0
0
تولید محتوای همیشه سبز

محتوای همیشه سبز چیست؟

1487 بازدید
محتوای همیشه سبز یا evergreen content چیست

محتوای همیشه سبز یا Evergreen Content، محتوایی است که ارتباط خود را با مخاطب حفظ می کند، وابسته به زمان نیست و تا مدت ها پس از انتشار نیز ورودی گرفته و ترافیک سایت شما را بالا نگه می‌دارد.
در ادامه، به شما آموزش خواهیم داد که چگونه از محتوای همیشه سبز برای کسب و کارتان استفاده کنید. همچنین این مطلب شامل قالب‌هایی است که به شکل ساده به شما برای تولید محتوای سبز کمک می‌کنند.

تعریف محتوای همیشه سبز

همانطور که از نام آن پیداست، محتوای سبز یا محتوای همیشه سبز یک محتوای سئو شده است که در طولانی مدت برای خوانندگان تازه می‌ماند. شاید با خود بگویید که تمام مطالب آنلاین همینطور هستند و پست‌ها و مقالات وبلاگ‌ها پس از انتشار که ناپدید نمی شود! اما منظور ما از محتوای همیشه سبز کاملا چیز دیگری است. محتوای سبز، محتوایی است که با اینکه مدت‌ها از تاریخ انتشار آن گذشته، نه تنها باعث کاهش ترافیک جستجو و ورود کاربران نمی‌شود، بلکه مخاطب همچنان با آن ارتباط برقرار می‌کند.

نمونه ای از محتوای همیشه سبز

به جمله زیر توجه کنید:

کتاب مجموعه‌ای از صفحات چاپ شده یا دست نویس است که در پروسه ای به نام صحافی به یکدیگر متصل شده و یک مجموعه واحد از صفحات را تشکیل می‌دهد. کتاب‌ها از سمت راست یا چپ ورق خورده و به کارهایی که برای جلد کردن کتاب انجام می‌شود، صحافی می‌گویند.

پاراگرافی که خواندید، در مورد تعریف کتاب بود و در هر زمانی که این پاراگراف را بخوانید، همیشه درست و صحیح است. به چنین مطلب‌هایی که هیچ تاریخ انقضایی ندارند، Evergreen Content می‌گویند.

حالا به پاراگراف زیر توجه نمایید:

وزارت صمت اعلام کرد، قیمت پراید 20 درصد افزایش خواهد داشت.

این خبر ممکن است برای یک الی دو هفته داغ باشد و بعد از آن ارزشی نخواهد داشت.

در زمان تولید محتوای سبز باید به این موضوع دقت کنید که آیا خبر یا متنی که تولید می‌کنید تا چه زمانی برای کاربر قابل استفاده خواهد بود. اگر جواب شما به این سوال “همیشه” بود، پس شما یک محتوای سبز تولید کرده‌اید.

محتوای همیشه سبز چه چیزی نیست؟

حالا که تعریفی از محتوای سبز ارائه کردیم، بهتر است نگاهی هم به مطالبی بیندازیم که در گروه مطالب همیشه سبز، قرار نمی‌گیرند.

1- مقالات خبری

مطالبی که خبری هستند یا نکته‌ای را به خوانندگان اطلاع می‌دهند که مدت زمانی محدودی دارد، نوشته سبز محسوب نمی‌شوند. مطالبی از قبیل اطلاعیه‌ها، اعلان‌های ثبت نامی و یا آگهی‌های خرید بلیط کنسرت یا دوره‌های آموزشی نیز از این دسته هستند.

2- مطالب آماری یا گزارشی

گزارش حاوی اطلاعاتی است که داده‌ها، فرضیات و ارزیابی‌ها را حول موضوع مشخصی، به صورت شفاف بیان می‌کند. این گونه مطالب اگرچه بسیار ارزشمند هستند و اگر درست نوشته شده باشند، اطلاعات بسیار مهمی را در بر می‌گیرند، اما محدود به زمان بوده و برای همیشه ارزش خود را حفظ نخواهند کرد.

