0
0

سیستم مدیریت محتوا

1304 بازدید
cms-چیست

سیستم مدیریت محتوا یکی از بخش های اصلی در ساخت و تولید وب سایت هایی است که امروزه در اینترنت می بینیم. در ابتدای پیدایش اینترنت و وب سایت ها، برای راه اندازی یک سایت نیاز مبرمی به داشتن دانش در این زمینه و مخصوصا آشنایی کامل با زبان HTML داشتیم ولی در حال حاضر فقط در 3 دقیقه و با استفاده از یک CMS عمومی و رایگان می توانیم سایت خود را بالا بیاوریم و به دنیای شگفت انگیز وب، قدم بگذاریم.
در این مطلب می خواهیم در مورد سیستم مدیریت محتوا یا Content Management System صبحت کنیم، عملکرد آن را بدانیم و با مزایای استفاده با آن آشنا شویم. پس اگر به این مطلب علاقه دارید، با ما همراه باشید.

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

سیستم مدیریت محتوا یک نرم افزار رایانه ای است که جهت مدیریت وب سایت به صورت خیلی ساده طراحی شده است. این نرم افزار این قابلیت را به ما می دهد که بدون داشتن دانش برنامه نویسی، بتوانیم یک سایت را به طور کامل مدیریت کنیم و به راحتی مطالب متنی، تصویری، ویدیویی، پادکستی و … را در سایت خود آپلود کنیم. علاوه بر این می توانیم قسمت های گرافیکی مختلفی که در سایتمان است را مشاهده و ویرایش کنیم. فقط و فقط با یک کلیک!

اگر خیلی خلاصه بخواهیم بگوییم که یک CMS چه قابلیت هایی دارد، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ساخت و تغییر صفحات ( برگه ها )
  • ساخت و تغییر نوشته ها ( مقالات )
  • مدیریت وظایف زمانبندی شده
  • ایجاد سیستم فروش آنلاین
  • ایجاد کاربران مختلف با سطوح دسترسی مختلف

این موارد قابلیت های بسیار کمی از چیزی است که می توانیم به آن دست پیدا کنیم. بسته به نوع سیستم مدیریت محتوایی که از آن استفاده می کنیم، امکانات متفاوتی به دست خواهیم آورد که در ادامه بیشتر در مورد تنوع CMS ها صحبت خواهیم کرد.

یک نرم افزار مدیریت محتوا از 2 بخش اصلی زیر تشکیل می شود:

  • CMA یا نرم افزار مدیریت محتوا: Content Management Applicant به مدیر محتوا یا نویسنده که دانش کافی در استفاده از نشانه گذاری های HTML را ندارد، کمک می کند تا به راحتی یک مطلب را در سایت منتشر کرده و بعدا در هر زمانی ویرایش کند.
  • CDA یا نرم افزار تحویل محتوا: Control Delivery Applicant نیز اطلاعات را کامپایل کرده و سایت را با اطلاعات جدید به روز رسانی می کند.

اگر تا به حال با کلمه سی ام اس آشنایی نداشتید ولی قبلا یک بلاگ را مدیریت کرده باشید، از این سیستم استفاده کردید. در واقع بلاگ هایی مانند Blogfa یا Blog.ir پیشخوانی در اختیار شما قرار می دهند که به شما اجازه نشر محتوای متنی را در صفحه شخصی تان می دهد و این سیستم در واقع همان CMS یا شاید بهتر است بگوییم زیر مجموعه ای از آن هستند.

یکی از بهترین مکان ها برای نشر محتوای متنی در حال حاضر سایت Virgool.io است که پیشنهاد می کنیم اگر علاقه به نشر محتوا و شروع کار خود در زمینه محتوا نویسی هستید، خود را در اینجا محک بزنید.

ECMS و ECM چیست؟

وقتی در مورد CMS در اینترنت جستجو می کنیم، احتمالا با ECMS یا EMS نیز برخورد داشته اید. در واقع مفهوم کلی این 3 کلمه تفاوتی با یکدیگر ندارد و فقط کارآیی آن ها بر اساس مقیاس سایتی که قرار است در آن کار انجام دهیم، متفاوت است.

 

ECMS یا Enterprise Content Management System به نرم افزار های مدیریت محتوایی اطلاق می شود که پیشرفته تر و مناسب سازمان های بزرگ هستند. در این سیستم ها قابلیت های پیشرفته تر و با جزییات بیشتری مانند:

  • ذخیره دقیق تر گزارشات و Log های سیستم با هدف تجزیه و تحلیل دقیق تر
  • ویژگی های متعدد مناسب سازمان های بزرگ
  • یکپارچه شدن تمامی عملیات های درون سازمانی درون یک نرم افزار جامع

قرار دارد. در واقع این ECM ها نرم افزارهایی چند لایه هستند که با استفاده از آن ها می توان سطوح مختلفی از خدمات را مدیریت کرد. البته توجه کنید که CMS هم توانایی مدیریت خدمات متفاوتی مانند وبلاگ، فروشگاه، مقالات، رویدادها و … را دارد و تفاوت اصلی بین حالت سازمانی و شخصی در مقیاس است.

کاربرد CMS و مزایای تجاری استفاده از آن

تا اینجا فهمیدیم که استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا به ما کمک می کند تا بتوانیم به بهترین شکل ممکن و در عین حال ساده ترین روش، سایت خود را مدیریت کنیم. ولی به صورت جزیی تر مزایای استفاده از CMS  به صورت زیر است:

  • ساده شدن روند طراحی سایت
  • صرف زمان بسیار کمتر در طراحی صفحات و نوشته ها
  • ایجاد سطح دسترسی متفاوت بین کاربران سایت
  • افزایش سرعت و پایداری وب سایت
  • امنیت بالا
  • رشد با سرعت بیشتر
  • کاهش هزینه های نگه داری

یک سیستم مدیریت محتوا به راحتی تمامی قسمت های آنلاین کسب و کار شما را مدیریت می کند و می توانید با استفاده از دادن دسترسی های مختلف به کاربران متفاوت، فقط اطلاعات لازم را به آن ها بدهید و از اطلاعات حساس خود محافظت کنید.

