایت خود بسازید. اگر با نقشه سایت آشنایی ندارید، پیشنهاد می کنیم که مطلب سایت مپ و فواید آن را مطالعه نمایید.

5- تغییر اتوماتیک تایتل کالاها

اگر فروشگاه اینترنتی خود را بر روی بستر وردپرس راه اندازی کرده باشید، حتما با اهمیت متا تایتل یا تگ عنوان آشنایی دارید. وقتی که تعداد عنوان های شما کم باشد، می‌توانید به صورت دستی عنوان کالاهای خود را درست کنید ولی این کار زمانی که تعداد کالاهای شما زیاد باشد (مثلا 1000 کالا) کاری بسیار سخت است.

در این زمان شما می‌توانید این کار را به افزونه یواست بسپارید و بر اساس قالبی که شما مشخص می‌کنید، بعد از ساخته شدن هر کالا متا تایتل آن به صورت اتوماتیک ساخته می‌شود.

برای این کار کافیست وارد منوی Yoast Seo شده و سپس به بخش ظاهر جستجو بروید. به برگه انواع محتوا رفته و محصولات (product) را انتخاب کنید. حالا کافیست با استفاده از متغیرهای موجود، عنوان سئوی خود را بسازید.

مثلا اگر می‌خواهید متا تایتل شما مثلا ((خرید آیفون 13 با بهترین قیمت | کارمجیک)) باشد، کافیست در قسمت عنوان سئو به شکل زیر آن را بنویسید:

خرید {{عنوان}} با بهترین قیمت {{جداکننده}} {{عنوان سایت}}

با استفاده از متغیرها می‌توانید تایتلهای خود را به صورت اتوماتیک بر روی هر محصول قرار دهید.

سوالات متداول

بدون شک افزونه Yoast بهترین افزونه وردپرس برای سئو است.

قیمت نسخه اوریجینال این افزونه 99 دلار است ولی شما می‌توانید این افزونه را با قیمت کمتر از 200 هزار تومان از سایت‌های ایرانی خریداری کنید.

برای سئوی سایت باید کارهای زیادی انجام داد ولی با استفاده از افزونه یواست می‌توانید تعدادی از این کارها را به سادگی انجام دهید. ما در کارمجیک به صورت روزانه آموزش رایگان سئو به شما خواهیم داد و می‌توانید با خواندن مطالب ما سایت خود را سئو کنید.

افزونه Yoast Premium با قابلیت‌های مختلفی که دارد، به اشکال مختلفی به سایت شما کمک خواهد کرد ولی از ویژگی‌های اصلی آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید محتوای بهتر
  • تحلیل صفحات سایت
  • ساخت sitemap
  • دارا بودن ابزارهای پیشرفته
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://karmagic.ir/?p=2243
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
داود سامانی
لیسانس سخت افزار و عاشق کسب و کار. برای به وجود آوردن یک کسب و کار موفق نیاز به توانایی هایی داریم که سعی می کنم دانشم را با شما به اشتراک بگذارم.
مطالب بیشتر

نظرات

4 نظر در مورد آموزش کامل افزونه Yoast Seo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. لطفا در مورد ساخت نقشه سایت با استفاده از یوست هم بهمون بگین.

    1

question