0
0

آموزش ابزار اسکریمینگ فراگ

1915 بازدید
معرفی کامل و آموزش ابزار اسکریمینگ فراگ

اسکریمینگ فراگ یا Screaming Frog، یک نرم افزار سئوی داخلی است که با استفاده از آن می‌توان مشکلات داخلی سایت را پیدا کرده و حل کرد.

در این آموزش سئو قصد داریم یک معرفی کامل در مورد این نرم افزار داشته باشیم و به شما بگوییم که این نرم افزار چه مزیت‌هایی دارد، به درد چه کسانی می‌خورد و امکانات اصلی آن را به شما معرفی کنیم. پس اگر می‌خواهید با نرم افزار اسکریمینگ فراگ آشنا شوید، با ما همراه باشید.

اسکریمینگ فراگ چیست؟

نرم افزار اسکریمینگ فراگ با نام کامل Screaming Frog SEO Spider Tool یکی از جذاب ترین نرم افزارهای سئوی داخلی و رایگانی است که تا به امروز به وجود آمده است. این نرم افزار توسط کمپانی به همین نام که در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارد، تولید و عرضه شده است.

این نرم افزار که بر روی کامپیوتر نصب می‌شود، با استفاده از یک اسپایدر یا روبات سایت شما را کاوش کرده و اطلاعات مختلفی مانند:

  • URLهای سایت
  • متادیتاها
  • اسکیماها
  • عنوان‌ها
  • ….

را جمع آوری و دسته بندی می‌کند. قابلیت اصلی این نرم افزار که کمک زیادی به حل مشکلات سئو می‌کند در این است که بعد از جمع آوری داده‌ها، مشکلات را شناسایی و دسته بندی کرده و در چند مدل گزارش مختلف به شما ارایه می‌دهد. نرم افزار اسکریمینگ فراگ می‌تواند ریدایرکت‌های بد، پیج‌های داپلیکیت، پیج‌های بدون عنوان یا توضیحات و بسیاری از مشکلات دیگر را که ممکن است در طول زمان در سایت به وجود آمده است را پیدا کرده و به شما نشان دهد.

قطعا با استفاده از Screaming Frog برای حل مشکلات Site Audit یا Content Audit نیازی به نرم افزاری دیگر ندارید.

این نرم افزار در نسخه رایگان محدودیت‌هایی مانند خزیدن 500 URL سایت شما را دارد که به لطف تکنولوژی شما می‌توانید نسخه‌های کرک شده این نرم افزار را بدون مشکل تهیه و بر روی کامپیوتر خود نصب نمایید.

آموزش ویدیویی ابزار اسکریمینگ فراگ

مزایای استفاده از اسکریمینگ فراگ

اجازه دهید قبل از اینکه در مورد مزایای استفاده از این نرم افزار به شما بگویم، یک نکته را با هم به توافق برسیم:

ابزار، ابزار است. تا وقتی که نتوانید از یک ابزار به درستی استفاده کنید، فرقی نمی‌کند که با لیوان آب بخورید یا با پارچ آب را نوش جان کنید.

خلاصه کلام این که بهترین ابزار را هم اگر در اختیار داشته باشیم تا وقتی که نتوانیم به درستی از آن استفاده کنیم، کمکی به ما نخواهد شد. پس بیشتر از اینکه به دنبال ابزار خاص باشید، سعی کنید استفاده کردن از آن‌ها را یاد بگیرید.

استفاده از اسکریمینگ فراگ بسیار ساده است. فقط کافیست تا آن را نصب کنید و آدرس سایت خود را در آن وارد کنید. تمامی قسمت‌های این نرم افزار به شکل کاملا ساده‌ای در جلوی روی شما قرار دارد. استفاده کردن از گزارش‌های متفاوت بسیار آسان است و درک مفاهیم هر گزارش بستگی به دانش شما در زمینه سئو دارد.

اسکریمینگ فراگ به درد چه کسانی می‌خورد؟

استفاده از این ابزار به درد تمام کسانی می‌خورد که می‌خواهند سئوی داخلی سایتشان را بهبود دهند. در سایت‌های کوچک شاید بتوان مشکلات سئوی داخلی سایت را به صورت چشمی شناسایی و حل کرد ولی وقتی که تعداد صفحات سایت از حدی بالاتر می‌برد، اکیدا پیشنهاد می‌کنیم از ابزارهایی مانند Screaming Frog SEO Spider استفاده کنید و سرعت کار خود را بالا ببرید.