3- مقالاتی درباره فرهنگ روز و علاقمندی‌های نسل جوان

اگر در مورد مد می‌نویسید، باید همیشه به خاطر داشته باشید که اینگونه مطالب اگرچه برای نسل امروز می‌تواند بسیار جذاب باشد، اما محدود به زمان حال بوده و احتمالا هیچوقت مورد علاقه آیندگان قرار نگیرد. به طور کلی مطالبی که دربردارنده فرهنگ روز هستند، در لحظه جذابیت بالایی داشته، اما به مرور این جذابیت کاهش می‌یابد.

راه خلاقانه برای تولید محتوای همیشه سبز

اگر در نت جستجو کنید، روش‌های بسیار زیادی برای خلق یک محتوای همیشه سبز پیشنهاد می‌شود ولی در ادامه می‌خواهیم 3 روش خلاقانه برای تولید یک Evergreen Content به شما معرفی کنیم.

1- استفاده از سوالات متداول کاربران

بر روی وبلاگ خود بخشی با عنوان “سوالات متداول کاربران” داشته باشید و حتما به این پرسش‌ها پاسخ دهید. یکی از بهترین روش‌ها برای پیدا کردن ایده‌ محتوای همیشه سبز، همین سوالات کاربران است. دقت کنید که این‌ سوالات، کلیدواژه‌هاییست که کاربران بسیاری جستجو می‌کنند.

2- بیان نکات مرتبط با یک حرفه خاص

بیان نکات مربوط به یک حرفه یا بیزینس خاص در اکثر مواقع می‌تواند به یک محتوای همیشه سبز منتهی شود. این موارد در دسته مطالب آموزشی قرار می‌گیرد که می‌تواند کاربران تازه‌کار یک حرفه خاص را به سمت وبسایت شما راهنمایی کند.

3- مطالب پر جستجو در گوگل

یکی دیگر از انواع محتوای همیشه سبز، مشاوره برای پرسش‌های بیشتر جستجو شده در گوگل است. مثلا مطلبی با عنوان “چگونه چراغ خواب بسازیم” در عین اینکه وابسته به زمان نیست، می‌تواند مفید و هم جذاب باشد. پس سعی کنید محتوای کامل و به‌روزی در این باره بنویسید. محتوای سبز شما همچنین می‌تواند درباره اصطلاحات رایج حرفه‌های مختلف باشد که برای خوانندگان زیادی گیج کننده است. این‌ها فقط چند ایده برای نوشتن محتوای همیشه سبز بوده و پیشنهاد ما به شماست. اگر ذهن خود را محدود نکرده و خلاقیت به خرج دهید، قطعا می‌توانید ایده‌های زیادی بیابید که در عین جذابیت، هیچ وقت قدیمی نخواهند شد.

نمونه هایی از محتوای همیشه سبز

در این بخش، چند نمونه مشخص از مطالبی را که به عنوان مقاله همیشه سبز شناخته می‌شود، بیان کردیم.

  • راهنمای ضروری برای بازاریابی رسانه های اجتماعی:
    این دسته از مطالب برای کسانی که در توسعه و اجرای کمپین های رسانه‌ای تازه کار هستند، بسیار محدود و بنابراین بسیار ارزشمند است.

  • چگونه از یک حیوان خانگی خاص مراقبت کنیم:
    ترکیب حیوانات و اینترنت به قول نویسنده‌ی این متن «یک ترکیب بسیار سمی» است. نوشته‌هایی از این دست برای کسانی که به تازگی صاحب حیوان خانگی شده‌اند، سرگرم کننده و بسیار آموزنده است.
  • 10 روش برای لذت بردن از شکلات داغ: 
    با نزدیک شدن ماه های سرد سال، مقاله‌ای با این عنوان می‌تواند ترافیک وبلاگتان را افزایش دهد. مطالب کلاسیک و قدیمی، همیشه یک نقطه‌ شروع عالی برای نوشتن Evergreen Content هستند.

