0
0

فرسودگی ذهنی چیست؟

1370 بازدید
فرسودگی ذهنی چیست؟

حتما تا به حال با فرسودگی ذهنی یا خستگی فکری رو به رو شده اید. زمانی که دوست ندارید هیچ کاری انجام دهید و فقط دراز کشیده و به سقف خیره می شوید. برای یک فریلنسر که عمده فعالیت روزانه اش با واژه ” خلاقیت ” گره خورده است، بزرگترین سم همین خستگی فکری است. قبلا در مورد اینکه چگونه به یک فریلنسر موفق تبدیل شویم؟ مطلبی را نوشته بودیم که خواندن آن را به شما پیشنهاد می کنیم ولی اگر می خواهید با عوامل فرسودگی فکری و راه های مقابله با آن آشنا شوید، خواند ادامه این مطلب را به شما پیشنهاد می کنیم.

علائم فرسودگی ذهنی

در حال انجام کاری هستید و احساس می کنید بیش از آن چیزی که انجام داده اید خسته شده اید و شاید هم بعد از انجام دادن یک کار، ترجیح می دهید که استراحت کنید. این مورد می تواند نشانه از این باشد که ذهن شما خسته شده است و نیاز به استراحت دارد. هنگامی که ذهن انسان خسته می شود، توانایی انجام کارهای مختلف با مشکل رو به رو خواهد شد. تصمیم گیری در مورد مسائل سخت تر از قبل شده و شاید تصمیمی که می گیریم هم اشتباه باشد و باعث ضرر و زیان به ما شود.

 

اگر در زمان های مختلف با علائم زیر رو به رو می شود، شما دچار فرسودگی ذهنی شده اید:

 

علائم فیزیکی: به شدت احساس خستگی می کنید. با اینکه تمام روز را پشت میز نشسته بودید ولی می خواهید دراز بکشید و استراحت کنید. در موارد حادتر شخص احساس سردرد، کمردرد و انواع دردهای عضلانی را دارد و اشتها و خواب وی نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

 

علائم عاطفی: استرس و احساس درماندگی می کنید. دوست ندارید بعد از کار زمانی را با خانواده و دوستان خود بگذرانید. احساس ترس و شکست شما را فرا گرفته و در طول روز همراهی می کند.

 

علائم رفتاری: سریع تر از کوره در می روید و در مقابل دیگران احساس پرخاشگری دارید. نمی توانید بر روی یک موضوع خاص تمرکز کنید و ذهنتان به مسائل مختلف در یک زمان فکر می کند.

 

این علائم از علامت های اصلی فرسودگی روانی است و اگر 1 یا چند مورد از آن ها را در یک روز تجربه می کنید، نشان دهنده خسته شدن ذهن شماست و باید برای حل آن فکر کنید.

علائم فرسودگی ذهنی

چگونه می توان فرسودگی ذهنی را بر طرف کرد؟

اگر تا به اینجای مطلب همراه ما بوده اید، پس هنوز هم می توانید بر روی یک موضوع تمرکز نسبی داشته باشید. ما برای 8 راه حل بسیار ساده را خواهیم گفت تا بتوانید بر خستگی ذهنی خود غلبه کنید و با قدرت بیشتر به مسائل توجه کنید.

1- استراحت کنید

بله ساده ترین راه حل استراحت کردن است. البته قبلا هم حتما این مورد را امتحان کرده اید ولی استراحت درست به این معنی است که شما برای مدت مشخصی ( مثلا حدود 20 دقیقه ) از پشت میز بلند شوید، کمی قدم بزنید و کار مورد علاقه خودتان را انجام دهید. مثلا کمی بازی کنید یا یک فنجان قهوه ( یا هر نوشیدنی مورد علاقه تان ) برای خود درست کنید.