سوالی که از من زیاد پرسیده می‌شود این است که آیا می‌توان از این نرم افزار بر روی سایت‌های بزرگ نیز استفاده کرد یا خیر. جواب من به این سوال هم بله و هم خیر است.

اجازه دهید از تجربه خود به شما بگویم. در طول دوران فعالیت من، سایت‌ها و پروژه‌های زیادی را تحت نظر داشته ام ولی بیش از 70 درصد این پروژه‌ها، سایت‌های خدماتی و کوچک بوده‌اند. کوچک از این نظر که تعداد صفحات آن‌ها کمتر از 10.000 صفحه بوده و کوچکی آن‌ها ارتباطی به رقابت در کلمات کلیدی ندارد.

در سایت‌های کوچک و متوسط با حجم زیر 60 الی 90 هزار صفحه، به خوبی می‌توان از اسکریمینگ فراگ استفاده کرد و مشکلات سایت را شناسایی کرد. ولی در سایت‌های ایکامرسی و بزرگ (مانند فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ) این کار کمی سخت تر می‌شود. با اینکه اسپایدر Screaming Frog به خوبی تمام صفحات سایت را شناسایی کرده و گزارش جامعی را در اختیار ما قرار می‌دهد ولی بسته به سرعت سیستم، مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا یک سایت بزرگ خزیده شود. مثلا در اتفاق اخیر یکی از پروژه‌های ما که یک فروشگاه اینترنتی بزرگ در حوزه قطعات سخت افزار کامپیوتر است، دارای 190.000 صفحه می‌باشد که خزیدن این تعداد صفحه تقریبا 24 ساعت طول کشید.

ولی برای سایت‌های کوچک و متوسط شاید در کمتر از 1 الی 2 ساعت خزیدن به طور کامل به اتمام برسد. مثلا برای کارمجیک و بعد از گذشت 6 ماه از کار کردن بر روی سایت، خزیدن سایت تقریبا در حدود 15 دقیقه طول کشید.

اگر بخواهم به صورت خیلی خلاصه به شما بگویم، به عنوان یک کارشناس سئو باید قبل از گرفتن یک پروژه، دید دقیقی نسبت به حجم پروژه و مشکلاتی که باید حل کنید داشته باشید. معمولا 2 الی 3 ماه اول در هر پروژه به حل مشکلات داخلی و سئوی On Page آن می‌گذرد و نرم افزاری مانند اسکریمینگ فراگ قطعا کمک بزرگی به برنامه ریزی شما خواهد کرد. پس استفاده از این نرم افزار را نه تنها در طول انجام سئوی یک سایت در نظر بگیرید بلکه قبل از اینکه پروژه‌ای را قبول کنید، مشکلات را شناسایی کرده و برای حل آن‌ها برنامه ریزی کنید.

دوره جامع آموزش نرم افزار اسکریمینگ فراگ

اسکریمینگ فراگ بدون شک یکی از بهترین نرم افزارهای گزارش مشکلات سئوی داخلی است که شما می‌توانید با استفاده از آموزش‌هایی که در همین صفحه قرار داده شده است، به راحتی آن را یاد بگیرید.

ولی اگر به دنبال یک آموزش کامل و جامع هستید، می‌توانید از دوره جامع آموزش نرم افزار اسکریمینگ فراگ که توسط کارمجیک تهیه شده است، استفاده کنید.

چگونه از Screaming Frog استفاده کنیم؟

شروع کار بسیار ساده است. کافیست آدرس صفحه اصلی سایت خود را وارد کرده و بر روی دکمه Start کلیک کنید.

بسته به تعداد URL ها و صفحات سایت شما، مقداری زمان نیاز است تا روبات اسکریمینگ فراگ تمام سایت شما را خزش کرده و اطلاعات سایت را استخراج کند. نیازی به دسترسی خاصی نیست و شما می‌توانید هر سایتی را در که در دنیای اینترنت وجود دارد را با این نرم افزار تحلیل کنید. بعدا در مورد تحلیل سایت‌های دیگر با نرم افزار Screaming Frog بیشتر صحبت خواهیم کرد.