البته باید به این نکته توجه کنید که قطعا همه‌ی این موضوعات مرتبط با کسب و کار شما نخواهد بود. شما باید محتوایی ایجاد کنید که برای مخاطب خاص وبلاگ خودتان ارزش ایجاد کند. بخش دشوار محتوای سبز نیز همین است که موضوعات محبوب، احتمالا صدها بار توسط دیگران نوشته شده است. بنابراین برای بالا آمدن در موضوعات رایج، باید نگاه منحصر به فرد خودتان را به موضوع داشته باشید. همچنین جستجو کردن و پیدا کردن کلمات کلیدی که ترافیک مناسبی دارند اما رقابت چندانی ندارند، می‌تواند راهکاری عالی باشد. با این کار محتوای شما ارزشمندتر شده و احتمال اینکه در نتایج موتورهای جستجو به سمت بالا حرکت کنید، بیشتر می‌شود.

انواع محتوای همیشه سبز

چند قالب رایج برای مطالب همیشه سبز وجود دارد که در این قسمت به اختصار نام می‌بریم؛ اما در انتهای مطلب به تفضیل فهرست خواهند شد. برای نوشتن محتوای سبز خود ابتدا یک قالب انتخاب کنید. انتخاب قالب نوشتار، به ایده‌ها کمک می‌کند که راحت‌تر به ذهنتان وارد شود. محتوای همیشه سبز شما می‌تواند چک لیستی از چگونگی انجام یک کار باشد یا نقد و بررسی یک محصول خاص. البته دقت کنید که محصولی که انتخاب می‌کنید، محصولی همیشگی باشد و هیچ‌گاه قدیمی نشود. ویدیو و پادکست نیز می‌تواند یک محتوای سبز عالی و جذاب باشد؛ به شرط آنکه درباره موضوعی همیشگی تولید شود.

تولید محتوا در این فرمت‌های نوشتاری‌، به صورت خودکار نوشته‌های شما را به یک محتوای همیشه سبز تبدیل نمی‌کند. اما دست نویسندگان را برای نوشتن محتوای همیشه سبز باز می‌گذارد. در مورد ویدیو هم فیلم‌های آموزشی که اطلاعات مفیدی درمورد مطالب متنوعی مثل “چگونگی تعویض لاستیک” ارائه می‌دهند، نسبت به ویدیوهای کمتر کاربردی ماندگارتر و سبزترند.

حالا که با برخی از قالب‌های کلیدی برای ایجاد محتوای Ever Green آشنا شدیم، طرز نگارش آن‌ها را با هم یاد خواهیم گرفت.

نکات نوشتن محتوای همیشه سبز

حالا که دانستیم محتوای همیشه سبز چه چیزی هست و چه چیزی نیست، دانستن چند نکته خاص برای نوشتن محتوای همیشه سبز بسیار مفید به نظر می‌رسد.

نکته اول این است که به دنبال پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب باشید. قبلاً به طور خلاصه اشاره کردیم که کلمات کلیدی طولانی در ابتدای کار کمک خیلی زیادی می‌کنند. اما دقت بیشتر در این مورد، قطعا ضرر نخواهد داشت. این را بدانید که اگر مخاطب به دنبال موضوعی نباشد، حتی زیباترین و شیواترین متن هم ارزش زیادی نخواهد داشت. پس در مورد کلمات کلیدی خود تحقیق کنید.

وقتی کلمات کلیدی را پیدا کردید، نوبت به بهینه سازی و سئوی مطلب می‌رسد. بهترین روش‌های سئوی متنی را بشناسید و از آن‌ها برای بهینه کردن در نتایج موتورهای جستجو استفاده کنید. می‌توانید تصاویر مرتبط و جذاب به متن اضافه کنید؛ کلمه کلیدی را در عنوان، URL و در سراسر متن به صورت پراکنده و با چگالی مناسب قرار دهید؛ همچنین باید مقاله‌های سبز خود را به همدیگر پیوند دهید تا رتبه بندی SEO را بهبود ببخشید. یادتان باشد چگالی مناسب برای قرار دادن کلمه کلیدی در متن، حداقل نیم و حداکثر 1 درصد از تعداد کلمات متن شماست (یعنی اگر مقاله‌ای 1000 کلمه‌ای نوشته‌اید، باید حداقل 5 و حداکثر 10 بار از کلمه کلیدی خود در متن استفاده کنید).

