وقتی که یک فریلنسر با یک مشتری قرار میگذارد و خود را آماده بستن قرارداد همکاری میکند، خوشحالی و اعتماد به نفس زیادی را دریافت میکند. ولی این حس زمان زیادی پایدار نخواهد بود و وقتی صحبت از پول و هزینه خدمات میشود، حباب شادی و اعتماد به نفس در وی میترکد و زمان استرس و اضطراب فرا میرسد.
اگر میتوانستیم این قسمت از فریلنسری را هم Outsource کنیم و به کسی دیگری بسپاریم، عالی بود ولی باید این قسمت را خودمان انجام دهیم. در این مطلب میخواهیم 5 راهکار حرفهای برای دادن قیمت و صحبت در مورد هزینه خدمات فریلنسری را به شما بگوییم. پس اگر میخواهید مانند فریلنسرهای حرفهای در مورد قیمت کار خود مذاکره کنید، با ما همراه باشید.
محاسبه دستمزد دورکاری
کاش راههای بسیار سادهای وجود داشتند که به شما بگوییم با انجام آن کارها میتوانید به اندازه ارزش کارتان مبلغی را دریافت کنید و نیاز به کارهای عجیب و غریب و مذاکرههای طولانی نداشته باشید. بعد از چند سال دورکاری، این کار برای من آسانتر از قبل شده است و در این مطلب می خواهم با دادن چند راهکار بسیار ساده، به شما یاد دهم که در زمان مذاکره در مورد قیمت خدماتتان، با قدرت و شجاعت صحبت کنید.
قبل از اینکه این 5 نکته را به شما بگویم، این مورد را در نظر داشته باشید که اگر شما به تازگی به جمع فریلنسرها پیوستهاید، اگر بتوانید 1 یا 2 راهکار را در مذاکره خود انجام دهید، برنده مذاکره خواهید بود. ولی بهترین کار این است که بتوانید از تمام آنها به طور همزمان استفاده کنید. پس تمام نکاتی که در ادامه به شما میگویم را با دقت به خاطر بسپارید و انجام دهید.
1- خود را به عنوان یک فریلنسر درجه 1 در نظر بگیرید.
آنقدر که در مورد حرفهای رفتار کردن، صحبت کردهایم که این حرف تبدیل به کلیشه شده است. ولی اجازه دهید که کمی این قسمت را باز کنیم و ببینیم که یک فریلنسر حرفهای چه ویژگیهایی باید داشته باشد.
شما میتوانید خود را یک فریلنسر حرفهای بنامید اگر:
- مودب و محترم باشید.
- به درستی با دیگران ارتباط بگیرید.
- منظم باشید.
- و از همه مهمتر قابل اتکا باشید.
حرفهای بودن شما زمانی خود را نشان میدهد که بتوانید به صورت روزانه با مشتریهای خود در ارتباط باشید و با این کار میتوانید ارتباط خود را با آنها بهتر از قبل کنید.
یکی از مهمترین چیزهایی که یک فریلنسر ممکن است در طول پروسه کاری خود فراموش کند این است که مشتری یا کارفرما میخواهد با آهنگ کاری شما خود را همسان کند (مثلا با سرعت کاری شما خود را وفق دهد). پس قبل از اینکه وارد مرحله مذاکره شوید، بهتر است با دانش و حرفهای گری خود سعی کنید، طرف مقابل را تحت تاثیر قرار دهید. با این کار شما میتوانید ارزش ریالی خود را به عنوان یک فریلنسر به طرف مقابل قبل از شروع مذاکره نشان دهید.
2- با جستجو در بین فریلنسرهای دیگر نرخ درست برای خدمات خود را پیدا کنید.
یکی از اشتباهات متداول دورکارها این است که بعد از اینکه کاری را قبول کردند، به دنبال نرخ خدمات میگردند. قبل از اینکه وارد مذاکرهای شوید، مبلغ مناسب برای خدماتی که قرار است ارایه دهید را پیدا کنید و در مورد آن تحقیق کنید. این مبلغ بر اساس دانش و مهارت شما و همچنین اندازه پروژهای است که قرار است انجام دهید.
همه ما اولین کاری که انجام میدهیم، جستجو کردن در گوگل و خواندن مطالب مختلف است. ولی در عمل اطلاعاتی که به دست میآورید کامل نیستند و عمق مطلب را به شما نشان نخواهند داد. پس اجازه دهید یکی از بهترین راههای ممکن برای تحقیقات را به شما در اینجا بگویم.
