0
0

اصول مهم در انتخاب نام دامنه

1317 بازدید
انتخاب نام دامنه چگونه است

انتخاب نام دامنه مناسب، اولین کاری است که برای شروع کار وب سایت یا فروشگاه اینترنتی خود باید انجام دهیم ولی معمولا با اینکه انتخاب نام Domain در نگاه اول کار بسیار ساده ای به نظر می رسد، ولی اگر این کار با عجله و بدون آینده نگری انجام شود، قطعا نتیجه مناسبی در پی نخواهد داشت و هزینه برند سازی را به هدر خواهد برد.

 

در این مطلب در مورد این موضوع و راه های انتخاب نام دامنه مناسب برای کسب و کار شما صحبت خواهیم کرد و نکات مهم را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. پس اگر هنوز نام دامنه خود را انتخاب نکرده اید، با ما همراه باشید.

راهنمای کامل انتخاب نام دامنه مناسب برای کسب و کار شما

اگر کسب و کار شما هنوز در مرحله ابتدایی کار است، بهترین کار این است که اول نکات زیر را با دقت مطالعه کنید و سپس به اسم های که می توانید انتخاب کنید. شما باید 9 نکته را در زمان انتخاب نام برند و دامنه خود، مد نظر قرار دهید.

با رعایت کردن نکات بالا می توانید بهترین نام دامنه را برای خود انتخاب کنید و کسب و کار خود را در دنیای اینترنت شروع کنید. حالا بیایید دقیق تر هر کدام از موارد را با یکدیگر بررسی کنیم.

1- انتخاب پسوند مناسب

شاید این مورد را باید بعد از انتخاب نام با هم مرور کنیم ولی اگر بدانیم که قرار است در چه پسوندی دامنه خود را ثبت کنیم، شاید دستمان در انتخاب نام بازتر باشد. همانطور که می دانید پسونده هایی مانند ir , com , edu و org جز پسوندهای مشهوری هستند که اغلب توسط سازمان ها و فروشگاه ها و سایت های مختلف انتخاب می شوند ولی به جز این ها، پسوندهایی دیگری نیز هستند که می توانیم انتخاب کنیم. به لیست زیر دقت کنید:

agency.app.band.business.
cheap.center.academy.actor.
camera.company.coffee.city.
domains.discount.dentist.credit.
education.expert.events.computer.
finance.exchange.engineer.email.
gift.gallery.furniture.fitness.
house.host.guide.graphics.
life.lawyer.institute.industries.
ninja.network.media.market.
press.pizza.pictures.photos.
servicesrestaurant.repair.recipes.
support.softwaresocial.shoes.
town.tools.technology.systems.
vision.university.today.training.
xyz.world.wiki.website.
site.tours.top.

zone.

این ها پسوندهایی هستند که شما می توانید برای نام دامنه خود انتخاب کنید. قطعا انتخاب نام یکی از سخت ترین فرآیندهایی است که باید طی کنید و بیشتر اسم هایی هم که مد نظر شما هستند در پسوندهای com یا ir قبلا ثبت شده اند. در این حالت شما می توانید مثلا برای گالری خود از پسود gallery استفاده کنید.

علاوه بر اینکه این کار به کسب و کار شما وجهه قابل قبول تری می دهد، برای موتورهای جستجو نیز فهمیدن کاری که انجام می دهید راحت تر خواهد بود.

حتما به این موضوع توجه داشته باشید که از پسوندهایی که مقدار اسپم اسکور سایت شما را بالا می‌برند، استفاده نکنید.

انتخاب نام مناسب دامنه

2- استفاده از کلمات کلیدی کسب و کار

در ابتدای کار قطعا می دانید که هدف شما از انتخاب نام دامنه چیست و اصلا برای همین است که قرار است یک نام دامنه انتخاب کنید. پس بهتر است این موضوع را به موتورهای جستجو و کاربر خود نیز اطلاع رسانی کنید و بهترین کار این است که از کلمه های کلیدی کسب و کار خود در نام دامنه استفاده کنید. مثلا اگر قرار است در مورد ” سئو ” و خدمات سئو کار کنید بهتر است که در نام دامنه خود از seo استفاده کنید.

با این کار هم به کاربر و هم به موتورهای جستجو موضوع اصلی کسب و کار خود را اطلاع می دهید.

3- کوتاه بودن نام

هر چه قدر نامی که انتخاب می کنید از کلمات کمتر یا حروف کمتری استفاده کرده باشد، شانس شما برای ماندن در حافظه کاربر افزایش پیدا خواهد کرد و از سمت دیگر لینک های شما نیز کوتاه تر خواهد شد.