به عنوان نکته بعدی باید بگوییم که همیشه برای مبتدیان بنویسید. شما ممکن است دوست داشته باشید از تخصص خود صحبت کنید؛ اما همواره حواستان باشد که این کار را طوری انجام دهید که برای مبتدیان و کسانی که هیچ اطلاعی از موضوع مورد بحث ندارند هم پاسخگو باشد. کاربرانی که در مورد موضوعات همیشه سبز جستجو می کنند، معمولا متخصص در آن حوزه نیستند. بنابراین اگر می‌خواهید نوشته شما برای اکثر مخاطبان جذاب باشد، از به کار بردن واژه‌های تخصصی بپرهیزید یا در صورت لزوم، حتما تعریف ساده‌ای از آن‌ها ارائه دهید.

زبان نوشته را ساده اما رسمی انتخاب کنید. اگرچه محاوره نویسی جذاب‌تر به نظر می‌رسد، اما زبان نوشتار مقالات خود را رسمی نگه دارید تا حس احترام به مخاطب حفظ شود. اما دقت کنید که فنی ننویسید. درست مانند مورد قبل، اغلب مبتدیان اغلب نوشتار بیش از حد فنی را متوجه نمی‌شوند. بنابراین سعی کنید تا جای ممکن ساده بنویسید. قبلا در مطلب نکات مهم برای نوشتن مقاله خوب، در مورد ساده نویسی صحبت کردیم که می‌توانید آن مطلب را نیز مطالعه نمایید.

در محتوای خود تغییر ایجاد کنید. وقتی یک محتوای عالی می‌نویسید، با خلاقیت خود در آن نوآوری ایجاد کنید و ایده‌های خود را در قالب‌های مختلف امتحان کنید.

راهکارهایی برای افزایش ترافیک سایت

تا اینجا تعریف محتوای همیشه سبز و انواع آن را آموختیم. همچنین یاد گرفتیم که چگونه یک محتوای سبز بنویسیم. اما اگر همه این کارها را انجام دادیم، اما ورودی سایت افزایش پیدا نکرد، چه کنیم؟ یا اگر هرگز نتوانیم در حوزه کاری خود محتوای سبز تولید کنیم، چه؟ در این بخش، راهکارهایی برای این مشکل بیان شده است.

1- محتوای همیشه سبز تنها راه موفقیت نیست

محتوای سبز عالی است؛ اما فکر نکنید هر چیزی که ایجاد می کنید باید همیشه سبز باشد. مطالب وابسته به زمان و موضوعی هم می‌توانند جذاب و مفید باشند. همانطور که بالاتر گفته شد، نوشتن مطالب درباره مد روز یا علاقمندی‌های نسل جوان می‌تواند بسیار جذاب باشد و سیل کاربران را به سایت شما سرازیر کند. حتی مطالبی درباره کمپین‌های بازاریابی کوتاه‌مدت نیز مناسب هستند. پس اگر می‌خواهید در مدت زمانی کوتاه ترافیک و مشتریان زیادی داشته باشید، بدانید که بهترین استراتژی بازاریابی محتوا، شامل ترکیبی از پست های همیشه سبز ماندگار و مقاله های موضوعی است.