یکی از بهترین راهها این است که در سایتهای فریلنسری خدمات مشابه با چیزی که قرار است ارایه دهید را پیدا کنید و از قیمت و شرایط کاری آنها مطلع شوید.
با این کار شما میتوانید به حدود کلی از کاری که میخواهید انجام دهید، واقف شوید و هزینه مناسب برای انجام آن خدمت را تخمین بزنید.
3- نیاز مشتری را به طور کامل درک کنید و ببینید که چگونه میتوانید به وی کمک کنید.
پس از اینکه جستجوهای خود را انجام دادید، یادتان باشد که زمانی را برای شناخت مشتری خود قرار دهید. سایت آنها را بررسی کنید، شبکههای اجتماعی آنها را ببینید و رقبای آنها را بشناسید. اگر بتوانید به آنها بگویید که چه مقدار آنها را شناختید و به کسب و کار آنها مسلط شدهاید، میتوانید یک شروع عالی داشته باشید.
اگر در این مرحله بتوانید این موضوع را به آنها اثبات کنید که علاوه بر اینکه شما میتوانید آنچه آنها میخواهند را در اختیارشان قرار دهید، میتوانید به موفقیت آنها نیز کمک کنید، شما در مسیر موفقیت گام برداشتید و مشتری هم حاضر است هر آن چیزی که شما میخواهید را در اختیارتان قرار دهد.
4- در عین حال که محکم هستید، انعطاف پذیر هم باشید.
یکی از نکات مهم که همیشه باید به یاد داشته باشید، این است که شما نهایتا در ازای مقدار ساعتی که برای پروژه میگذارید، پول میگیرید. پس به این نکته توجه داشته باشید که از ابتدای کار، گارد خود را در مقابل مشتری به طور کامل نبندید. با این کار در نهایت قیمتی که توافق میکنید از انتظارات شما دور نخواهد بود.
5- به جای اینکه یک بازه قیمتی را بگویید، یک قیمت مشخص را اعلام کنید.
تنها زمانی که شما اجازه دارید بازه قیمتی را برای خود اعلام کنید، زمانی است که در مورد حقوق ماهیانه حرف میزنید. به عنوان یک فریلنسر شما باید انعطاف پذیری در قیمتی که اعلام میکنید داشته باشید ولی بر اساس تجربه من اگر بازه قیمتی برای کار خود در نظر بگیرید، این حس را به مشتری میدهید که شما به آن کار نیاز مبرم دارید یا تکلیف خود را نمیدانید.
مشتری شما هم مانند خودتان انسان است و میخواهد از داراییهای خود محافظت کند. وی سعی خواهد کرد که شما را به سمت کمترین قیمت ممکن سوق دهد. پس اگر بخواهم مورد 5 را خیلی خلاصه به شما بگویم، این جمله را در ذهن خود بسپارید:
یک بازه قیمتی را در ذهن خود قرار دهید ولی یک قیمت ثابت را به مشتری بگویید.
سخن نهایی
امیدوارم متوجه شده باشید که وقتی این 5 نکته را به شما گفتم، ترتیب مشخصی را رعایت کردم. پس با اینکه میتوانید هر کدام از این نکتهها را به صورت تکی استفاده کنید، قطعا با ترکیب تمامی 5 مورد، میتوانید قدرت خود را در زمان مذاکره قیمت، افزایش دهید. با استفاده از این نکات میتوانید با قدرت تمام وارد یک مذاکره شوید و با اعتماد به نفس بالا در مورد هزینه خدمات خود صحبت کنید.
- حرفه ای بودن خود را نشان دهید.
- قبل از ورود به مذاکره تحقیقات لازم را برای قیمت گذاری انجام دهید.
- به مشتری نشان دهید که نیازهای وی را فهمیده اید.
- یک بازه قیمتی در ذهن خود ترسیم کنید.
- با قدرت و اعتماد به نفس قیمت خود را اعلام کنید.
شما چه راه دیگری به نظرتان میرسد؟ آیا تا به حال در زمان اعلام قیمت اعتماد به نفس خود را از دست دادهاید؟ آیا تا به حال با قیمتی که کارفرما به شما اعلام کرده و پایین تر از ارزش شما بوده است، کار کرده اید؟
حتما در قسمت نظرات با ما این تجربیات را به اشتراک بگذارید.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.