2- برنامه ریزی کنید

برنامه ریزی یکی از ارکان اصلی یک زندگی سالم است. با برنامه ریزی کردن می توانید مسیر مناسبی را برای کارهای روزمره یا هفتگی خود بچینید. در این بین می توانید در برنامه روزمره خود، تفریحات و ورزش کردن را نیز بگنجانید. اگر از این می ترسید که نتوانید به تمام برنامه ریزی خود عمل کنید، یادتان باشد که یک برنامه ریزی درست شامل اولویت بندی کارهاست و شما همیشه فرصت دارید که کارهایی با اولویت پایین تر را به 1 یا 2 روز آینده موکول کنید پس به هیچ وجه از برنامه ریزی نترسید. برای اینکه بتوانید یک برنامه ریزی درست را داشته باشید، خواندن کتاب بولت ژورنال نوشته رایدر کارول را به شما پیشنهاد می کنیم.

3- ورزش کنید

ورزش کردن یکی از عجیب ترین کارهای دنیاست. تمامی وسایل ساخت بشر بعد از انجام دادن کار، نیاز به سرویس و روغن کاری دارند ولی بدن انسان به طرز عجیبی بعد از انجام دادن یک کار، سالم تر از قبل شده و بهتر کار می کند. در برنامه روزانه تان، ورزش را فراموش نکنید. این ورزش ها می تواند از یک پیاده روی ساده 20 دقیقه ای تا یک باشگاه حرفه ای 1 ساعته را شامل شوند. قطعا انرژی که بعد از ورزش حس خواهید کرد را باور نمی کنید.

4- کتاب بخوانید یا فیلم های انگیزشی تماشا کنید

خواندن کتاب و یا دیدن فیلم های تماشایی ( منظور فیلم های غیر سینمایی است ) می تواند ذهن شما را برای دقایقی از کار دور کرده و همزمان که شما را سرگرم می کند، قوه تخیل شما را به کار گرفته و مسیر شما را برای رسیدن به موفقیت هموارتر کند. البته پیشهاد اکید داریم که از دیدن اخبار حوادث یا دلهره آور جدا خودداری کنید. دیدن سخنرانی های مثل TED می تواند گزینه مناسبی باشد.

محمدرضا شعبانعلی موسس متمم می گوید: برای پروژه ای مهمان شخصی بودم. هر روز صبح روزنامه ای قدیمی پهن می کرد و بر روی آن سفره صبحانه را میچید. بعضی موقع ها خبری می دیدم که برایم جالب بود. در مورد سرقت از یک طلافروشی یا قتل مرد به دست همسرش. وقتی با هیجان آن خبر را می خواندم، مرد به من می گفت که ” این که مال 1 ماه پیشه یا سارق طلافروشی رو بعدا گرفتن “. به این نتیجه رسیدم که خواندن این خبرها فقط وقت را تلف می کند و داغ ترین خبر فقط برای همان روز جذاب است و دیگر هیچ.

5- تصمیمات کمتری بگیرید

گرفتن تصمیمات زیاد ( از نظر تعداد ) در طول یک روز، قوه فکری شما را به چالش می کشد. فرض کنید که یک بدن ساز در یک روز بخواهد تمام اعضای بدنش را تمرین دهد. چه اتفاقی برای وی می افتد؟ قطعا در انتهای روز از شدت خستگی نمی تواند ساده ترین کار را انجام دهد. این اتفاق برای ذهن شما هم می افتد. اگر در مورد مسائل متفاوتی در طول روز و پشت سر هم تصمیم بگیرید، ذهن شما مستعد خستگی خواهد بود. پس سعی کنید تعداد تصمیم های متفاوتی را که در طول یک روز می گیرید، کاهش دهید.

6- موسیقی گوش کنید

گوش کردن به موسیقی می تواند ذهن شما را آرام کند. وقتی که ذهن آرامی داشته باشید، می توانید به مسائل پیش روی خود، دقیق تر نگاه کنید و با دقت بیشتری راه صحیح را بیابید. گوش کردن به پادکست هایی که موضوعات ساده را با شما مطرح می کند هم می تواند راه حلی خوبی باشد.