2- محتوای همیشه سبز را در وبلاگ خود دفن نکنید

هنگامی که محتوای سبز خود را نوشته و منتشر کردید، آن را به سادگی در وبلاگ یا سایت خود دفن نکنید. اگر محتوای خود را پس از انتشار فراموش کنید، به نتایجی که انتظارش را دارید نخواهید رسید. شما برای نگارش و تولید این محتوا زحمت زیادی کشیده‌اید؛ پس باید برای برجسته کردن محتوای ارزشمند خود تلاش کنید تا بلافاصله توسط بازدیدکننده‌های سایت دیده شود و همیشه در دسترس باشد. لینک سازی به پست جدید می‌تواند باعث پیدا شدن بهتر مطالب سایت شما برای کاربران شود. برای اینکه محتوای شما بهتر دیده شود، می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • برای مبتدیان صفحات راهنمای آموزشی ساخته و در وب سایت خود منتشر کنید که مورد هدف تازه‌کارها قرار بگیرد. این کار به مخاطبان شما کمک می کند تا به سرعت و به راحتی به دیگر مطالب شما نیز دسترسی داشته باشند.
  • پست های همیشه سبز خود را در نوار کناری وبلاگ یا در یک بنر در صفحه اصلی سایت خود تبلیغ کنید تا در دید کاربر قرار بگیرد.
  • مطالب برتر سایت را به صورت دوره‌ای در وبلاگ خود به‌روزرسانی کنید تا مطلب بالا آمده و همیشه در سطر اول مطالب باشد.
  • یک صفحه با عنوان “از اینجا شروع کنید” در وب سایت خود ایجاد کنید. هدف این صفحه باید آموزش نحوه کار با سایت و دسترسی به انواع مطالب وبلاگ باشد.
  • در مورد محتواهای همیشه سبز وبسایت خود، در رسانه‌های اجتماعی کمپین‌های تبلیغاتی ایجاد کنید و آن را در هر پلتفرمی که در اختیار دارید، منتشر کنید.
  • روش‌های فراخوانی و Call to Action که در انتهای مطلب قرار می‌دهید، اگرچه مهم هستند، اما به اندازه محتوای اصلی شما اهمیت ندارند. بنابراین وقت زیادی برای این قسمت نگذارید. اما پیشنهاد می‌کنیم در این قسمت، از کاربر بپرسید درباره محتوای خوانده شده، چه فکر می‌کند؛ چه نظری دارد و یا دوست دارد چه کاری انجام دهد.

3- محتوای همیشه سبز را به طور منظم به روز کنید

همانطور که گفتیم، یکی از روش‎های جذب کاربران، به‌روزرسانی مطالب برتر سایت شماست. محتوای سبز نیز قطعا جزو مطالب برتر شمرده شده و مثل همه پست‌های دیگر، نیاز به آپدیت شدن دارد. نگران نباشید، نیاز نیست کار سنگینی انجام دهید. یافته‌ها و مطالعات جدیدی که در آن زمینه داشته‌اید را به مطلب سبز خود اضافه کنید. دیگر مطالب مرتبط سایت خود را به این محتوا پیوند دهید و از سئوی داخلی اطمینان حاصل کنید. همچنین تاریخ انتشار اولیه و تاریخ‌های به‌روزرسانی را فراموش نکنید. به قول نیل پاتل (یکی از معروف‌ترین کارشناسان دیجیتال مارکتینگ) این یکی از روش‌های استاندارد ثابت شده است. در نهایت نیز تبلیغ مطلب همیشه سبز آپدیت شده را فراموش نکنید. اصلا به این فکر نکنید که قبلا این کار را انجام داده‌اید یا نه؛ طوری تبلیغ کنید که انگار یه مطلب کاملا جدید است.

برای اینکه مطمئن شوید که محتوای شما به مرور زمان در رتبه‌بندی موتورهای جستجو کاهش یافته است یا نه، به طور دوره‌ای جایگاه سایت خود را در گوگل رصد کنید. همچنین با پیگیری رتبه و میزان ترافیک صفحات سایت، متوجه می‌شوید که کدام صفحه به تلاش بیشتری نیاز دارد. فراموش نکنید که دیگران هم بیکار ننشسته و مطالب جدیدی مرتب در حال تولید است که برخی از آن‌ها برای همان کلمات کلیدی مورد نظر شما نوشته می‌شوند. پس باید در تلاش باشید تا همیشه محتوای خود را تازه و در حال تکمیل شدن نگه دارید.

نکات به روز رسانی محتوای همیشه سبز

هنگام به‌روزرسانی محتوا، در نظر داشته باشید که آیا این مطالب اضافه شده برای مخاطب سودمند هست یا نه. در واقع کاربر باید با اولین نگاه متوجه شود که این مطلب برای پاسخ به نیاز او نوشته شده است. همچنین زبان نوشتار را یکسان نگه دارید. همانطور که بالاتر گفتیم، زبان مطلب باید رسمی و ساده باشد. دقت کنید که این پیوستگی در تمام بخش‌های محتوای سبز شما حفظ شود و با آپدیت شدن، چند زبانی در متن اتفاق نیفتد. یکی از بهترین راه‌های ورود به گوگل دیسکاور استفاده از این نوع محتواست.