شما می‌توانید مشخص کنید که در زمان کرال شدن سایت، چه مواردی دریافت شود. کافیست برای این کار از بخش بالای نرم افزار وارد مسیر Configuration – Spider شده و تنظیمات خود را اعمال کنید.

1- معرفی بخش Response Code

یکی از کارهای مهمی که در سئوی داخلی باید انجام دهیم، پیدا کردن صفحات 404 شده است. اگر به سرچ کنسول سایت دسترسی داشته باشید، می‌توانید در بخش Coverage، صفحات 404 شناسایی شده توسط روبات گوگل را مشاهده کرده و مشکل آن‌ها را برطرف کنید. ولی بهتر است این کار قبل از اینکه آن صفحه توسط گوگل پیدا شود، انجام شود. برای این کار کافیست به بخش Response کد رفته و با استفاده از فیلترهای برگه، صفحات 404 را مشاهده کنیم.

در سمت راست صفحه نیز و در بخش Overview می‌توانید تعداد URLهای سایت خود را مشاهده کرده و ببینید که چه تعدادی از این URLها با خطای 404 مواجه شده اند.

همچنین شما ممکن است که در طول دوران سایت، صفحاتی را به صفحه دیگری ریدایرکت 301 کرده باشید ولی قبلا از آن‌ها در متن به عنوان یک هایپرلینک استفاده کرده اید. با اینکه این موضوع مشکلی از نظر سئو ندارد ولی بهتر است که آدرس‌های درست رابه عنوان هایپرلینک استفاده کنید.

2- معرفی بخش URL

یکی از مشکلات سئوی داخلی سایت‌ها، آدرس URLهای آن‌هاست. URLهای سایت نباید شرایط زیر را داشته باشند:

  • بیش از 115 کاراکتر نباشند.
  • از حروف بزرگ در URL استفاده نشده باشد.
  • از زیر خط یا دش در آن‌ها استفاده نشده باشد.
  • از پارامترها در آن‌ها استفاده نشده باشد.

برای شناسایی URLهای مشکل دار، کافیست وارد برگه URL شده و با استفاده از فیلترهای برگه، مشکل را شناسایی و بر طرف کنید.

3- معرفی بخش url

3- معرفی بخش Page Title

در این برگه شما می‌توانید Meta Title صفحات خود را بررسی کنید. یکی از مهمترین ارکان سئو، عنوان صفحات است که تاثیر زیادی در سئوی سایت شما دارد. مواردی که باید در Title صفحات رعایت کنید به شرح ذیل می‌باشد:

  • صفحه بدون عنوان نباشد.
  • عنوان دو صفحه با هم برابر نباشد.
  • عنوان صفحه شامل کلمه کلیدی باشد.
  • بیشتر از 60 کاراکتر نباشد.
  • کمتر از 30 کاراکتر نباشد.

یک Title خوب هم احتمال گرفتن رتبه در نتایج گوگل را افزایش می‌دهد و هم احتمال گرفتن کلیک توسط کاربر را بالا می‌برد. در این برگه می‌توانید مشکلات عنوان‌ها را شناسایی کرده و برطرف نمایید.

4- معرفی بخش Meta Descriptions

با اینکه در حال حاضر متای توضیحات تاثیر مستقیمی در سئوی سایت ندارد ولی نوشتن یک توضیح مناسب می‌تواند شانس کلیک گرفتن صفحه شما را در نتایج SERP افزایش دهد. از موارد مهمی که باید در مورد متای توضیحات رعایت کرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • الزامی بودن قرار دادن توضیحات
  • مساوی نبودن توضیحات 2 صفحه مختلف
  • کمتر از 70 کاراکتر نباشد.
  • بیشتر از 155 کاراکتر نباشد.

در این برگه می‌توانید مشکلات متای توضیحات را با استفاده از فیلترهای مختلف شناسایی کنید. علاوه بر این با کلیک بر روی هر کدام از نتایج، در پایین صفحه و در برگه SERP Snippet می‌توانید شکل و شمایل آن را در زمان نمایش به کاربر مشاهده کرده و در صورت نیاز تغییراتی خود را بر روی آن اعمال کنید.