7- به بیرون پنجره نگاه کنید

اگر پشت پنجره شما فضای طبیعی مانند پارک یا درخت قرار دارد، نگاه کردن به آن را فراموش نکنید. طبق تحقیقات اخیر، دانشمندان اثبات کرده اند که نگاه کردن 1 دقیقه ای به یک فضای سبز، استرس شما را به میزان 25 درصد کاهش می دهد. اگر پنجره ای رو به فضای مشجر ندارید، استفاده از قاب عکس های طبیعت را فراموش نکنید. قاب عکس ها و نقاشی های طبیعت شاید به اندازه خود طبیعت تاثیر نداشته باشد ولی می تواند بر روی روان شما تاثیر مثبت بگذارد.

8- خواب خوب را فراموش نکنید

سیستم بدن انسان به شدت به خواب وابسته است. شما باید سعی کنید که خواب خود را تنظیم کنید. یک خواب خوب شامل محیطی آرام، دمای متعادل و زمان مناسب برای خوابیدن است. پیشنهاد می کنیم که در ساعت مشخصی به محل خوابتان بروید و در این مدت از گوشی و وسایل دیجیتال استفاده نکنید تا بهتر بتوانید بخوابید.

رهایی از فرسودگی ذهنی

سخن آخر

شاید باورتان نشود ولی در زمان نوشتن مورد هشتم، تصمیم گرفتم که کمی چرت بزنم ( در حد 20 دقیقه ) و الان بمب انرژی هستم. تغییرات به صورت تدریجی به وجود می آید و به همان آهستگی که با فرسودگی روانی رو به رو می شویم، می توانیم از شر این بلای خانمان سوز ( ایده نابود کن! ) فرار کنیم. پس همین الان یک بار دیگر 8 راه حل بالا را بخوانید و کمی بخوابید و با انرژی مضاعف ورزش، کتاب خواندن و برنامه ریزی را در برنامه خود جای دهید.

شما چه راه هایی را برای رفع فرسودگی ذهنی پیشنهاد می کنید؟

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://karmagic.ir/?p=1390
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
داود سامانی
لیسانس سخت افزار و عاشق کسب و کار. برای به وجود آوردن یک کسب و کار موفق نیاز به توانایی هایی داریم که سعی می کنم دانشم را با شما به اشتراک بگذارم.
مطالب بیشتر

نظرات

2 نظر در مورد فرسودگی ذهنی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام. من بیشتر از یکسال هست که نویسنده مقاله هستم و هرروز بیشتر از 1500 حتی 4000 کلمه مینویسم. مقاله ها هم که واقعا در حد تخصصی و حرفه ای بدون کلمه ای کپی. واقعا در کارم موفق هستم و در شرکتی که کار میکنم به شدت هم از کارم راضی هستن. اما الان بعد از یک سال، با این که همچنان به موضوع علاقه دارم، با این که همچنان به حقوقم نیاز شدید دارم و با این که همچنان هم کارفرماها به شدت اصرار دارن به ادامه همکاری، اما واقعا احساس فرسودگی میکنم. اونم بسیار شدید! در حدی که این راهکارهای شما که 20 دقیقه استراحت کنم و … همش رو امتحان کردم و احساس میکنم مغزم حالت تهوع داره نسبت به مقوله نوشتن! چیکار کنم به نظرتون؟ نمیتونم از کارم استعفا بدم چون به شدت لازم دارم و همچنین از شرکت وام برداشتم و مجبورم همچنان کار کنم تا بازپرداخت تموم بشه

    3

    1. سلام سادات عزیز.
      از اینکه این شرایط رو داری تحمل میکنی، متاسفم. ولی میدونم که به زودی از پسش بر میای. شاید بهتر باشه از یک مشاور در این مورد کمک بگیری. یک روان درمانگر میتونه در چند جلسه ریشه مشکل رو پیدا کنه و با هم از این اوضاع خارج شین.
      حتما نتیجه مراجعه ات به رواندرمان گر یا روانشناس رو بهم اطلاع بده. امیدوارم زودتر حال روانت خوب خوب بشه.

      3

question