نکته بعدی لحن نوشتار محتواست که باید صمیمی و سرشار از توصیه‌های مفید باشد. البته دقت کنید که منظور از لحن صمیمی، محاوره و لحن شکسته و کوچه بازاری نیست. در عین صمیمیت، ادب و احترام به مخاطب را در کل نوشتار حفظ کنید. در نهایت نیز اطمینان حاصل کنید که کاربر بتواند محتوای سبز شما را به اشتراک بگذارد. قابلیت‌های اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها را به مطلب مفید خود اضافه کنید تا مخاطبان بیشتری به آن دسترسی یابند.

ایده‌هایی برای نوشتن محتوای همیشه سبز

اگر با وجود مطالعه کلی این مقاله، هنوز در پیدا کردن ایده برای نوشتن محتوای سبز مشکل دارید و نمی‌دانید از کجا شروع کنید، می‌توانید از سرویس سفارش تولید محتوا کارمجیک استفاده کنید ولی در ادامه ما یک لیست از قالب‌هایی که می‌تواند سبک نوشته شما را تعیین کند، تهیه کرده‌ایم.البته شاید هیچوقت این ایده‌ها مورد استفاده‌تان قرار نگیرد؛ اما می‌توانید هر زمان که نیاز بود، دوباره به این فهرست مراجعه کنید. اگر به نگارش محتوای همیشه سبز به دید یک وظیفه همیشگی نگاه کنید، پس به همه این قالب‌های نوشتاری نیاز پیدا خواهید کرد.

  • نتایج یک تحقیق یا پژوهش درباره موضوعی خاص
  • مطالعه موارد موفق
  • مطالعه اشتباهات متداول
  • “چگونه …؟ ” برای مبتدیان
  • “چگونه …؟ ” برای کاربران پیشرفته
  • چک لیست برای نحوه انجام دادن کاری خاص
  • “چگونه بهترین محصول … را انتخاب کنیم؟”
  • “چگونه … را در مدت زمان … انجام دهیم؟ “
  • فهرست بهترین منابع (اعم از فیلم، کتاب و غیره)
  • لیست بهترین اپلیکیشن‌های رایگان و پولی (می‌تواند برای هدفی خاص باشد)
  • بهترین کتاب ها برای هدفی خاص
  • اشتباهات رایج در یک موقعیت یا حرفه خاص
  • تاریخچه یک موضوع یا یک محصول
  • مطالعه بزرگترین‌ها
  • بهترین/ بدترین تمرین برای رسیدن به هدفی بخصوص
  • واژه نامه کامل یک موضوع خاص
  • هر آنچه باید درباره … بدانید

سخن نهایی

سئوی سایت کاری زمان بر است و شما باید در طول زمان با استفاده از کارهای مختلف، رتبه سایت خود را در کلمات کلیدی مختلف بهبود دهید. محتوای همیشه سبز یکی از راه‌هایی است که باید از آن استفاده کنید. یکی از مزایای یک Evergreen Content این است که در طول زمان مقدار ورودی مشخصی را برای شما به ارمغان خواهد آورد و نیازی به انجام کارهای عجیب و غریب نیستید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک عنوان جذاب پیدا کنید و بهترین شکل ممکن برای کاربران بنویسید.

شما در سایت خود از چه نوع محتوایی تا به حال استفاده کردید که می‌تواند تبدیل به محتوای همیشه سبز شود؟ حتما در بخش نظرات مطالب خود را به ما معرفی کنید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://karmagic.ir/?p=2096
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
زهرا عبدالغنی
مطالب بیشتر

نظرات

3 نظر در مورد محتوای همیشه سبز چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. خیلی مطلب خوبی بود. لطفا در مورد تولید محتواهای خاص مثل این مورد بیشتر برامون بنویسید.

    3

  2. یه سوال داشتم. ما یه سایت آشپزی داریم و یه مطلب داریم به نام گرم کردن پیتزا. آیا این مطلب میتونه محتوای همیشه سبز باشه؟

    5

    1. بله محتوای همیشه سبز یا Evergreen content محسوب میشه چون گرم کردن غذا یه کار همیشگیه و همیشه کاربر به دنبالش هست.

      3

question