4- تلفط آسان و راحتی در نوشتن

سعی کنید از کلماتی استفاده کنید که در جامعه هدف شما به راحتی نوشته شود و غلط املایی در آن به وجود نیاید. مثلا اگر شما بخواهید کلمه ای مانند ” جزیره ” را برای دامنه خود انتخاب کنید به 2 صورت زیر نوشته می شود:

  • jazireh
  • jazire

این اتفاق ممکن است باعث خطای کاربر در هنگام تایپ نام شود و اصلا جالب نیست.

5- منحصر به فرد بودن

تا به حال تعداد بسیار زیادی دامنه در دنیا ثبت شده است ولی تنها آن هایی در یادها باقی مانده اند که منحصر به فرد بودند. حتما در زمان انتخاب نام سعی کنید که از کلماتی که زیاد می شنوید، استفاده نکنید.

6- داشتن معنی عام

حتما از کلماتی استفاده کنید که در عام مردم معنی داشته باشد. اگر کلمه ای که برای دامنه خود انتخاب کردید فقط در میان یک قوم یا قبیله معنی دارد، بهتر است از انتخاب آن چشم پوشی کنید.

7- نداشتن حق کپی رایت

از آنجایی که در ایران قانون کپی رایت معنا و مفهوم خاصی دارد، ممکن است در هنگام انتخاب نام هم به این موضوع توجه نداشته باشید. ولی اگر شما نامی را انتخاب کنید که قبلا توسط اشخاص دیگری در دنیا ثبت شده باشد، قطعا به مشکل برخواهید خورد.

مثلا اگر بخواهید دامنه ای با نام ouryahoo.com ثبت کنید، از آن جایی که Yahoo یک برند ثبت شده و شناخته شده است، این دامنه را از دسترس شما به صورت کاملا قانونی خارج خواهد کرد.

استفاده از نام منطقه در نام دامنه

8- استفاده از نام منطقه

استفاده از نام منطقه می تواند به کسب و کار شما کم بسیار زیادی کند. اگر کسب و کار شما قرار است در منطقه خاصی فعالیت داشته باشد، می توانید از نام منطقه خود نیز در نام دامنه خود استفاده کنید.

9- استفاده نکردن از علامت هایی مانند خط تیره

به هیچ وجه از خط تیره یا علامت هایی به این شکل در نام دامنه خود استفاده نکنید. از سمت دیگر استفاده از اعداد هم در نام دامنه انتخاب خوبی نیست.

فرض کنید که عدد 5 را در نام دامنه خود استفاده کرده اید. بعدا که کاربر می خواهد وارد سایت شما شود، ممکن است فراموش کند که چه عددی را انتخاب کردید یا حتی ندارند که به صورت عددی یا حروفی باید آن را تایپ کند.

نتیجه گیری نهایی

با استفاده از نکات بالا، قطعا می توانید نام مناسب دامنه خود را انتخاب کنید ولی توجه داشته باشید که در بعضی مواقع یا به دلیل پر شدن نام های مورد نظرتان یا حتی پیدا کردن نام مناسب بر خلاف نکات بالا، ترجیح دهید که نام متفاوتی را انتخاب کنید.

مثلا به نام برند ما دقت کنید. کارمجیک نامی است که هم ممکن است با غلط در مرورگر نوشته شود و هم کلمه کار به صورت فینگیلیش نوشته شده است. 

ولی ما ترجیح دادیم که با این نام فعالیت خود را آغاز کنیم و به جای محدود کردن خود به نام های مختلف سعی می کنیم که با کیفیت کار خود در ذهن مخاطب ثبت شویم. پس به شما هم پیشنهاد می کنیم که همانقدر که برای انتخاب کردن نام زمان می گذارید، برای بهبود کیفیت خود انرژی قرار داده تا به این روش در بین میلیون ها کسب و کار دیگر به خاطر آورده شوید.

به نظر شما چه چیزهای دیگری است که باید در هنگام انتخاب نام به آن دقت کنیم؟

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://karmagic.ir/?p=408
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
داود سامانی
لیسانس سخت افزار و عاشق کسب و کار. برای به وجود آوردن یک کسب و کار موفق نیاز به توانایی هایی داریم که سعی می کنم دانشم را با شما به اشتراک بگذارم.
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد اصول مهم در انتخاب نام دامنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

question