 

همچنین شما می توانید با استفاده از افزونه های متفاوت، امکانات جدیدتری را به سایت خود اضافه کنید. مثلا در وردپرس شما می توانید سایت خود را با استفاده از افزونه WooCommerce  تبدیل به یک فروشگاه آنلاین پر قدرت کنید و به راحتی هر چه تمام تر محصولات خود را به صورت آنلاین بفروشید. این موارد گوشه کوچکی از مزایای اصلی استفاده از سیستم های مدیریت محتوا است و در واقع مزیت اصلی این سیستم ها، امکان به روزرسانی نامحدود و بدون دغدغه محسوب می شود.

 

در طول سالیان متفاوتی که ما یک سایت را مدیریت می کنیم، تکنولوژی های جدید و امکانات جدیدی وارد بازار می شوند که اگر بخواهیم هر کدام از آن ها را جداگانه یاد بگیریم، مجبور هستیم که یا از افراد متخصص استفاده کنیم و یا دانش خود را به روز کنیم که هر دو مورد نیازمند صرف انرژی، زمان و هزینه است ولی استفاده از یک CMS که به شما اجازه ارتقا و آپگرید را می دهد، مسیر را برای شما هموارتر و ساده تر خواهد کرد.

تصورهای غلط در مورد CMS

در زمان استفاده از سی ام اس ها حتما با موضوعات متفاوتی مانند رایگان بودن استفاده از بعضی از آن ها یا غیر تخصصی بودن آن ها برخورد خواهید کرد ( یا کرده اید ) و به همین دلیل تصورات غلطی ممکن است در این مورد برای شما پیش بیاید. از اشتباهاتی که در هنگام استفاده از CMS با آن بر می خورید می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

 

  • بعضی از استفاده کنندگان تصور می کنند که استفاده از CMS مناسب و انتخاب بهترین آن، بزرگترین عامل موفقیت آن ها در اینترنت است. این موضوع از پایه و اساس غلط است و دلیل اصلی موفقیت کیفیت مطالب، کیفیت خدمات، بازاریابی و فاکتورهای دیگری است.
  • بعضی از کسانی که می خواهند از سیستم مدیریت محتوا استفاده کنند اعتقاد دارند که دیگر نیازی به طراح وب سایت یا متخصص در این زمینه ندارند که کاملا غلط است. با اینکه CMS ها راه شما را برای مدیریت صفحات آسان تر می کنند ولی برای ارتقا و به روز رسانی سیستم خود حتما نیاز به مشاوره با افراد متخصص را دارید. از طرف دیگر برای هر چیزی که شما به آن نیاز دارید ممکن است افزونه مناسبی وجود نداشته باشد یا افزونه موجود امکانات کافی را نداشته باشد پس شما به این نیاز دارید که یک فرد متخصص نیازهای شما را در طول زمان بر طرف کند.
  • CMS ها به خاطر ماهیت Open Source یا متن باز خود امکاناتی یکسان را در اختیار تمامی مدیران قرار می دهند و این امکانات تضمین کننده این نیست که شما بتوانید برند خود را متفاوت و ارزشمندتر از رقیبان خود کنید و همواره نیاز به مشاورینی برای بهبود کسب و کار خود در سطح اینترنت خواهید داشت.

انواع سیستم های مدیریت محتوا متن باز

در حال حاضر سیستم های مدیریت محتوای متفاوتی در دنیا وجود دارد که بعضی از آن ها رایگان و بعضی پولی است که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

وردپرس WordPress

قطعا بزرگترین نامی که خواهید شنید وردپرس است. وردپرس محبوب ترین و پر استفاده ترین سیستم مدیریت محتوای دنیاست و سایت های بسیار زیادی با استفاده از این CMS محبوب راه اندازی شده اند.  بر اساس آخرین آماری که در سال 2021 منتشر شده، حدود 455 میلیون سایت با استفاده از این سیستم، راه اندازی شده است. با توجه به اینکه تعداد سایت های آنلاین دنیا در حال حاضر حدود 1.3 میلیارد سایت است، میزان بازاری که وردپرس به خود اختصاص داده شگفت انگیز است.

سیستم مدیریت محتوا وردپرس

WordPress از یک هسته مبتنی بر PHP و MySQL تشکیل شده است و بیشتر در سایت های خبری/بلاگ کاربرد دارد. البته افزونه های بسیار زیادی برای این سیستم تولید و منتشر شده و شما می توانید سایت وردپرسی خود را تبدیل به یک فروشگاه آنلاین هم کنید که البته برای فروشگاه های بزرگ بهتر است از روش های دیگری استفاده کنید ولی برای یک سایت با تنوع محصول کم، بهترین گزینه WordPress است.

از مزایای اصلی وردپرس می توان به رایگان بودن، حجم کم، سرعت بالا، داشتن افزونه های متعدد و کاربری راحت اشاره کرد.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://karmagic.ir/?p=1262
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
داود سامانی
لیسانس سخت افزار و عاشق کسب و کار. برای به وجود آوردن یک کسب و کار موفق نیاز به توانایی هایی داریم که سعی می کنم دانشم را با شما به اشتراک بگذارم.
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد سیستم مدیریت محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

question