5- معرفی بخش meta descriptions

5- معرفی بخش Images

سرعت لود شدن سایت یکی از عوامل مهم در سئوی داخلی است. برای اینکه سرعت لود شدن سایت خوب باشد، باید تصاویر سایت از حجم مناسبی برخوردار باشد. شما در این بخش می‌توانید تصاویر سایت را مشاهده کرده و درصورت وجود مشکل، آن‌ها را شناسایی و مشکل را برطرف کنید.

با استفاده از فیلتر Images Over 100 KB می‌توانید تصاویری با حجم بالای 100 کیلوبایت را شناسایی کرده و حجم آن‌ها را کاهش دهید.

پیشنهاد می‌کنیم برای حل حجم تصاویر از فرمت WEBP استفاده کنید. این فرمت بسیار کم حجم و با کیفیت است و در حال حاضر تمام مرورگرهای پیشرفته از این فرمت پشتیبانی می‌کند.

6- معرفی بخش images

6- معرفی بخش Canonical

قبلا در مطلب تگ کنونیکال چیست؟ این تگ بسیار مهم را به شما معرفی کرده‌ایم. با استفاده از این تگ می‌توانید صفحات مهم خود را به روبات‌های گوگل معرفی کرده و از ایندکس شدن صفحات کم ارزش خود جلوگیری کنید. در این بخش می‌توانید با استفاده از فیلترهای مختلف:

  • صفحاتی که تگ کنونیکال ندارند را شناسایی کنید.
  • صفحاتی که باید تگ کنونیکال داشته باشند را مشخص می‌کند.
  • صفحاتی که چند تگ کنونیکال دارند را نشان می‌دهد.

به شما نمایش داده می‌شود.

7- ساخت Sitemap.xml

قبلا در پست‌های دیگرمان در مورد روش ساخت Sitemap و اهمیت آن صحبت کرده‌ایم. در سایت‌های وردپرسی افزونه‌های زیادی وجود دارد که می‌توان به کمک آن‌ها یک Sitemap بهینه ساخت. ولی برای CMS های سفارشی شما باید یا با برنامه نویسی یک سایت مپ را بسازید و یا از ابزارهای آنلاین و یا آفلاین استفاده کنید. با استفاده از اسکریمینگ فراگ شما می‌توانید یک Sitemap حرفه ای را بسازید. کافیست که در منوی اصلی سایت به Sitemaps مراجعه کرده و بر روی گزینه Create XML Sitemap کلیک کنید.

سخن نهایی

اسکریمینگ فراگ یکی از بهترین ابزار سئوی داخلی است که با توجه به امکاناتی که دارد، می‌تواند کمک زیادی به پروژه شما و موفقیت آن کند. در این مطلب سعی کردیم که امکانات کلی این نرم افزار را به شما معرفی کنیم و اگر سوالی در مورد هر کدام از قسمت‌های این ابزار دارید، در بخش نظرات از ما بپرسید و در اسرع وقت به شما پاسخ خواهیم داد.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://karmagic.ir/?p=1945
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
داود سامانی
لیسانس سخت افزار و عاشق کسب و کار. برای به وجود آوردن یک کسب و کار موفق نیاز به توانایی هایی داریم که سعی می کنم دانشم را با شما به اشتراک بگذارم.
مطالب بیشتر

نظرات

6 نظر در مورد آموزش ابزار اسکریمینگ فراگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. یک مشکل بزرگی که این اسکریم فراگ داره و باعث شده من برم سراغ سایت های انلاین مثل این سایت mizfa.tools اینکه خیلی خیلی خیلی اینترنت میخوره. دیروز ۳۰ گیگ اینترنت خریدم اسکریم فراگ زدم امروز ۱۰ دقیقش رفت خیلی بده این 🙁

    3

    1. بله دقیقا این مشکل برای زمانی به وجود میاد که تنظیمات درستی در قسمت Spider انجام ندیم. یکی از قسمت های آموزش نرم افزار اسکریمینگ فراگ به این موضوع اختصاص داده شده تا فقط قسمت های مشخصی از سایت را کرال کنیم که هم سرعت کار بالا بره و هم مصرف اینترنت کم بشه.

      3

question